هیوندای سانتافه و رنو تالیسمان در بازار چند؟

ژیوار

همزمان با افزایش بی سابقه قیمت خودروهای داخلی، قیمت خودروهای خارجی هم سر به فلک کشیده تا از این قافله عقب نماند.

به گزارش کاماپرس، فقط کافی است به قیمت بعضی از خودورهایی که د وتا سه سال از ورود آنها به ایران می گذرد، توجه کنید. مثلا رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۸ دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. سانتافه ۲۰۱۷ فول دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. لکسوس NX ۲۰۱۷ فول سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومن قیمت گذاری شده است.بی. ام. دابلیو X۴ مدل ۲۰۱۷ با قیمت بیش از پنج میلیارد تومان به فروش می رسد. بی. ام. دابلیو ۵۳۰ مدل ۲۰۱۸ هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و بی. ام. دابلیو ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ نزدیک ۱۱ میلیارد تومان معامله می شود، خودرویی که در زمان ورود به کشور در سه سال پیش ۷۶۰ میلیون تومان فروخته می شد.
بر اساس این گزارش یکی از این فعالان خودروهای خارجی به ایرنا گفت:« در این بازار نرخ ارز حرف اول را می زند و حتی جلوتر از ارز حرکت می‌کند. اگر قیمت دلار بالا برود قیمت خودروهای خارجی هم به تبع آن بالا می رود. تا جایی که ‌این روزها دیگر کسی فروشنده نیست و همه منتظرند ببینند آخر و عاقبت کار چه می‌شود.»

خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار وارد می شوند؟
وارد نکردن خودروی خارجی به کشور در دو سال گذشته، باعث شده تا در عمل با خودروهای دست دوم و کارکرده مواجه باشیم که قیمت‌ها در چنین بازاری قابل کنترل نیست، زیرا مشمول نرخ‌گذاری نمی‌شوند. نعمت‌الله کاشانی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در این باره به ایرنا می گوید:« ممنوعیت واردات عامل بزرگی در آشفته بازار کنونی است، در حالی که اگر اجازه واردات خودروهای دست دوم حتی با دلار ۳۰ هزار تومانی داده می‌شد، التهابات کم می شد. ‌اگر همین فردا صبح دولت اعلام کند که واردات خودرو آزاد است، قیمت خودروهای بالای ۱۰ میلیارد تومان حتی با نرخ ارز آزاد و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ۱۰۰ درصدی به سه میلیارد تومان هم نمی رسد. اگر مشکلات ارزی وجود نداشت، واردات خودروهای کارکرده خارجی می‌توانست گزینه بسیار مناسبی برای کنترل بازار باشد.»

طرح تحول بازار و صنعت خودرو
آشفته بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی باعث شده نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع و معادن در حال چکش کاری طرح «تحول بازار و صنعت خودرو» باشند. در این طرح، مواردی مثل الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده توسط خودروساز و تعیین قیمت تمام‌شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای رقابت دیده شده است.
بر اساس این گزارش هفته گذشته حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادعا کرد، طرح ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات قیمت‌ها تا سه هفته آینده آماده می‌شود، اما یک مقام وزارت صنعت گفت:« برخی از بخش‌های این طرح، قابل اجرا نیست.»

دریان سفر امید

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز