هشدار / 6 محل هدررفت انرژی برق در خانه

ژیوار

کارشناسان معتقدند که بیش از 30 درصد انرژی مصرفی در هر ساختمان به هدر می‌رود. سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ناکارآمد و عایق‌ نبودن ساختمان دلایل عمده این هدررفت انرژی هستند. اما  اتلاف انرژی تنها به این موارد ختم نمی‌شود. در این میان می‌توان با یافتن دلایل اتلاف انرژی و اصلاح رویه‌هایی که منجر به بروز آن می‌شود، بدون کاهش رفاه، مصرف برق را کاهش داد.

کاماپرس در این گزارش به 6 محل هدررفت انرژی برق در ساختمان می‌پردازد.

1- خارج نکردن وسایل برقی خاموش از پریز

معمولاً برای صرفه‌جویی در مصرف برق به فکر کم کردن ساعات استفاده از وسایل برقی می‌افتیم، اما مساله اینجاست که با خارج نکردن وسایل برقی خاموش از پریز، برق را بدون این‌که از آن استفاده‌ای شود هدر می‌دهیم.

مقدار برقی که در حالت استندبای یعنی در زمان اتصال وسایل برقی خاموش به جریان برق مصرف می‌شود را اصطلاحاً «برق شبح» (phantom power) یا «انرژی خون‌آشام» (vampire energy) می‌نامند. هرچند این مقدار برق نادیده گرفته می‌شود، اما مقدار آن بالا است. گفته می‌شود که برق شبح، 10 درصد از مصرف برق کل جهان را به خود اختصاص می‌دهد. درواقع در حالت استندبای، هر وسیله 40 درصد میزان برق زمان روشن بودن خود را مصرف می‌کند.

دریان سفر امید

اگر فراموش می‌کنید که وسایل برقی را از پریز دربیاورید می‌توانید از سه‌راهی‌های هوشمند استفاده کنید. این سه‌راهی‌ها نه تنها اتصال وسایل خاموش را به‌طور خودکار از برق قطع می‌کنند بلکه به‌وسیله آن‌ها می‌توان از راه دور نیز وسایل را خاموش و روشن کرد. سه‌راهی‌های هوشمند یکی از ابزار تحقق خانه هوشمند هستند.

2- استفاده اشتباه از ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی

نزدیک به 90 درصد میزان برقی که یک ماشین لباس‌شویی استفاده می‌کند صرف گرم کردن آب می‌شود. این درحالی‌ است که آب گرم برای کاهش کشش سطحی لکه‌های چربی لازم است. این درحالیست که شست‌وشوی عادی لباس‌های فاقد لکه چربی با آب سرد هم امکان‌پذیر است.

یک اشتباه دیگر در هنگام کار با ماشین لباس‌شویی، آغاز شست‌وشو در زمانی است که دستگاه به‌طور کامل از لباس پر نشده است. یک ماشین لباس‌شویی نیمه‌پر، 50 تا 70 درصد بیشتر از دستگاهی که از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند، مصرف برق دارد.

درمورد ماشین ظرفشویی مقدار آب و برق مصرفی، در زمان استفاده به صورت نیمه‌پر و پر یکسان است. بنابراین به‌صرفه‌تر این است که تا زمان پر شدن دستگاه آن را روشن نکنید.

بیشتر بخوانید:

درضمن هرکدام از این دستگاه‌ها برنامه‌ای برای شست‌وشو با حداقل انرژی ممکن دارند که برنامه اقتصادی یا اکو نام دارد. این گزینه برای زمانی که لباس و یا ظروف چندان آلوده نیستند و به دمای بالا برای تمیز کردن آن‌ها نیاز نیست مناسبند. برنامه اکو می‌تواند تا 30 درصد مصرف برق را در این 2 دستگاه پایین بیاورد. استفاده کردن از جریان هوا برای خشک کردن ظروف به‌جای خشک‌کن دستگاه نیز می‌توان 15 درصد از مصرف برق دستگاه کم کند.

3- عایق نبودن بخش‌های مختلف ساختمان

برای مقدار انرژی که عایق حرارتی ساختمان می‌تواند مانع هدررفت آن شود، اعداد متفاوتی ذکر می‌شود که از 15 تا 50 درصد متفاوت است. در کنار عایق‌کاری کف، دیوار و پنجره‌ها می‌توانید عایق‌کاری کانال‌های کولر را نیز در نظر بگیرید که درکنار صرفه‌جویی در انرژی، راندمان کولر را نیز بالا می‌برد و دمای مطبوع‌تری در خانه ایجاد می‌کند.

4- اشتباهی نابخشودنی؛ باز گذاشتن در یخچال

بر اساس آمار، هر فرد به‌طور متوسط 10 ساعت از سال را به خیره شدن به فضای داخل یخچال و فریزر می‌گذارند که این رفتار، 7 درصد از انرژی مصرفی دستگاه را هدر می‌دهد.

ممکن است این مقدار به نظر ناچیز بیاید اما محاسبه پلکانی شیوه مصرف برق باعث می‌شود مقادیر جزئی نیز در هزینه‌ برق تأثیرگذار باشند؛ به این معنی که اگر جمع میزان برقی که در ماه استفاده کرده‌اید عددی بین 300 تا 450 کیلووات‌ساعت باشد، هزینه هر مقدار از مصرف برق 1 و نیم برابر زمانی محاسبه می‌شود که مصرف زیر 300 کیلووات‌ساعت است.

از این گذشته باز و بسته کردن مکرر در یخچال و فریزر، به واشر لاستیکی دور درب آن‌ها صدمه می‌زند و این آسیب به‌نوبه خود انرژی بیشتری را در طول زمان به هدر خواهد داد. البته برق یخچال از طرق زیادی به هدر می‌رود که بیش از حد پر کن و یا خالی نگه داشتن آن، تراز نبودن یخچال، فاصله ناکافی دستگاه با دیوار و یا قرار دادن ظرف گرم در آن از این موارد هستند.

5- اشتباه در استفاده از سیستمهای سرمایشی

تابستان امسال، بخش خانگی با افزایش 15 درصدی مصرف برق در ساعات اوج بار، رکورد زد. این افزایش مصرف به‌خاطر بالا رفتن دما و استفاده زیاد و بعضاً نادرست از سیستم‌های سرمایشی رخ داده است. بیشینه دمای شهر تهران در ماه مرداد -که گرم‌ترین ماه سال است- به 37 درجه سلسیوس می‌رسد؛ دمای استراحت اتاق در شرایط سالم نیز عددی بین 23 تا 26 درجه سلسیوس است. از آن‌جا که کولر آبی می‌تواند بین 5 تا 15 درجه دما را پایین بیاورد، برای رفع نیاز سرمایش شهری مانند تهران، در گرم‌ترین زمان آن پاسخ‌گو است.

بااین حال برخی تهرانی‌ها به جای کولر آبی از کولر گازی استفاده می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که اگر از یک کولر آبی روزی 10 ساعت استفاده شود مقدار برق سرمایشی مصرف شده 120 کیلووات‌ساعت خواهد بود که این عدد در صورت استفاده از کولر گازی به 750 کیلووات‌ساعت خواهد رسید. (البته این اعداد به نوع، گرید و ظرفیت دستگاه نیز بستگی دارند.)

همچنین با مورادی مانند عایق‌کاری کانال‌های کولر -که پیش‌تر ذکر شد- و یا نصب سایه‌بان روی کولر آبی و استفاده از ترموستات هوشمند برای آن، می‌توان این مصرف را بهینه‌تر نیز کرد.

از سوی دیگر در شهرهای گرمسیری و با آب‌وهوای شرجی گریزی از استفاده از کولر گازی نیست. برای مثال پیش از آغاز ماه تیر امسال در خوزستان شاهد دمای بالای 50 درجه بودیم که این دما را نمی‌توان با کولر آبی متعادل کرد؛ اما ساکنان شهرهای جنوبی نیز با استفاده اشتباه از کولر گازی، مصرف برق را بالا خواهند برد. برای مثال مطالعه‌ای نشان داده است که غباری به ضخامت 0.042 اینچ (تقریباً برابر با 1 میلی‌متر) بر روی کویل کولر گازی از راندامان دستگاه به‌مقدار 21 درصد می‌کاهد و مصرف انرژی را تا 35 درصد بالا می‌برد. از این گذشته تجمع گرد و غبار به فشار به کمپرسور دستگاه عمر آن را پایین خواهند آورد.

تنظیم دما روی عددی پایین‌تر از 24، نصب کولر گازی در معرض آفتاب و یا وسایل تولیدکننده گرما، استفاده از لامپ‌های رشته‌ای در منزل، قدیمی بودن کولر و مجهز نبودن به اینورتر همگی از مواردی هستند که می‌توانند انرژی بخش سرمایشی را بالا ببرند.

6- روشن ماندن چراغ در اتاق‌های خالی

ممکن است تأثیر چراغ‌های روشن در اتاق‌های خالی در مصرف برق به‌نظرتان ناچیز بیاید؛ شاید دانستن این‌که سنسورهای سقفی بین 10 تا 90 درصد (بسته به میزان استفاده از محلی که در آن نصب می‌شوند) مصرف برق را کاهش می‌دهند باعث شود در تصورتان تجدیدنظر کنید.

در یک خانه معمولی، 30 درصد از انرژی در بخش روشنایی مصرف می‌شود و تأثیر مصرف بهینه در این بخش، در جلوگیری هدررفت انرژی چشمگیر خواهد بود. تغییر لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف به لامپ‌های ال‌ای‌دی نیز از دیگر روش‌های کاهش مصرف برق در این بخش است. لامپ‌های ال‌ای‌دی بدون کاهش میزان روشنایی، 75 درصد کمتر از لامپ‌های کم‌مصرف به برق نیاز دارند و عمر ان‌ها نیز بسیار بالاتر است. مزیت دیگر لامپ‌های ال‌ای‌دی این است که مانند لامپ رشته‌ای گرما تولید نمی‌کنند و فشار اضافه روی سیستم سرمایش منزل نمی‌گذارند.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
نهال گشت
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز