هشدار در مورد حبابی بودن رشد بورس + نمودار

ژیوار

یک کارشناس اقتصادی با انتشار نمودار و تحلیلی از حبابی بودن بخش مهمی از قیمت سهام های بورس خبر داد. این تحلیل با مقایسه نسبت رشد بازار سهام در مقایسه با افزایش نرخ دلار و تولید ناخالص داخلی انجام شده است.

به گزارش کاماپرس، امروز بورس با یک ریزش سنگین 49 هزار واحدی سهامداران و سرمایه گذاران بورسی را شوکه کرد. واقعیت این است که کمتر کسی در بازار سهام انتظار چنین افت سنگینی را داشت و غافلگیری اغلب معامله گران مشهود بود.

با این حال باید گفت برخی تحلیل گران اقتصادی پیش از این نیز درباره رشد حبابی بورس هشدار داده و هشدارهای خود را با برخی داده های اقتصادی نیز به صورت مستند و مستدل در رسانه های مختلف بازتاب داده بودند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بورس، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

از جمله احسان سلطانی در تحلیل وضعیت بورس در کانال شبکه اجتماعی خود نموداری منتشر کرده و نوشت؛ ارزش جاری بازار سرمایه ایران (بورس تهران+فرابورس) به ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ رسید که بیش از ۲ برابر تولید ناخالص داخلی یا حجم نقدینگی است. ارزش جاری بازار سرمایه یک-سوم تولید ناخالص داخلی یا حجم نقدینگی در سال ۱۳۹۶ بود.

دریان سفر امید

در شرایطی ارزش جاری بازار سرمایه ایران در ۴ سال گذشته ۱۷ برابر رشد داشته که قیمت دلار ۷ برابر بالا رفته است. ارزش جاری بازار سرمایه حتی با در نظر گرفتن ۲۵ درصد عرضه های اولیه جدید، دو برابر نسبت به قیمت دلار رشد داشته است.

با در نظر گرفتن بیش ارزنده گی ارزش بازار سرمایه نسبت به تولید ناخالص داخلی، حجم نقدینگی و قیمت دلار، می توان نتیجه گرفت که بخش مهمی از آن دارای حباب قیمت است.

بیش ارزندگی یا حبابی بودن قیمت سهام های بورس از یک دیدگاه دیگر

این تحلیل گر اقتصادی همچنین در گزارش دیگری نوشت؛ «نسبت حجم نقدینگی به ارزش جاری بازار سرمایه» از میانگین بلندمدت  ۲۸۵ درصد و نزدیک به ۳۰۰ درصد در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، به کمتر از ۱۰۰ و ۵۰ درصد به ترتیب در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ سقوط پیدا کرد.

این که حجم نقدینگی (که ۸۰ درصد آن شبه پول است) به کمتر از یک-پنجم میانگین بلندمدت ارزش بازار سرمایه سقوط پیدا کند نشان دهنده از یک سو تنزل شدید ارزش نقدینگی و در سوی دیگر بیش ارزنده گی سهام شرکتهای بورسی است.

تنزل ارزش و رشد حجم نقدینگی نسبت به متغیرهایی مانند تولید ناخالص داخلی، ارزش جاری بازار سرمایه و ارزش تولیدات صنعتی (و همچنین عقب افتادن آن از رشد قیمت کالاها، ارز و دارایی ها مانند زمین و مسکن) در ۳ سال گذشته نشان می دهد که نقدینگی قدرت تحریک قیمتها را از دست داده است.

انتهای پیام

نهال گشت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “هشدار در مورد حبابی بودن رشد بورس + نمودار

  1. اسماعیل عادلی گفته:

    چرا هر وقت بورس دو روز عرض اندام میکنه سهامداران خرد که با دارایی شون نه خونه و خودرو یی میتونن بخرن و دلخوشی شون اینجا گذاشتن باید با موضوع “حباب قیمتی” روبرو شن…چرا این حباب قیمت مسکن و اجناس خانگی و ملزومات اساسی مردم هیچوقت نمیترکه یه نفس راحت همه بکشن….

  2. بهار گفته:

    چرا مسکن ریزش نداره
    چرا طلا ریزش نداره
    چرا اجناس و میوه و برنج و گوشت ریزش نداره؟
    فقط بورس حباب داره یا دست تو جیب مردم کردن حباب داره

  3. یونس گفته:

    بورس به یه منبع اخاذی از مردم بیچاره توسط حکومت تبدیل شده که هر موقع لازم میشه میکشن بالا و هر موقع لازم بدونن میارن پایین به بهانه مختلف ،، حبابی بودن هم یه نوع کلکه

  4. محبوبه گفته:

    حباب مرغ و گوشتو حبوبات و … را هم بررسی کنید که هر موقع بخواد بترکه هموتون باید گورتونو از این مملکت گم کنین

  5. رضا گفته:

    دلواپسان پیدا شدند . ای به اصطلاح کارشناس هنوز بیشتر سهام از پارسال تا الان ۸۰ در صد منفی خورده اند . یعنی سهامدار باید منتظر بماند تا آن سهم ۴۰۰درصد رشد کند تا به اصل سرمایه خود برسد . باز برای اندک سرمایه باقی مانده مردم بدبخت چه خوابی دیده اید ؟!!!

  6. مصطفی گفته:

    صحبتش بنظر میرسه خیلی ناشیانه بوده ،ی سوالی دارم آیا قیمت اجناس نسبت به سال گذشته ثابت بوده؟ ایا نرخ تورم کمتراز ۵۰درصد ماهیانه حدودا بوده؟ از فضا ک نیومدیم ! نسبت رشد بازار سهام در مقابل نرخ تورم به عقیده من کم بوده دلار الان حدود ۲۷تومن درسته ؟سال گذشته چقدبوده؟ عوامل سیاسی اقتصادی ایا درنظر گرفته شده؟! تحلیل آب دوغ خیاری نزارین مردم رو فراری بدین باتشکر

  7. بساط کرمی گفته:

    این موجودات که به اسم کارشناس می‌آیند اینجور نظرات سخیفی میدن آیا می‌دانند که از سال گذشته تا الان 90 درصد سهامداران بالای 75 درصد زیان دیده اند چطور و بر اساس کدام دلیل این مطلب منتشر میشه بذار سهامداران اقلا ضررشون جبران بشه بعد این اراجیف رو ببافید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز