هزینه تعمیر و بازسازی خانه قبل از عید چقدر آب می خورد؟

هزینه تعمیر خانه قبل از عید چقدر آب می خورد؟-کاماپرس

تورم تاریخی در حوزه خدمات تعمیر و بازسازی خانه، باعث خروج بازار تعمیر خانه از دسترس خانوارها شده است. تحقیقات نشان می‌دهد هزینه بازسازی واحدهای مسکونی در کل کشور به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش کاماپرس، این وضعیت باعث خروج گروه‌های مختلف از بازار مسکن شده و طی آن خرید و تبدیل آپارتمان‌های قدیمی به واحدهای مسکونی نوساز کاهش یافته است. این موضوع در حالی است که حتی خریدارانی که توانایی خرید آپارتمان نوساز را ندارند، به دنبال خرید و تعمیر خانه‌های قدیمی هستند؛ به عبارتی طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان از بازار مسکن خارج شده‌اند.

هزینه تعمیر و بازسازی خانه در تهران

طبق آمارها، متوسط هزینه بازسازی یک آپارتمان معمولی در تهران در سال جاری حدود ۲۵۰ میلیون تومان است که نسبت به سال‌های قبل ۴۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. هزینه بازسازی متوسط هر مترمربع واحد مسکونی حول و حوش ۷۵ مترمربعی حدود ۴ میلیون تومان برآورد می‌شود که شامل ۶ قلم همچون نقاشی، کابینت، کف، درب داخلی، پنجره‌ها و سرویس‌های بهداشتی می‌شود.

بر این اساس، حداقل هزینه بازسازی برای یک آپارتمان معمولی در تهران حدود ۱۱۰ میلیون تومان و حداکثر آن حدود ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود که بسته به نوع و کیفیت مصالح و تجهیزات مورد استفاده، ممکن است افزایش یا کاهش یابد.

افزایش 50 درصدی هزینه تعمیر و بازسازی خانه در سال 1402

بر اساس آماری که اخیرا از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، زمستان امسال هزینه تعمیر و بازسازی مسکن در کشور نسبت به زمستان سال گذشته (دی ماه 1402 نسبت به دی 1401) 50‌ درصد افزایش پیدا کرده و این میزان افزایش در 11 سال اخیر یعنی از سال 91 تاکنون بی‌‌سابقه بوده است.

راز آسمان پایتخت

هزینه تعمیر خانه قبل از عید چقدر آب می خورد؟-کاماپرس

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که دو عامل اصلی، یعنی افزایش تقاضا در بازار بازسازی و تورم مصالح ساختمانی، باعث قله‌پیمایی تورم در هزینه‌های بازسازی مسکن شده‌اند. همچنین، قدرت پوشش وام تعمیرات و بازسازی مسکن نیز ناکافی است که باعث سخت شدن پروسه تعمیرات و تعویض تجهیزات داخلی ساختمان شده است. این وضعیت باعث خروج خانوارهای با سطح درآمد متوسط و کمتر از بازار بازسازی شده و مالکان آپارتمان‌های قدیمی نیز نمی‌توانند هزینه‌های بازسازی را تامین کنند.

بیشتر بخوانید: 

هزینه بازسازی 2 برابر وام بانکی تعمیرات و بازسازی

در حال حاضر سقف وام تعمیرات و بازسازی مسکن (وام جعاله) که از طرف شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت می‌شود، 160 میلیون تومان است. بر اساس برآوردهای انجام شده، متوسط هزینه یک بازسازی معمولی و متعارف حالا 1.5 برابر این سقف وام 160 میلیون تومانی تعمیرات است. اما این فقط یک قسمت از داستان است.

برای دریافت وام جعاله یا وام تعمیرات و بازسازی مسکن، متقاضیان باید اوراق وام را خریداری کنند. در حال حاضر، هزینه خرید اوراق برای دریافت وام تعمیرات معادل 25٪ از کل وام است. بنابراین، قدرت واقعی این وام پس از کسر هزینه خرید اوراق، 128 میلیون تومان برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن قدرت واقعی این وام، متوسط هزینه تعمیرات و بازسازی در یک واحد مساحت دو برابر قدرت این وام است.

به نقل از دنیای اقتصاد، بنابراین نه تنها تورم تاریخی و افزایش محسوس هزینه بازسازی، این بازار را از دسترس خانوارهای با سطح درآمد متوسط و کمتر خارج کرده است، بلکه مالکان آپارتمان‌‌های سالخورده از ناحیه سطح ناکافی پوشش وام تعمیرات آپارتمان نیز در عمده موارد، نمی‌توانند هزینه‌های بازسازی را تامین کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : ایوان سبزسامی دکور
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز