آشنایی با هرزگرد و نحوه کارکرد ان

هرزگرد - کاماپرس
ژیوار

هرزگرد یکی از مهمترین و شاید ناشناخته‌ترین قطعات جانبی و لوازم یدکی خودرو است که بسیاری از افراد و رانندگان از نحوه عملکرد آن اطلاعات چندانی ندارد. به همین دلیل پرسشی‌های بیشماری در این زمینه وجود دارد و ما در این گزارش قصد داریم تا نحوه عملکرد هرزگرد، دلایل خرابی آن و مزایای استفاده از برندهای معتبر را برای شما تشریح کنیم.

پیش از هر چیزی بهتر است بدانید که اصلی‌ترین وظیفه هرزگرد تنظیم سفتی تسمه‌های خودرو است و از سوی دیگر تنوع تعداد تسمه‌های خودرو منجر به ایجاد تنوع در هرزگردها هم شده است و هریک از آنان نیز وظیفه خاصی را در عملکرد خودرو دارند. به‌عنوان‌مثال هرزگرد کولر و هرزگرد تایمینگ دو نمونه پرکاربرد از هرزگرد‌ها است.

کاماپرس در این گزارش نحوه عملکرد هرزگرد، علل خرابی آن و همچنین بهترین برند موجود در بازار را توضیح خواهد داد.

هرزگرد یا دیفرانسیل خودرو یک مکانیزم مکانیکی است که در سیستم انتقال قدرت خودرو نقش مهمی را بازی می‌کند؛ در حقیقت وظیفه اصلی هرزگرد، توزیع نیروی محرکه بین 2 چرخ متصل به آن است. به‌صورت ساده می‌توان گفت که هنگامی‌که خودرو در حال پیچیدن است، چرخ‌های داخلی و خارجی مسیر متفاوتی خواهند داشت؛ در چنین شرایطی هرزگرد، سرعت چرخ‌ها را تنظیم و نیروی محرکه را به‌صورت مساوی بین آنان توزیع می‌کند.

دلایل خرابی هرزگردها چیست؟

همان‌طور که گفته‌شده هرزگرد بر روی بلبرینگ نصب می‌شود؛‌ پس به هر دلیلی بلبرینگ آسیب ببیند،‌ هرزگرد به صدا می‌افتد و کارایی خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی هرزگرد خلاف وظیفه اصلی خود عمل کرده و به‌جای تسهیل روند چرخش تسمه، مانند یک ترمز برای تسمه عمل می‌کند و درنهایت باعث پاره‌شدن تسمه تایم می‌شود.

دریان سفر امید

صدای جیرجیر نخستین نشانه خرابی یا مستهلک‌شدن هرزگرد است. اگر این صدا را جدی نگیرید،‌ بدون شک در آینده نه‌چندان دور با مشکل بزرگ‌تری مواجه می‌شوید و هزینه سنگینی هم باید پرداخت کنید. بی‌اهمیت خواندن صدای جیرجیر هرزگرد، می‌تواند درنهایت به پاره‌شدن تسمه تایم منجر شود.

درمجموع دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود، از عوامل اصلی خرابی هرزگرد هستند:

خرابی بلبرینگ: خرابی بلبرینگ باعث ایجاد سروصدا و عملکرد نامناسب هرزگرد شود.

اعمال فشار بیش‌ازحد: اگر تسمه به‌درستی نصب و سفت نشده باشد و یا خیلی محکم بسته‌شده باشد، فشار بیش‌ازحد به هرزگرد وارد می‌شود.

استهلاک طبیعی: باگذشت زمان و استفاده مداوم، هرزگرد دچار استهلاک طبیعی می‌شود.

نصب نادرست: هرگز برای نصب هرزگرد سراغ تعمیرکاران مبتدی نروید و یا خودتان دست‌به‌کار نشوید. نصب نادرست هرزگرد می‌تواند سرعت خرابی هرزگرد را دو برابر کند.

استفاده از قطعات تقلبی: گاهی خریداران به دلیل قیمت پایین‌تر، اقدام به خرید قطعات تقلبی می‌کنند که این امر شاید در ابتدا راضی‌کننده باشد، اما در ادامه خسارت‌های زیادی را به صاحب خودرو وارد می‌کند.

هرزگرد - کاماپرس

بهترین برندهای هرزگرد خودرو

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در جهان هرزگرد تولید می‌کنند که عموماً کیفیت بالایی هم دارند. کیفیت بالا بدون شک باعث افزایش عمر و کارایی خودرو شما می‌شود. از بهترین برندهای موجود در جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

والئو: برند معتبر فرانسوی که برای خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ مناسب است.

ام پرفورمنس: این هرزگرد توسط خود بی‌ام‌و طراحی و تولیدشده اما حدود 2 هزار دلار قیمت دارد و بسیار گران است.

کوایف: برند انگلیسی که برای خودروهای گران‌قیمت مانند بی‌ام‌دبلیو و یا بنز مناسب است.

چگونگی تشخیص هرزگرد اصلی از فیک

کیفیت ساخت و اصالت لوازم ‌یدکی خودرو از قبیل هرزگرد چندان در ظاهر قابل‌تشخیص نیست. اما اگر قصد خرید هرزگرد را دارید، باید به این نکته توجه کنید که قسمت بیرونی آن ‌که با تسمه در ارتباط است، لبه تیزی نداشته باشد؛ چراکه کوچک‌ترین شیار روی آن می‌تواند تسمه را دچار مشکل کند.

در اینجا باید گفت که حتی تعمیرکاران هم به‌راحتی نمی‌توانند هرزگرد اصلی و غیر اصلی را از هم تشخیص دهند. بنابراین بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر، هرزگرد و یا هر قطعه موردنیاز خود را از سایت‌های معتبر خریداری کنید.

قیمت هرزگرد در بازار

یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هرزگردهای موجود در بازار که مناسب پژو نیز هست، حدود 90 هزار تومان قیمت دارد. همچنین می‌توانید پولی هرزگرد کولرهانتر که برای خودرو پراید مناسب است را با پرداخت 109 هزار تومان خریداری کنید. اما اگر خودرو پژو 206 دارید، هرزگرد دینام پایین، حدود 80 هزار تومان قیمت دارد. اما اگر بخواهید برند ایساکو را خریداری کنید، باید 169 هزار تومان بپردازید.

هرزگرد - کاماپرس

هرزگرد چگونه کار می‌کند؟

این قطعه اصلی درواقع یک فولی‌مانند است که روی بلبرینگ خودرو نصب می‌شود و تنها نقطه اتصال آن به خودرو، بدنه موتور است. وقتی تسمه در دو فولی بالا و پایین جا می‌افتد، از هرزگرد کمک می‌گیرند تا میزان سفتی آن تنظیم شود. این سفتی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که نه‌ تسمه به‌راحتی حرکت و یا بازی کند و نه به‌حدی سفت هم باشد که امکان حرکت دادن آن توسط دست وجود نداشته باشد. بهتر است بدانید که هرزگردها خلاف جهت فولی‌های هم‌جوار خود حرکت می‌کنند.

 

مزایای هرزگرد خودرو

افزایش کنترل‌پذیری خودرو در پیچ‌ها: هرزگرد باعث می‌شود چرخ‌های داخلی و خارجی با سرعت‌های متفاوت بچرخند و خودرو بتواند به‌راحتی در پیچ‌ها کنترل شود.

کاهش استهلاک لاستیک‌ها: توزیع یکنواخت نیرو بین چرخ‌ها باعث می‌شود تا استهلاک لاستیک‌ها کاهش یابد.

بهبود کشش و شتاب‌گیری: هرزگرد با توزیع مناسب نیرو بین چرخ‌ها، باعث بهبود کشش و شتاب‌گیری خودرو می‌شود.

هرزگرد - کاماپرس

خرید هرزگرد از اورجین پارت

برای خرید هر گونه لوازم ‌یدکی خودرو هیچ‌گاه سراغ فروشندگان غیرمعتبر نروید؛ شاید بتوانید این محصولات را با قیمت پایین‌تری خریداری کنید، اما درنهایت متحمل ضرر بزرگی خواهید شد. پس همان ابتدا به سراغ فروشندگان معتبر لوازم یدکی بروید و قطعه موردنظر خود را از آنان خریداری کنید.

اورجین پارت یکی از معتبرترین و متحول‌کننده بازار لوازم یدکی در ایران است. این مجموعه تنها منبع قیمت و کیفیت قطعات یدکی در ایران است و شما می‌توانید با اطمینان از این مجموعه هرزگرد را با قیمت مناسب و در اسرع وقت خریداری کنید.

برای خرید از اورجین پارت می‌توانید به وب‌سایت https://originpart.com مراجعه کنید و یا با شماره تلفن‌های 09304899695 و یا 0912007791471 تماس حاصل نمایند. شما با مراجعه به سایت اورجین پارت می‌توانید تمامی لوازم یدکی موردنظرتان را با بهترین و ارزان‌ترین قیمت خریداری کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : اورجین پارت
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز