هرآنچه باید درمورد آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس بدانید

آیفون 14 پرومکس-کاماپرس

اپل به تازگی در مراسم “Far Out” محصولات جدید خود را معرفی کرد. در بین این محصولات معرفی شده، آیفون‌های جدید نیز به چشم می‌خورند.

به گزارش کاماپرس، بزرگ‌ترین تفاوت آیفون‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس با نسل پیشین خود، تغییر شکل بریدگی بالای نمایشگر این گوشی‌هاست. به‌جای بریدگی بزرگی که تا بالای گوشی کشیده می‌شد، حال شاهد یک بریدگی کپسولی شکل به اسم “Dynamic Island” هستیم که دوربین سلفی، حسگر تشخیص چهره و حسگر تشخیص عمق را در خود جای داده است.

اپل به‌جای نادیده‌گرفتن این بریدگی، با انتخاب اسم برای آن و افزودن قابلیت‌های کاربردی در نسخه جدید iOS، حداکثر بهره را از آن برده است که در ادامه به آن می‌پردازیم. این بریدگی جدید فقط در مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۴ موجود است.

نمایشگر آیفون ۱۴ پرو

آیفون 14 پرومکس-کاماپرس

با اینکه پنل پشتی آیفون ۱۴ پرو با نسل پیشین آن، یعنی آیفون ۱۳ پرو، تفاوت چندانی ندارد، ولی وقتی از جلو به آن نگاه می‌کنیم، با وجود بریدگی کپسولی شکل جدید، متوجه تازگی طراحی آن می‌شویم. موقع در دست گرفتن آیفون ۱۴ پرو، اولین فکری که از ذهن آدم عبور می‌کند، کوچک بودن بریدگی بالای نمایشگر آیفون ۱۴ پرو نسبت به بریدگی کم‌طرف‌دار آیفون ۱۳ است.

آریاک سفر

طبق پیش‌نمایش‌های منتشر شده از اپل، رابط کاربری توسعه‌داده‌شده‌ی Dynamic Island که حول محور آن کار می‌کند نیز به‌خوبی باعث استفاده از فضای بلااستفاده‌ی بالای نمایشگر شده است. به طور مثال، وقتی یک موسیقی در حال پخش است، در یک طرف این بریدگی عکس کوچکی از کاور موسیقی و در سمت دیگر، یک آیکون کوچک موج مانند برای نشان‌دادن موسیقی نمایش داده می‌شود. وقتی این قسمت لمس شود، برنامه پخش موسیقی باز می‌شود.

آیفون 14 پرومکس-کاماپرس

این بریدگی در پنل Super Retina XDR قرار دارد که حالا تا ۲۰۰۰ نیت روشنایی می‌دهد که دیگر نگرانی بابت کارکردن زیر نور آفتاب وجود نداشته باشد. در مقایسه، آیفون ۱۳ تنها تا ۱۲۰۰ نیت روشنایی تولید می‌کرد. آیفون ۱۴ با استفاده از فناوری LTPO (اکسید پلی کریستالی با دمای پایین) نرخ نوسازی تصویر را در مواقع لازم تا یک هرتز پایین می‌آورد تا در مصرف انرژی در حد قابل‌توجهی مخصوصاً در قسمت «صفحه‌نمایش همیشه روشن» صرفه‌جویی شود. نرخ نوسازی تصویر نمایشگر آیفون ۱۳ پرو تنها تا ۱۰ هرتز پایین می‌آید.

آیفون 14 پرومکس-کاماپرس

پردازنده آیفون ۱۴ پرو

تازه‌ترین پردازنده‌ی اپل، یعنی A16 Bionic، که امسال معرفی شد نیز فقط در نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۴ موجود است. آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از چیپ A15 Bionic اپل که پارسال معرفی شد بهره می‌برند. طبق اعلام اپل، پردازنده‌ی جدید آن‌ها نسبت به نسل قبل بهینه‌تر بوده و ۲۰ درصد انرژی کمتری نسبت به پردازنده‌ي A15 مصرف می‌کند.

چیپست A16، دارای ۱۶ میلیارد ترانزیستور روی پردازنده‌ی چهار نانومتری است که در نسل قبل، این تعداد ۱۵ میلیارد ترانزیستور با فناوری ۵ نانومتری بوده است. به‌غیراز اضافه‌شدن یک میلیارد ترانزیستور، پیشرفت پردازنده‌ی آیفون ۱۴ پرو نسبت به آیفون ۱۳ پرو، چشمگیر نبوده است. همچنین باتوجه‌به اینکه اپل به ذکر مقدار رم آیفون‌ها عادت ندارد، هنوز اطلاعات دقیقی از مقدار حافظه RAM آیفون‌های ۱۴ در دسترس نیست. پردازنده‌ی گرافیکی این گوشی  نیز ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیشتری نسبت به نسل پیشین خود دارد.

آیفون 14 پرومکس-کاماپرس

دوربین آیفون ۱۴ پرو

آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. حسگر چهار – پیکسلی این گوشی، هر چهار پیکسل تصاویر را به یک پیکسل بزرگ تبدیل می‌کند تا تصاویر گرفته شده از شرایط نوری بهتری برخوردار باشند. گوشی‌های اندرویدی که دوربین‌های مگاپیکسلی بالا دارند نیز از همین قابلیت بهره می‌برند. البته حالت پیشرفته‌ی دوربین آیفون این امکان را به کاربران می‌دهد که تصاویری با رزولوشن کامل ۴۸ مگاپیکسلی نیز بگیرند.

طبق ادعاهای اپل، به لطف متد پردازش تصویر جدید خود که Photonic Engine نام دارد، دوربین فوق عریض آیفون ۱۴ تا ۳ برابر عکس‌های بهتری در شرایط نوری کم می‌گیرند. همچنین دوربین اصلی و دوربین تله‌فوتو نیز تا دوبرابر عملکرد بهتری در نور کم از خود نشان می‌دهند.

آیفون 14 پرومکس-کاماپرس

همچنین دوربین‌های جدید آیفون ۱۴ پرو می‌توانند تا کیفیت 4K و فریم‌ریت ۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند. آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس از تثبیت‌کننده تصویر ویدئویی جدی اپل بهره می‌برند که Action mode نام دارد و لرزش‌ها و تکان‌های ناگهانی در حین فیلم‌برداری را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

 

عمر باتری، قیمت و باقی ویژگی‌ها

اپل می‌گوید با تمام این قابلیت‌ها، باتری آیفون ۱۴ پرو، حتی بیشتر از نسل قبلی، تمام روز را دوام می‌آورد. کاربران می‌توانند تا ۲۹ ساعت با آیفون ۱۴ پرو مکس و تا ۲۳ ساعت با مدل پروی این گوشی به طور مداوم فیلم تماشا کنند.

برای اولین‌بار، اپل جایگاه سیم‌کارت فیزیکی را از روی گوشی‌های عرضه شده در آمریکا حذف کرده و این گوشی‌ها فقط از سیم‌کارت‌های مجازی یا eSIM پشتیبانی می‌کنند. به گفته‌ی اپل سیم‌کارت‌های مجازی از امنیت بیشتر و محدودیت کمتری برخوردار هستند.

همچنین آیفون ۱۴ به قابلیت‌های جذاب دیگری مثل درخواست کمک اضطراری و اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی از طریق ماهواره در مکان‌هایی که شبکه تلفن همراه و وای‌فای در دسترس نیست و قابلیت تشخیص تصادفات که در زمان تصادفات رانندگی با مخاطبان اضطراری شما و حتی اورژانس تماس می‌گیرد مجهز است این گوشی‌ها با iOS 16 عرضه می‌شوند.

آیفون 14 پرومکس-کاماپرس

قیمت پایه‌ی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس به ترتیب ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار خواهد بود و قیمت نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۴ نیز از ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار شروع می‌شود. این گوشی‌ها نیز از ۲۵ شهریور یا ۱۶ سپتامبر عرضه جهانی می‌شوند.

آیفون ۱۴ پرو در مقابل آیفون ۱۳ پرو

آیفون 14 پرومکس-کاماپرس

با عرضه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، اپل تولید و عرضه آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس را متوقف کرده است. بااین‌حال کاربران می‌توانند آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس را از خرده‌فروشی‌های دیگر تهیه کنند. ولی باید آیفون ۱۳ پرو خرید یا آیفون ۱۴ پرو؟

با درنظرگرفتن ویژگی‌ها، سخت‌افزار و عمر آیفون ۱۴ پرو، مطمئناً این گوشی ارزش خرید بیشتری نسبت به آیفون ۱۳ پرو دارد. بااین‌حال، در بعضی موارد تفاوت قابل‌توجهی بین این دو گوشی وجود ندارد. اگر آیفون ۱۳ پرو یا آیفون ۱۳ پرو مکس دارید، خرید آیفون ۱۴ پرو یا پرو مکس ممکن است غیرضروری به نظر برسد. اما اگر گوشی قدیمی‌تری دارید و دنبال خرید یکی از این گوشی‌ها هستید، مطمئناً آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس انتخاب بهتری برای شما خواهند بود، مگر اینکه تخفیف قابل‌توجهی برای خرید آیفون ۱۳ پرو مکس داشته باشید.

مخاطبان برای اطلاعات بیشتر راجع به آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پلاس، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس می‌توانند به وب‌سایت رسمی اپل مراجعه کنند.

نویسنده: مهدی‌یار بلدزاده

انتهای پیام

 

مرتبط با : اپل
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز