نکات و ترفندهای حفظ امنیت و حریم خصوصی با استفاده از آیفون و iOS 15

حفظ امنیت - کاماپرس
ژیوار

اگر از کاربرهای اپل باشید، می‌دانید که این شرکت به امنیت بالا در گوشی‌‌های خود مشهور است. حفظ حریم خصوصی و امنیت بالای کاربرهای گوشی‌های اپل، جزو اولویت‌های این شرکت است که در چند سال اخیر، شاهد عملکرد فوق العاده آن بودیم. اپل در آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری خود یعنی، iOS 15 ویژگی‌های امنیتی قابل توجهی را ارائه داد که در ادامه قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. ابتدا پیش از معرفی قابلیت‌های امنیتی iOS 15، پیشنهاد می‌کنیم با رفتن به مسیر Setting > General > Software Update از به‌روز بودن گوشی آیفون خود به iOS 15 مطلع شوید.

تشیخص دسترسی اپلیکیشن‌ها به دوربین و میکروفن

همانطور که می دانید، برخی از برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به صورت پیش‌فرض از دوربین و میکروفن گوشی شما استفاده می‌کنند. حتی زمانی که به آن‌ها نیازی ندارید، دسترسی کامل به دوربین یا میکروفن را دارند. اپل در iOS 15 این قابلیت را در اختیار کاربرها قرار دارد تا دسترسی‌ها را روی اپلیکیشن‌های مورد نظر محدود کنند. برای غیرفعالسازی دسترسی برنامه‌ها به این موارد به مسیر Setting > Privacy بروید و در بخش میکروفن، دوربین یا بلوتوث، می‌توانید دسترسی برنامه‌ها را مشاهده کرد.

غیرفال کردن ردیابی اطلاعات توسط اپلیکیشن‌ها

بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که نصب می‌کنید یا در پس‌زمینه در حال اجرا هستند، هرچند مدت یکبار از اطلاعاتی مانند مخاطبین و موقعیت مکانی شما استفاده می‌کنند. این موضوع برای برخی از کاربرها نگران کننده است و اپل در نسخه جدید iOS، قابلیتی به نام App Privacy Reprot افزود که با استفاده از آن می‌توان گزارش‌های مربوط به دسترسی و فعالیت اپلیکیشن‌ها مشاهده کرد. برای فعال‌سازی این قابلیت به بخش Setting مراجه نمایید، سپس از بخش Privacy وارد قسمت Record App Activity شوید. در این قسمت می‌توان به صورت هفتگی گزارشی از اپلیکیشن‌های مختلف را مشاهده کرد که از کدام اطلاعات شما استفاده کرده‌اند.

حفظ امنیت - کاماپرس

استفاده قابلیت تایید دو مرحله‌ای

اگر با قابلیت تایید دو مرحله‌ای آشنا باشید، احتمالا با برنامه‌هایی مانند گوگل Authenticator سروکار داشته‌اید. این برنامه وظیفه انجام تایید دو مرحله‌ای و ساخت رمزهای عبور را برعهده دارد که اپل در iOS 15، چنین قابلیتی را ارائه داده است. این قابلیت عملکرد مشابهی با گوگل Authenticator دارد که برای استفاده از آن باید به بخش Setting > Passwords بروید. سپس روی حساب‌های کاربری که از قبل تایید دو مرحله‌ای را فعال کرده‌اید، ضربه بزنید و گزینه Set Up Verification Code را انتخاب کنید. در پنجره جدید می‌توان رمز‌های مورد نظر را به صورت دستی وارد کرد.

دریان سفر امید

خصوصی کردن اعلان‌ها روی صفحه نمایش

هنگامی که آیفون شما در حالت قفل قرار دارد، روی صفحه نمایش می‌توان متن پیامک‌ها، تماس‌های از دست رفته و اعلان شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کرد. این موضوع برای زمانی که گوشی شما در دسترس دیگران قرار می‌گیرد، می‌تواند حریم خصوصی شما را در خطر قرار دهد. برای اینکه در صفحه قفل ایفون مواردی مانند متن پیامک، ایمیل‌ها و اعلان شبکه‌های اجتماعی نمایش داده نشود، مسیر Setting > Face ID & Passcode را دنبال کنید. در این قسمت می‌توان کنترل کاملی به بخش صفحه قفل داشت و مواردی مانند کنترل سنتر، اعلان‌‌ها، جواب پیامک و Wallet را کنترل کرد.

حفظ امنیت - کاماپرس

به‌روزرسانی خودکار اپلیکیشن‌ها

توسعه دهندگان برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها مختلف، همواره به‌روزرسانی‌هایی را از طریق اپ استور منتشر می‌کنند که حاوی اصلاحات امنیتی و حریم خصوصی است. فعال بودن گزینه به‌روزرسانی خودکار اپلیکیشن‌‌ها، می‌تواند به حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت برنامه‌ها کمک کند. برای فعال کردن به‌روزرسانی خودکار برنامه باید به مسیر Setting > App Store and enable App Update بروید. با فعال کردن این گزینه در صورت انتشار جدیدترین به‌روزرسانی از طرف توسعه دهندگان، برنامه‌های نصب شده داخل گوشی به صورت خودکار به آخرین نسخه به‌روزرسانی خواهند شد.

کنترل دسترسی‌های دستیار شخصی Siri

اکثر کاربرها سیری را به عنوان دستیار شخصی هوشمند می‌شناسند که در طول روز، بسیاری از عملیات‌ها را در سریع‌ترین زمان انجام می‌دهد. اما باید گفت که Siri، پیچیده‌تر از آنچه هست که فکر می‌کیند. به طور مثال، پیشنهادهای سیری در هنگام جست‌وجوی مطلب ممکن است متنی از Note‌ شخصی گوشی شما باشد. برای اینکه بتوان دسترسی‌های سیری را محدود کرد، به بخش Setting و قسمت Siri & Search مراجعه نمایید. در این بخش می‌توان گزینه‌هایی مانند یادگیری از سایر برنامه‌ها، پیشنهاد از طریق برنامه‌ها و سایر موارد را غیرفعال کرد.

حفظ امنیت - کاماپرس

فعال کردن گزینه قابلیت Find My iPhone

از اتفاقاتی که به صورت متعدد برای کاربرها پیش می‌آید، مفقود یا به سرقت رفتن گوشی است. این موضوع از لحاظ مالی و به خطر افتادن اطلاعات شخصی باعث نگرانی کاربرها می‌شود. اپل قابلیت Find My iPhone را مدت‌ها است که به گوشی‌های خود اضافه کرده است که با استفاده از آن می‌توان در صورت مفقود یا به سرعت رفتن گوشی، آن را ردیابی کرد. همچنین با استفاده از این قابلیت می‌‌توان در صورت به سرقت رفتن گوشی، اطلاعات گوشی را به صورت کامل پاک کرد. برای فعال‌سازی آن کافی است به بخش Setting بروید و در قسمت Find My، این قابلیت را برای گوشی خود فعال کنید.

ایمن کردن فعالیت ایمیل

اگر از آن دسته از کاربرهایی هستید که با ایمیل سروکار دارید؛ بد نیست که بدایند، شرکت‌های تبلیغاتی در هنگام ارسال ایمیل‌، به اطلاعاتی مانند زمان آنلاین شدن و موقیت مکانی دسترسی دارند. این موضوع برای برخی از کاربرها نگران کننده بود که اپل در به‌روزرسانی iOS 15 و iPadOS 15، امکان مخفی کردن فعالیت در ایمیل را امکان‌پذیر کرد. این قابلیت Prtect Mail Activity نام دارد که با استفاده از آن می‌توان IP گوشی را مخفی کرد. برای فعال‌سازی آن مراحل Setting > Mail > Privacy Protection را دنبال کنید.

مخفی کردن IP با استفاده از iCloud Private Realy

برای اینکه فعالیتی کاملا امن در بستر وب داشته باشید، بهترین روش مخفی کردن IP است. اپل این قابلیت را در iOS 15 و iPadOS 15 برای کاربرهای خود در دسترس قرار دارد. البته ناگفته نماند که این موضوع برای کاربرهایی در دسترس است که اشتراک iCloud+ دارند. همچنین مخفی بودن آی پی فقط برای مرورگر Safari امکان‌پذیر است. برای فعال‌سازی این قابلیت مسیر Setting > iCloud > Privacy Realy (Beta) را دنبال کیند. با فعال‌سازی این قابلیت، مرورگر موقعیت مکانی شما را غیردقیق نمایش می‌دهد و امکان ردیابی آی پی و موقعیت مکان دقیق وجود نخواهد داشت.

اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی لحظه‌ای

ممکن است علاقه‌ای به دسترسی دائمی برنامه‌ها به موقعیت مکانی خود نداشته باشید و از طرفی، اجرای بهترین عملکرد برنامه مورد نظر، نیازمند دسترسی به موقعیت مکانی است. این قابلیت در iOS 15 در اختیار کاربرها قرار گرفته است که موقعیت مکانی خود را به صورت لحظه‌ای با برنامه‌ها به اشتراک بگذارند. برای استفاده از این قابلیت، کافی است به بخش Setting > Privacy > Location Services مراجعه نمایید. در این قسمت می‌توان لیست برنامه‌هایی که به موقعیت مکانی شما دسترسی دارند را مشاهده کنید و با انتخاب برنامه مورد و فعال کردن گزینه Precise Location، حالت استفاده لحظه‌ای لوکیشن برای برنامه مورد نظر فعال می‌شود. پس از تنها در صورت اجرای اپلیکیشن مورد نظر، موقعیت مکانی شما در اختیار برنامه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

مرتبط با : فرنا
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان