مهم‌ ترین مدرک برای مطالبه خسارات ناشی از افت قیمت خودرو در تصادفات

تصادفات خودرو - کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

خودرو معمولا کالایی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود اما در ایران بسیاری از خودروها به واسطه قیمت بالا، ارزش بسیار زیادی داشته و حکم سرمایه‌ای مهم را دارند. به همین خاطر برخلاف بسیاری از کشورها، با فروش‌ این دسته از خودروها در بازار ماشین دست‌دوم می‌توان سود کرد. محاسبه افت قیمت خودرو و ارزش‌گذاری درست آن در چنین مواقعی بسیار حائز اهمیت است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی دلایل افت قیمت خودرو، مهم‌ترین مدرک برای مطالبه خسارات ناشی از افت قیمت خودرو در تصادفات و میزان افت قیمت بخش‌های مختلف خودرو می‌پردازد.

آشنایی با دلایل افت قیمت خودرو

خودروها با گذشت زمان قدیمی شده و با توجه به مدل و سال تولید معمولا دچار افت قیمت می‌شوند. به علاوه نحوه استفاده از خودرو و میزان کارکرد آن نیز در میزان افت قیمت خودرو موثر است. به عنوان نمونه در محاسبه افت قیمت خودرو، خودرویی که در مدت ۲ سال ۱۵۰ هزار کیلومتر کار کرده در مقایسه با خودرویی که طی ۵ سال ۶۰۰ هزار کیلومتر کار کرده تفاوت‌های اساسی دارد. همچنین تصادفات نیز از مهم‌ترین عواملی بوده که در افت قیمت خودرو اثر می‌گذارند. مدل و قیمت خودرو نیز از دیگر فاکتورهای مهم در میزان افت قیمت آن است. اگر خودرویی که در تصادف دچار آسیب شده لوکس و گران قیمت باشد طبیعتا با افت قیمت بیشتری مواجه می‌شود و لازم است هزینه‌های بیشتری جهت جبران خسارات ناشی از آسیب‌دیدگی بخش‌های مختلف آن پرداخت شود.

تصادفات خودرو - کاماپرس

مهم‌ترین مدرک برای مطالبه خسارات ناشی از افت قیمت خودرو در تصادفات چیست؟

کروکی ناحیه تصادف، از مهم‌ترین اسنادی است که برای مطالبه افت قیمت خودرو باید در اختیار داشته باشید.

اگر پس از سانحه، راننده مقصر صحنه را ترک کرده یا افسر به هر دلیلی نتوانسته نسبت به ترسیم کروکی اقدام کند، صاحب خودروی آسیب‌ دیده باید کروکی را خود ترسیم کرده و به کارشناسان دادگاه ارائه دهد. البته این کروکی ممکن است براساس استانداردهای رسمی نبوده و از کیفیت لازم برخوردار نباشد اما گاهی می‌تواند در روند مطالبه افت قیمت خودرو اثرگزار باشد.

کدام بخش‌های خودرو در جریان تصادف آسیب بیشتری می‌بینند؟

سپرهای خودرو، کاپوت، صندوق عقب، چراغ‌ها، درب‌های خودرو، آینه ها معمولا دچار آسیب بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها می‌شوند. البته شدت تصادف میزان آسیب‌های وارد شده به این بخش‌ها را تعیین می‌کند و تعیین افت قیمت خودرو نیز در تصادف به مقدار و عمق آسیب‌‌ها بستگی دارد. اگر صدمات وارد شده کابین، شاسی و ستون خودرو را دچار آسیب‌های شدید کند یا برخورد با کاپوت باعث ایجاد اختلالی بزرگ در مکانیسم موتور شده باشد افت قیمت خودرو بیشتر خواهد بود. به علاوه اگر شدت تصادف به حدی باشد که بخش‌های داخلی ماشین نیز درگیر شده و تجهیزات آن نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند، در روند افت قیمت خودرو با پرداخت هزینه‌های بیشتری مواجه می‌شویم.

آسیب به هر قسمت چه مقدار از قیمت خودرو را کم می‌کند؟

سقف، ستون و شاسی ماشین: آسیب این بخش‌ها، استحکام و ایمنی خودرو را به میزان قابل توجهی به خطر می‌اندازد. باتوجه به میزان صدماتی که در این قسمت‌ها به وجود آمده ممکن است در کمترین حالت ۱۰ درصد از قیمت خودرو کم شود.

بدنه و کابین ماشین: اگر شدت تصادف به حدی بوده که اصطکاک و فرسایش ناشی از آن تنها منجر به خراشیدگی و از بین رفتن رنگ بدنه خودرو شود و در قسمت‌هایی مانند درب‌ها یا گلگیر‌های آن شاهد کنده شدن رنگ‌ باشیم، حدود ۴ درصد از ارزش قیمت خودرو کاسته می‌شود.

کاپوت و صندوق عقب: این آسیب‌ ها بسته به میزان و شدتی که دارند ممکن است تا ۸ درصد از ارزش قیمت خودرو را کم کنند. اگر سرعت و شدت برخورد خودرو‌ها با یکدیگر به قدری بوده که آسیب به بخش کاپوت باعث وارد شدن خسارت به موتور هم شود، میزان افت قیمت خودرو در تصادف بالا خواهد بود.

کیفیت کلی خودرو: در جریان تصادف ممکن است بسته به شدت سانحه، قطعاتی از خودرو نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. هنگام خرید خودرو تمام خریداران تمایل به خریدن ماشین‌هایی دارند که نوتر و سالم‌تر بوده و میزان کارکرد و استهلاک آن‌ها کمتر باشد. به همین دلیل با وارد شدن صدمات به بخش‌های ظاهری و تجهیزات خودرو، تمایل برای خرید آن را به حداقل می‌رساند.

تصادفات خودرو - کاماپرس

استعلام قیمت خودرو از “همراه مکانیک”

مجموعه‌ی همراه‌ مکانیک از سال ۱۳۹۲ با همکاری متخصصان حوزه‌ی خودرو فعالیت خود را آغاز کرد؛ به طوریکه اکنون به کامل‌ترین مرجع خدمات خودرو در کشور تبدیل شده و از مشاوره تخصصی خرید و فروش تا خدمات خودرو در محل با بالاترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان را شامل می‌شود. برای ارتباط با همراه مکانیک شما می‌توانید به نشانی تهران، خیابان آزادی، خیابان حبیب الله، بعد از میدان حسن حسینی، ایستگاه نوآوری شریف، پلاک 56 رفته یا با شماره تلفن‌های 02167632000 یا 02191070700 تماس بگیرید. همچنین برای تسهیل در انجام امور می‌توانید به نشانی اینترنتی www.hamrah-mechanic.com مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : همراه مکانیک
آهن رویال
آریاپی
رایانه کمک
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز