معرفی 7 غذای محلی مخصوص چابهار

۷ غذای محلی مخصوص چابهار
لست سکند

غذاهای محلی منحصربه‌فرد از جمله جاذبه‌های گردشگری هر خطه ایران به شمار می‌رود که فرهنگ غنی آن را نمایان می‌کند. با شروع سفر به شهر زیبای چابهار، دنیای بی‌انتهایی از غذاهای محلی را پیش رو دارید که طعم‌های منحصربه‌فرد و تأثیرات فرهنگی منطقه را منعکس می‌کند. این تنوع از گزینه‌های دلچسب و خوش رنگ و لعاب تا غذاهای لذیذ با ادویه‌های معطر و پیچیده را شامل می‌شود که طعم‌های مختلفی را به شما هدیه می‌دهد.

کاماپرس در این گزارش، 7 غذای محلی مخصوص چابهار را به شما معرفی می‌کند.

1-بت ماش

بت ماش، غذای متناسب با روزهای خنک زمستان و بهار چابهار و تشکیل شده از سبزیجات معطر و تازه موجود در منطقه است که هر ذائقه‌ای را به وسوسه می‌اندازد. این غذا از برنج، ماش و مرغوب‌ترین محصولات منطقه تهیه می‌شود و همچنین شباهت‌هایی با دمپختک دارد. بت ماش که با انواع ترشی سرو می‌شود، به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای شهر در رستوران‌های محلی برای مسافران در دسترس است. اگر به چابهار سفر کردید، حتماً این غذا را امتحان کنید.

بت ماش

2-تخلان

تخلان یکی دیگر از غذاهای اصیل منطقه است که با گندم و دنبه گوسفند پخته می‌شود و به طور سنتی برای مادرانی سرو می‌شود که به‌تازگی نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند. این غذا باتوجه‌به مواد غذایی استفاده شده در آن، دارای انرژی و قوت بسیاری است که می‌تواند توان تازه مادران را برای شیردهی به نوزاد تقویت کند. برای تهیه این غذا ابتدا گندم نیمه زرد جوشانده شده را خشک کرده و سپس می‌کوبند و آن را روی درجه حرارت کم می‌پزند تا دنبه‌ها به خورد گندم برود. این غذای دلچسب یکی از غذاهای موردعلاقه در فصل زمستان است که به دلیل خواص گرم و مغذی‌اش، معمولاً در غذاخوری‌های محلی چابهار یافت می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

تخلان

3-تباهنگ

تباهنگ یکی دیگر از غذاهای سنتی چابهار است که به روش قدیمی نمک زدن گوشت با آب و نمک تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا گوشت ورقه شده در معرض نمک قرار می‌گیرد و با دانه‌های خشک انار تزیین می‌شود. این غذای خوش‌طعم با برنج سرو می‌شود که مظهر میراث آشپزی چابهار به شمار می‌رود.

تباهنگ

4-دوغ پا

دوغ پار ا به جرات می‌توان جزو شاهکار‌های آشپزی چابهار به شمار آورد. این غذا شباهت بسیاری به خورشت قیمه دارد؛ اما اصلی‌ترین تفاوت آن در نحوه پخت آن است. به این صورت که از دوغ بجای آب در روند پخت خورشت استفاده می‌شود. این غذا ایده‌آل مناسبت‌های خاص مانند مراسم و جشن‌هاست و محلی‌های چابهار آن را یک غذای مجلسی می‌دانند.

دوغ پا

5-املت سوزی

املت سوزی یک غذای ساده و درعین‌حال لذت‌بخش و خوش‌طعم چابهار به شمار می‌رود که در دستور خود دارای گیاهی به نام سوزی است و با موادی مانند سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، پیاز، سیر، فلفل، نمک و روغن تهیه می‌شود. این غذای محلی با طرز تهیه ساده و طعم لذیذ خود، ماهیت سنت آشپزی چابهار را به تصویر می‌کشد و با طعم بی‌نظیری که دارد تجربه یک غذای محلی دلچسب را در مسافران ایجاد می‌کند.

املت سوزی

6-تنورچه

تنورچه به‌عنوان یک شگفتی آشپزی در دنیای آشپزی چابهار شناخته می‌شود که با دو روش در تنور تهیه می‌شود. در اولی گوشت گوسفندی به سیخ کشیده شده را به مدت یک ساعت در درون تنور قرار می‌دهند تا مغزپخت شود. در دومی، گوسفند ذبح شده را تمیز کرده و داخل شکم آن را خالی می‌کنند و پس از دوختن شکمش، آن را درون تنور قرار می‌دهند تا بپزد. تنورچه با نان یا برنج سرو می‌شود و از ادویه‌های جنوبی و هندی برای طمع دار کردن آن استفاده می‌شود.

تنورچه

7-کراهی میگو

کراهی میگو، یک غذای محبوب در بین گردشگرانی است که به چابهار سفر می‌کنند و دارای میگوی سرخ شده با پیاز است که پس از افزودن گشنیز و ادویه‌های مخصوص، دودی می‌شود. این غذا بیشتر مخصوص مجالس و مهمانی های خودمانی است به همین دلیل در اکثر رستوران های محلی و کوچک سر تا سر چابهار نیز یافت می‌شود و تجربه چشیدن یک غذای محلی جنوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

کراهی میگو

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز