معرفی انواع گرید مواد شیمیایی

گرید مواد شیمیایی - کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

گرید یا درجه‌ مواد شیمیایی روشی برای تعیین کمیت خلوص یک ماده شیمیایی خاص است. در واقع این کلاس درجه به کاربر اطلاع می‌دهد که ماده شیمیایی مورد نظر چقدر خالصی یا ناخالصی دارد و برای چه مواردی می‌توان از آن استفاده کرد. در این درجه بندی، مواد شیمیایی خالص‌تر درجه کیفی بالاتری نسبت به مواد ناخالص دارند. به این ترتیب اگر در یک ترکیب شیمیایی، ناخالصی‌های بیشتری وجود داشته باشد منجر به یک کلاس شیمیایی پایین‌تر می‌شود.

طبق این استانداردها فقط مواد شیمیایی با درجه خلوص بسیار بالا را می‌توان برای اهداف غذایی یا پزشکی استفاده کرد و در مقابل از مواد شیمیایی با درجه پایین‌تر عموما برای تمیز کردن، حلال‌های صنعتی و یا حلال‌های مورد استفاده در تولیدات غیر غذایی استفاده می ‌کنند. اگرچه سازمان‌های بزرگ جهانی مانند انجمن شیمی آمریکا و داروسازی ایالات متحده تلاش کرده‌اند تا استانداردهای ثابت و یکسانی را برای دسته بندی درجات مختلف مواد شیمیایی تعیین کنند اما واقعیت این است که به دلیل تعدد این مواد در صنعت و معیارهای خاص هر تولید کننده، هیچ درجه شیمیایی کاملا ثابت و قابل قبولی در جهان وجود ندارد چرا که ده‌ها دسته بندی مختلف ارائه شده که هر کدام مشخصات و کاربردهای مختص خود را دارند.

با توجه به این موضوع، وقتی قصد دارید یک ماده شیمیایی را خریداری کنید اول باید بدانید که کدام درجه از آن ماده برای شما مناسب‌تر است پس از مشخص نمودن حوزه کاری می‌توانید بر مبنای فاکتورهایی مانند بودجه، میزان دسترسی به گرید مورد نظر و … خرید خود را نهایی کنید. اگر برای خرید بهترین گرید مواد شیمیایی دچار شک و تردید هستید می‌توانید از طریق شماره تلفن ۷۹۸۸۵_۰۲۱ با کارشناسان فنی شرکت بازرگانی پرسال تماس بگیرید تا اطلاعات کاربردی لازم را در اختیارتان بگذارند.

کمترین تا بیشترین گرید مواد شیمیایی و کاربرد آن‌ها را بشناسید!

  • گرید فنی:این درجه نشان دهنده کمترین میزان خلوص ماده شیمیایی است و بیش از بقیه گریدها دارای ناخالصی اندازه گیری شده‌است. از این مواد شیمیایی به هیچ وجه نمی‌توان برای مصارف غذایی یا دارویی استفاده کرد اما برای اکثر اهداف صنعتی مانند تمیز کردن، چربی زدایی و برخی مصارف حلال کاملا مناسب هستند.
  • گرید آزمایشگاهی: مواد شیمیایی با گرید آزمایشگاهی دارای درجه خلوص قابل قبولی هستند و مقدار کمی ناخالصی دارند اما همچنان نمی‌توان از آن‌ها برای تولید مواد غذایی و خوراکی استفاده کرد. این درجه از مواد شیمیایی بیشتر برای آزمایش‌های آموزشی، مدرسه‌ای و پروژه‌های علمی کاربرد دارند.
  • گرید معرف: این گرید از مواد شیمیایی نسبت به درجات قبلی درجه خلوص بسیار بالاتری دارد و می‌تواند برای تمام نیازهای علمی، صنعتی و تولیدی استفاده شود. فرآورده‌های شیمیایی که در این گرید جای دارند برای آزمایش‌های مربوط به مواد بیولوژیکی زنده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • گرید مواد غذایی: این درجه دارای بالاترین میزان خلوص ممکن برای هر ماده شیمیایی است و از جهاتی به گرید معرف شباهت‌های بسیاری دارد. در واقع گرید غذایی به این معنی است که ماده شیمیایی مورد نظر برای مصرف انسانی بی‌خطر است و باعث آسیب یا بیماری نمی‌شود. مواد شیمیایی با درجه معرف ممکن است برای تولیدات غذایی ایمن نباشند، بنابر‌این طبق استانداردهای جهانی فقط مواد شیمیایی‌ای که به طور خاص دارای برچسب گرید مواد غذایی هستند قابلیت استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی را دارند.

گرید مواد شیمیایی - کاماپرس

معروفترین گریدهای مواد شیمیایی در جهان

همانطور که اشاره کردیم نام درجه یا گرید اختصاص داده شده به هر ماده، به میزان خلوص آن اطلاق می‌شود که این درجه معرف کارآیی و میزان کیفیت آن ماده شیمیایی است مثلا گرید ۸۵ درصد اسید فسفریک نشانگر مناسب بودن آن برای مصارف غذایی و گریدهای کمتر بیانگر مصارف صنعتی این ماده ارزشمند است. گرید هر محصول توسط شرکت سازنده روی بسته بندی آن حک می‌شود.

کمپانی‌های بزرگ دنیا مانند شرکت سیگما، مرک و … گریدهای مختلف مواد شیمیایی را تولید می‌کنند که گاها هر یک از آن‌ها تاییدیه‌های خاص خود را برای درجه بندی این دست محصولات دارند به همین علت، معرفی تمام گریدهای موجود عملا کاری زمان‌بر است، بنابراین ما در این مطلب تنها به معرفی مهم‌ترین و معروف‌ترین انواع گرید مواد شیمیایی می‌پردازیم:

  • گرید ACS : این درجه، خلوص بسیار بالایی داشته و به تاییدیه انجمن شیمی آمریکا را رسیده‌است. مواد شیمیایی که این نشان را دارند برای مصارف آزمایشگاهی و تحلیلی به کار برده می‌شوند و مورد پذیرش اکثر محققین و صنعت‌گران هستند.
  • گرید USP: مواد شیمیایی با این گرید دارای استانداردهای تایید شده سازمان دارویی آمریکا هستند و در صنایع دارویی، غذایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • گرید NF: این درجه بر اساس الزامات فرمول ملی آمریکا لحاظ شده و مناسب‌ترین گزینه برای مصارف بیولوژیکی، دارویی، دستگاه‌های پزشکی، مکمل‌های غذایی و غیره است.
  • گرید LAB: این گرید مناسب مصارف عمومی آزمایشگاهی است.
  • گرید Purified: این دسته از مواد شیمیایی دارای کیفیت مطلوب هستند اما در رده استانداردهای رسمی جهانی قرار ندارند و بیشتر شامل مواد شیمیایی آلی می‌باشند.
  • گرید HPLC: اکثر نمک‌ها، حلال‌ها، بافرها و جفت‌های یونی دارای این گرید هستند.
  • گرید CP: مواد شیمیایی با این درجه خلوص برای مصارف عمومی در صنعت مناسب هستند.
  • گرید BP: مواد شیمیایی حاوی این گرید شباهت زیادی به درجه USP آمریکایی دارند و مورد تایید استانداردهای خاص سازمان فارماکوپه بریتانیا هستند. گرید bp بیشتر در مصارف بهداشتی، آرایشی، داروسازی و مواردی از این دست کاربرد دارد.
  • گرید Extra Pure: طیف وسیعی از انواع حلال‌ها و اسیدها با این درجه کیفی عرضه می‌شوند. این گرید شباهت زیادی به درجات USP و BP دارد.

گرید مواد شیمیایی - کاماپرس

پرسال؛ وارد کننده مستقیم انواع فرآورده‌های شیمیایی در ایران

انتخاب مناسب‌ترین گرید، هم از نظر مدیریت هزینه‌ها و هم از نظر کیفی نقش تعیین کننده‌ای در رضایت نهایی شما از پروژه‌تان دارد به همین علت، هر چقدر درباره خرید مواد شیمیایی با کیفیت‌تر از مراکز معتبر حساسیت بیشتری به خرج دهید به نتایج مطلوب‌تری دست می‌یابید. هلدینگ پرسال با بیش از دو دهه پیشینه در عرصه واردات بی‌واسطه انواع گریدهای مواد شیمیایی با درجات کیفی ممتاز به ایران توانسته‌است نیازهای بازار داخلی به این مواد ارزشمند را به بهترین شکل رفع نماید.

لذا صنعت‌گران و فعالان حوزه‌های مختلف صنعتی و غیر صنعتی می‌توانند مواد شیمیایی مورد نیاز خود را با قیمت رقابتی، امکان تحویل فوری در انبار تهران و یا گمرک انزلی، بسته بندی استاندارد و ایمن، گارانتی معتبر و تحویل در سریع‌ترین زمان از این شرکت بازرگانی معتبر و خوش‌نام تهیه نمایند. کارشناسان فروش این مجموعه همه روزه غیر از ایام تعطیل از ساعت ۹ الی ۱۸ آمادگی ارائه هرگونه مشاوره فنی و تخصصی لازم برای خرید مستقیم انواع فراورده‌های شیمیایی و پلیمری اعم از اسید سیتریک، اسید فسفریک، گوگرد، هیدروکسید پتاسیم، اسید اسکوربیک، الکل صنعتی متانول و غیره را دارند.

انتهای پیام

مرتبط با : پرسال
آهن رویال
رایانه کمک
آریاپی
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در صنعت ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز