مسکن ملی چند سال تا بهره برداری فاصله دارد؟

یک کارشناس مسکن معتقد است ساخت مسکن ملی به صورت مشارکتی باعث طولانی شدن روند ساخت و تحویل آن به متقاضیان می شود.

به گزارش کاماپرس، در طرح مسکن ملی زمین توسط وزارت راه و شهر سازی در اختیار انبوه سازان قرار می گیرد . انبوه سازان هم تمام هزینه ساخت مسکن را برعهده می گیرند و بعد از پایان پروژه واحدهای مسکونی در اختیار افراد متقاضی قرار می گیرد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

روشی که به نظر ابوالفضل نوروزی کارشناس مسکن تجربه خوبی نیست و باعث طولانی شدن روند ساخت و ساز می شود. او بیان نقاط منفی ساخت مسکن به شیوه مشارکتی، می گوید:« بررسی شاخص‌های قیمت در طول 30 ساله گذشته مشخص کننده آن است که تورم زمین همیشه از تورم مسکن بیشتر بوده است و همین اختلاف قیمت زمینه نفع بردن انبوه‌سازان از طولانی شدن پروژه را به وجود می‌آورد که با اهداف وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اتمام پروژه تا سال 1400 در تضاد است.»

 

آریاک سفر

پروژه های مشارکتی طولانی می شود

این کارشناس مسکن درباره دلایل طولانی شدن پروژه‌های مشارکتی می گوید:« فرض کنید وزارت راه و شهرسازی زمینی به ارزش 50 میلیون تومان را در اختیار انبوه‌ساز قرار داده و انبوه‌ساز نیز با هزینه 50 میلیون تومانی اقدام به ساخت 2 واحد مسکونی کند. بر مبنای قرارداد مشارکت، در انتهای فرآیند ساخت، 1 واحد مسکونی به وزارت راه و شهرسازی و 1 واحد نیز سهم انبوه‌ساز است.

اما با توجه به بیشتر بودن تورم زمین نسبت به مسکن، پس از یک سال ارزش زمین معادل 60 میلیون است و هزینه ساخت تغییر نکرده پس در پایان سال اول، سهم آورده وزارت راه و شهرسازی معادل 55 درصد است و سهم انبوه‌ساز به 45 درصد کاهش می‌باید درحالی که 50 درصد از واحدهای مسکونی طبق قرارد به او می‌رسد. در حقیقت افزایش زمان، سود انبوه‌ساز را افزایش خواهد داد.»

بر اساس گزارش فارس، ایرج رهبر رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن تهران ضمن اشاره به این نکته که پروژه‌های مسکن انبوه‌سازان با گذشت نیمی از زمان اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی برای اتمام طرح اقدام ملی مسکن تنها 20 درصد پیشرفت داشته‌اند، می گوید:« بعید می‌دانم ساخت پروژه‌های مشارکتی طرح اقدام ملی تا پایان سال 1400 به پایان برسد و احتمالا این پروژه‌ها به دولت بعد انتقال می‌یابد.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز