مزایا و معایب سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

سهندسازه بتن-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

سقف وافل سازه‌ای مدرن است که با استفاده از بتن مسلح ساخته می‌شود. این سقف برای ساخت پروژه‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظاهری شبکه‌ای‌مانند دارد. سقف وافل به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شود.

به گزارش کاماپرس، دلیل تمایز سقف وافل دو طرفه با یک طرفه در استفاده از نوع قالب وافل است. قالب وافل یک طرفه شبیه به تابوت است و ظاهر قالب وافل دو طرفه، مربعی‌شکل است. هر دو قالب دارای قفل هستند و چینش قالب‌ها را برای پیمانکاران آسان می‌کنند. نحوه ساخت و کارایی هر یک از این سقف‌ها با دیگری متفاوت است. در ادامه، ویژگی‌ها، مزایا و معایب سقف وافل یک طرفه و دو طرفه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مشخصات سقف وافل یک طرفه

سیستم باربری سقف وافل یک طرفه شبیه به سقف‌های تیرچه بلوک است. در واقع، این سقف‌ها همان تیرچه یک طرفه هستند که قالب‌های موقت پلاستیکی، جایگزین یونولیت‌ها شده‌اند. در سقف وافل یک طرفه، فشار بار به یک راستا منتقل می‌شود و دال به وسیله تیرها در دو جهت مخالف پشتیبانی می‌شود. در این سقف، تیرچه‌ها وظیفه خم شدن را بر عهده دارند.

مشخصات سقف وافل دو طرفه

قالب‌های دوطرفه، انتقال بار را به دو جهت منتقل می‌کنند و این موضوع به خاطر طراحی مربعی شکل قالب است. روش اجرای سقف وافل دو طرفه مانند سقف وافل یک طرفه است؛ به این صورت که پس از تمام شدن کار، بتن‌ریزی انجام می‌شود و قالب‌ها از سقف جدا می‌شوند. در سقف وافل دوطرفه نیازی به تیر تکیه‌گاهی نیست و سقف به ستون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تکیه می‌کند.

مقایسه سقف وافل یک طرفه با دو طرفه

سقف وافل دوطرفه در مقایسه با نوع یک طرفه از نظر زیبایی و عملکرد، مزیت دارد. اگر قصد دارید از نمای اکسپوز در سقف استفاده کنید، بهتر است قالب‌های وافل دوطرفه را به کار گیرید؛ چرا که این سقف‌ها جلوه و زیبایی بیشتری در هنگام نورپردازی دارند.

سقف وافل دوطرفه برای دهانه‌های بلندتر و ستون‌گذاری‌های نامنظم مناسبت‌تر است؛ چرا که سقف وافل یک طرفه می‌تواند حداکثر برای طول دهانه 10 متری اجرا شود اما طول دهانه در سقف وافل دوطرفه به بیش از 16 متر هم می‌رسد.

با این حال اجرای سقف وافل یک طرفه مقرون به صرفه‌تر است؛ چرا که مصرف میلگرد و بتن کمتری دارد؛ همچنین در صورتی که ابعاد دهانه 10 در 4 متر باشد، اجرای این سقف بسیار اقتصادی‌تر از روش‌های دیگر است. در این سقف به دلیل آنکه بین طول‌ها اختلاف زیادی وجود دارد، بار به تیرهای کوتاه‌تر منتقل نمی‌شود.

قیمت قالب‌های یک طرفه و دوطرفه نیز با یکدیگر متفاوت است. معمولاً قالب‌های یک طرفه بر اساس متر مربع و قالب‌های دوطرفه به صورت تعدادی به فروش می‌رسند.

خرید قالب و اجرای سقف وافل

چنانچه برای اجرای سقف وافل به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از مشاوران مجرب مجموعه “سهند سازه بتن” کمک بگیرید. این شرکت، یکی از بهترین تولیدکنندگان قالب‌های وافل در ایران است؛ بنابراین شما می‌توانید قالب‌های مورد نظر خود را با قیمت عمده از شرکت سهند سازه بتن خریداری کنید. اجرای انواع سقف وافل با قیمت و کیفیت مناسب توسط مهندسان این شرکت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

مرتبط با : سهند سازه بتن
روکش مارال
آریاپی
رایانه کمک
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “مزایا و معایب سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

  1. محمدرضا علیپور گفته:

    تو ساختمان سازی مدرن بیشتر دیگه از این نوع سقف ها استفاده میشه که خیلی ایمن و بهتر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز