مزایا و معایب ارسال هوایی کالا

حمل و نقل هوایی-کاماپرس
ژیوار

حمل و نقل هوایی کالا یا محموله‌‌ تجاری از طریق هواپیماهای مخصوص از کشوری به کشور دیگر انجام می‌شود و سهم به‌سزایی در تجارت کشور‌ها دارد؛ به‌طوری که آن را به عنوان یکی از شاخص‌های رشد اقتصاد می‌دانند؛ بنابراین توسعه‌ صنعت حمل و نقل باعث گسترش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش سطح اشتغال در جامعه و همچنین توسعه گردشگری می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه حمل و نقل، خدمات حمل و نقل هوایی بیشترین مخاطب را دارد، اما این خدمات علاوه بر مزایا دارای معایبی هم هست.

کاماپرس در این گزارش به بررسی مزایا و معایب حمل و نقل هوایی می‌پردازد.

انواع حمل و نقل هوایی

پروزا چارتر:

در این پرواز تمام صندلی‌ها در اختیار یک شرکت هواپیمایی قرار می‌گیرد. پروازهای چارتر برای مسیر‌های پرتردد کاربرد بسیاری دارد و از این روش برای حمل و نقل هوایی کالا یا مسافر استفاده می‌شود.

از مهمترین مزایای روش چارتر می‌توان به مسیر کوتاه نسبت به سایر انواع روش حمل و نقل هوایی، امکان رزرو مدت دار، امکان رزرو  گروهی، دربست اجاره کردن هواپیما برای مدت مشخص، کاهش هزینه‌ها و داشتن پرواز سیستمی اشاره کرد.

دریان سفر امید

پرواز بازرگانی: یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل هوایی برای جا‌به‌جایی کالا، پرواز‌های بازرگانی است که به دو روش کارگو و فریت بار صورت می‌گیرد.

حمل و نقل هوایی-کاماپرس

انواع روش‌های حمل و نقل هوایی با پرواز بازرگانی

کارگو: این روش برای بازرگانان و تجار مناسب است که قصد دارند کالای خود را به کشورهای دیگر صادر یا از آنها وارد کنند.

فریت بار: این روش برای افرادی که قصد دارند به خارج از کشور مهاجرت کرده و کالای شخصی و وسایل خانه خود را همراه خود ببرند، مناسب است. با این روش، هم در زمان صرفه‌جویی می‌شود و هم وسایل از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود.

انواع کالا در حمل و نقل هوایی

بارهای معمولی: بارهایی مانند پاکت‌ها، کتاب و نشریات، لوازم شخصی به جز لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم منزل به جز شکستنی‌ها، محصولات پلاستیکی کارخانه‌ها، لوازم ساختمانی، لوازم یدکی، ابزار آلات، صنایع دستی و لوازم الکتریکی مانند تلویزیون و کامپیوتر همگی جزو بار‌های معمولی حساب می‌شوند.

بارهای فاسد شدنی: بارهایی که در صورت نبود شرایطی خاص امکان فاسد شدن آنها وجود دارد؛ مانند محصولات لبنی، صیفی‌جات و سبزیجات و انواع گوشت که باید در محیط‌های سرد قرار گیرند.

بارهای حجمی و سبک: گاهی اوقات حجم محصولات زیاد است، اما وزن کمی دارند. برای محاسبه بارهای حجمی  از فرمول 600 ÷ (طول×عرض ×ارتفاع بار)  استفاده می‌شود و عدد به دست آمده با وزن اصلی مقایسه و عدد بزرگتر برای محاسبه قیمت مدنظر قرار داده می‌شود.

بارهای خطرناک: حمل برخی از بارها مانند مواد منفجره، گازهای قابل اشتعال، مواد مسری، اسیدها، مایعات قابل اشتعال و مواد رادیو اکتیو باید در بسته‌بندی‌های خاص و طبق قوانین سخت‌گیرانه انجام شود. این کالاها سلامت هواپیما را به خطر می‌اندازند و بدین جهت حمل این‌گونه کالاها با توجه به دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرد.

حمل مواد و کالاهای خطرناک باید با بسته‌بندی با کیفیت بسیار بالا و ساختاری مطمئن به منظور جلوگیری از نشت و ریخته شدن در شرایط تغییرات دمایی، رطوبت، فشار و ارتعاش انجام شود. هر بسته باید برچسب مناسب و علائمی مانند شماره‌ بین‌المللی برای مواد خطرناک نیز داشته باشد.

حمل و نقل هوایی-کاماپرس

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی برای ارسال محموله

مهم‌ترین رکن در باربری هوایی، سرعت آن است که نسبت به حمل دریایی و زمینی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. از دیگر مزایای آن، ایمنی نسبتاً بالا است که به کالاها، محموله‌ها و اجناس آسیب کمتری وارد می‌شود.

در مقابل، هزینه بالای حمل و نقل هوایی از معایب آن است و فروشندگان و خریدارانی که سرعت در حمل و نقل برایشان مهم نباشد، ترجیح می‌دهند از پرداخت هزینه بالا برای حمل کالا با هواپیما خودداری کنند. در نهایت می‌توان گفت که این شیوه اغلب برای محصولات اورژانسی و ضروری که زمان برای آنها اهمیت زیادی دارد، کاربرد دارد.

مدارک و اسناد مورد نیاز برای ارسال هوایی محموله

برای ارسال بار به خارج از کشور به کارت بازرگانی نیاز است. برای این منظور باید اسناد و مدارک صاحب کالا یا نماینده قانونی او در تشریفات گمرک را تحویل داده و مراحل اداری را طی کرد.

روند ترخیص بار حمل شده به روش هوایی از گمرک ممکن است بیش از حد معمول طول بکشد و مجبور شوید هزینه بیشتری پرداخت کنید. پس از ارائه مدارک مورد نیاز جهت صدور بارنامه و مجوز حمل، هر شرکت هواپیمایی نیز هزینه متفاوتی برای حمل بار اخذ می‌کند. هزینه حمل هوایی بار بر اساس وزن و حجم مرسوله محاسبه و قیمت‌گذاری می‌شود.

ارسال بسته با حمل و نقل هوایی “پستکس”

پستکس اولین هاب پستی ایران با ارائه خدمات آنلاین پست به صورت از درب مبدا تا درب مقصد است. متقاضیان از این طریق این امکان را دارند که از میان سرویس‌های پستی، حمل و نقل شهری و حمل و نقل سنگین، با مقایسه قیمت، سرعت و کیفیت، سرویس مورد نیاز خود را انتخاب کنند. در پستکس، صاحبان مشاغل و صنایع قادرند با استفاده از سرویس‌های فعالان پستی مانند شرکت پست از طریق سرویس بازارمتریال – پست بار، اپراتور اول پست، سرویس چاپار، اسنپ باکس و پرشیا میل اکسپرس، از سرویس متنوع پست شهری، بین شهری، داخلی و خارجی استفاده کنند.

برای ارتباط یا پستکس می‌توان با شماره تلفن‌های 02191300250 تماس گرفت یا به نشانی اینترنتی app.postex.ir مراجعه کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : پستکس
نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز