مراسم رونمایی از کتاب جامعه شناسی تشکل های اقتصادی برگزار شد

تورهای مسافرتی لحظه آخر

آیین رونمایی از کتاب «جامعه شناسی تشکل‌های اقتصادی» تالیف شراره کامرانی در سالن امین الضرب اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

به گزارش کاماپرس، این مراسم با حضور روسا و دبیران تشکل‌های اقتصادی و کارآفرینی، مدیران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، دانش پذیران دوره DBA تشکلی، فعالان حوزه‌های فرهنگی و همچنین مولف کتاب برگزار شد.

در این مراسم دکتر بیدگلی؛ مدیر تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، مهندس رضاخانی؛ عضو هیئت مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران و عضو هیئت مدیره فدراسیون آب، دکتر شراره کامرانی؛ نویسنده کتاب و دبیرکل انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران، دکتر علی بقایی سرابی؛ جامعه شناس در خصوص کتاب به سخنرانی پرداخته و نظرات خود را در رابطه با آن مطرح کردند.

دکتر بیدگلی سخنران اول این مراسم در صحبت‌های خود این کتاب را اولین اثر مکتوب و ذخیره دانش کشور در حوزه تشکل‌ها دانست و با اشاره به فقر ادبیات تشکلی، تلاش‌های مولف در تالیف مبتنی بر پژوهش این کتاب را برای کشور بالا ارزیابی و تاکید کرد: اتاق تهران در راستای توسعه دانش تشکلی فعالیت‌های علمی و پژوهشی را ارج می‌نهد.

راز آسمان پایتخت

همچنین مهندس رضاخانی نیز به تفصیل کلیه فصل‌های کتاب را مورد نقد و  بررسی قرار داده و با توجه به مندرجات کتاب بر نقش نهادها و تشکل‌ها در توسعه تاکید کرد.

وی که به اذعان خود کتاب را چندین مرتبه مورد مطالعه قرار داده، با ذکر سوابق حضور خود در تشکل‌ها، معرفی و ترویج مفاهیم و موضوعات اجتماعی در جامعه تشکلی را که عموما تحصیل کردگان رشته‌های فنی و مهندسی هستند، ضرورت و اولویتی جدی دانست و از اهتمام معطوف به نتایج درخشان نویسنده در این اثر تقدیر کرد.

دکتر علی بقایی سرابی؛ جامعه شناس نیز کتاب را با صفت «رهانا» مورد وصف قرار داد و گفت: این کتاب نخستین کتابی است که در حوزه جامعه شناسی اقتصاد و توسعه توانسته است در تلفیق و نزدیک کردن دیدگاه‌های جامعه شناسی و اقتصاد و بهره‌برداری به موقع و علمی از مفاهیم هر حوزه، موفق باشد.

وی افزود: نویسنده توانسته است در این رشته تحولی ایجاد کند و با توجه به این که ایشان حوزه تجربی خود را به صورت علمی مورد بررسی قرارداده، بنابراین کارشان با جامعه شناس دانشگاهی و پشت میز نشین تفاوت‌های اساسی دارد و این کتاب که رنگ و بوی جامعه شناختی دارد از نمونه‌های منحصر به فردی است که مولف هم مجهز به دانش و بینش علمی و هم دارای ذخائر زنده و ارزشمندی از تجاربی است که در حوزه مسئولیتی خود داشته اند.

سپس دکتر شراره کامرانی طی سخنانی کوتاه هدف برگزاری جلسه رونمایی این کتاب را اشتراک دیدگاه درباره موضوعات تشکلی از لنز علم جامعه شناسی، ایجاد حساسیت و انگیزه برای انجام مطالعات جامعه شناختی در بین فعالان تشکلی، اشتراک دیدگاه درباره مفاهیم مربوط و نقش تشکل‌های اجتماعی در توسعه کشور و نهایتا ارائه نتایج پژوهش تحلیل نهادی تشکل های اقتصادی در ایران عنوان کرد و با تقدیر از اتاق تهران در بسترسازی برای فعالیت‌های فرهنگی در کنار فعالیت‌های اقتصادی، تاکید کرد: تا زمانی که مقولات فرهنگی توسعه در ذهن ما ایرانیان جایگیری صحیح و نهادین نداشته باشد، توسعه محقق نمی‌گردد.

وی افزود: در کنار تمام مشکلات تاریخی و اجتماعی، عدم فهم صحیح و مسئولانه از مفهوم توسعه را می‌توان از جدی‌ترین دلایل تاخیر توسعه ایران دانست که تا حدود زیادی در کم کاری یا قلت تاثیر جامعه شناسی در کشور ایران ریشه دارد و بنابراین پرداختن هرچه بیشتر به مقولات توسعه‌ای از جمله مقوله مشارکت‌های اجتماعی و تشکل‌های اقتصادی از منظر جامعه شناسی، می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

کتاب جامعه شناسی تشکل‌های اقتصادی با عنوان فرعی«برهم کنش نهادها، تشکل های اقتصادی و توسعه» در 250 صفحه و 5 فصل توسط انتشارات اندیشه حسان به چاپ رسیده است.

شایان ذکر است شراره کامرانی از فعالان حوزه های فرهنگی کشور نیز محسوب می شود و از او کتاب ها و مقالات متعددی در حوزه های شعر، نقد و پژوهش ادبی و ترجمه منتشر شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران
آهن رویال
آریاپی
رایانه کمک
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز