مجتمع فنی برق تهران ؛ از مزایا تا چالش ها

تورهای مسافرتی لحظه آخر

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سال ۵۹ با هدف توسعه مهارت و ارایه آموزش‌های حرفه‌ای مبتنی بر شغل و نیاز واقعی بازار کار تاسیس شد. در حال حاضر بالغ بر 18 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سطح کشور فعالیت می‌کنند. در این میان مجتمع فنی برق تهران به عنوان یکی از مجهزترین موسسات فنی در حوزه برق و تعمیرات از سال 95 فعالیت حرفه‌ای و آموزشی خود را آغاز کرده است. مجتمع فنی برق سالانه بیش از 6 هزار نیروی کار ماهر را آموزش می‌دهد که بین 30 تا 90 درصد آنان بسته به نوع دوره، جذب بازار کار می‌شوند.

مهندس ساسان سالاررضایی، مدیر مجتمع فنی برق تهران طی گفت‌وگویی تفصیلی با تحریریه کاماپرس، ضمن تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های توسعه‌ای این مجموعه همچون افزایش شعب و دوره‌ها، بر رفع چالش‌های پیش روی موسسات فنی و حرفه‌ای همچون رشد قارچ گونه و فعالیت غیرمجاز برخی موسسات فاقد استاندارد تاکید کرد.

آنچه در زیر می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی تفصیلی تحریریه کاماپرس با مدیر مجتمع فنی برق تهران است:

آغاز فعالیت مجتمع فنی برق با 18 رشته کاربردی

مجتمع فنی برق زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای و به صورت عملی و کارگاهی، فعالیت خود را از سال 95 با راه‌اندازی 18 رشته کاربردی حوزه برق و الکترونیک آغاز کرد. این مجموعه به عنوان یکی از مجهزترین آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، هم اکنون در قالب 3 شعبه و با ارایه بیش از 80 رشته مهارتی در زمینه نصب، تعمیر، برق صنعتی، مکانیک، جوشکاری و طلاسازی نسبت به انتقال دانش ومهارت فنی به دانش‌پذیران اقدام می‌کند.

جذب سالانه 6 هزار دانش‌پذیر جدید

ثبت‌نام و پذیرش در دوره‌های مجتمع فنی برق به پیش‌نیاز خاصی احتیاج ندارد. اکثر مطالب مقدماتی در ابتدای هر دوره و در قالب آموزش‌های تئوریک به دانش‌پذیران منتقل می‌شود.

در همین رابطه سالانه بیش از 6 هزار دانش‌پذیر در دوره‌های آموزشی و مهارتی مجتمع فنی پذیرش می‌شوند. از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه امسال نیز 3 هزار و 200 دانش‌پذیر در این مجموعه ثبت‌نام کردند و احتمالا این رقم تا پایان سال به بیش از 6 هزار نفر می‌رسد.

مهارت‌آموزی در مجهزترین کارگاه‌ها

آموزش دانش‌پذیران در بیش از 35 کلاس درس و 3 شعبه مجتمع دنبال می‌شود. برای هر رشته نیز کارگاه‌های تخصصی در قالب دوره‌های عملی و استاندارد تجهیز شده است.

با قطعیت می‌توان گفت که مجهزترین کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در مجتمع فنی برق تدارک دیده شده است. به عنوان نمونه در دروه‌های مکانیک، کلیه دانش‌پذیران در حضور اساتید بر روی خودرو و موتور واقعی کار کرده و به صورت کاملا عملی آموزش می‌بینند. برای سایر رشته‌ها نیز تجهیزات و ابزارآلات عملی مرتبط در اختیار دانش‌پذیران قرار گرفته است.

نحوه طراحی رشته‌ها و سرفصل دروس

کلیه رشته‌ها با تحقیقات گسترده و به دنبال شناسایی نیاز بازار کار و همچنین تقاضای دانش‌پذیران طراحی می‌شود. در همین راستا، کلیه اساتید مجتمع فنی برق نیز از بین استادکاران بازار واقعی همان حرفه گزینش می‌شوند. این افراد  سال‌ها در بازار، کسب مهارت و تجربه کرده و دانش خود را به صورت کاملا عملی و کاربردی به دانش‌پذیران منتقل می‌کنند.

در رابطه با طراحی سرفصل دروس و دوره‌ها نیز علاوه بر مباحث سازمان فنی و حرفه‌ای، از دانش و مهارت اساتید فن نیز بهره گرفته شده است. به عبارت دیگر سرفصل دروس و دوره‌ها را با مشورت استادکاران همان حرفه و با توجه به نیاز بازار کار، طراحی و ارایه می‌کنیم. حتی گاهی از این طریق بسیاری از سرفصل‌های منسوخ شده و غیرکاربردی فنی و حرفه‌ای را از سرفصل دروس خود حذف کرده و دروس کاملا به روز شده را در اختیار دانش‌پذیران قرار می‌دهیم.

چند درصد دانش‌پذیران در بازار کار جذب می‌شوند؟

به طور متوسط حدود 30 درصد از دانش‌پذیران مجتمع فنی برق پس از پایان دوره وارد بازار کار می‌شوند. البته این درصد درمورد برخی دوره‌های کاربردی‌تر مانند تعمیر و نگهداری خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و موبایل به 90 درصد نیز می‌رسد.

دلایل عدم جذب 100 درصدی دانش‌پذیران در بازار کار

عدم جذب برخی دانش‌پذیران در بازار کار به عوامل متعددی بستگی دارد. باید در نظر داشت که فلسفه دوره‌های فنی و حرفه‌ای با دوره‌های آکادمیک متفاوت است. اکثر افراد با هدف ورود به بازار کار، نسبت به ثبت‌نام در آموزشگاه‌های فنی و کسب مهارت جدید اقدام می‌کنند. با این حال متاسفانه برخی از دانش‌پذیران بدون تحقیق و تنها به دنبال برخی تبلیغات کاذب و یا ترغیب از سوی والدین و آشنایان وارد دوره‌ خاصی شده و علاقه و آینده کاری خود را در نظر نمی‌گیرند.

چند دیدگاه اشتباه برای ورود به دوره‌های مهارت‌آموزی

به عنوان نمونه برخی از دانش‌پذیران با هدف کسب درآمد بالا وارد دوره‌های نصب و تعمیرات می‌شوند. این افراد بدون توجه به اهمیت کسب تجربه و زمان لازم برای کسب مهارت‌های عملی آن حرفه، خواهان جذب سریع در بازار کار و کسب درآمدهای بالا، به محض اتمام دوره هستند. مساله‌ای که به ندرت رخ داده و باعث دلسردی و تغییر مداوم شاخه‌های کاری افراد می‌شود. به عبارت عامیانه هنرجویان بحث خاک‌ خوری حرفه‌ها را در نظر نگرفته و تصور می‌کنند که با گذراندن یک دوره چند ماهه استادکار شده و باید به اندازه اساتید همان حرفه و فن کسب درآمد داشته باشند.

صبر و تحمل رمز موفقیت افراد در دوره‌های مهارتی است. تجربه و مهارت با آموزش صرف منتقل نشده و باید دوره و زمان آن طی شود. متاسفانه برخی هنرجویان از این موضوع غافل بوده و گاهی با پیگیری وضعیت آنان متوجه می‌شویم که پس از گذشت 2 یا 3 ماه وارد دوره مهارتی دیگری شده و در اصل از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. این در حالی است که با تمرکز بر یک مهارت و کمی صبر بیشتر، قطعا موفق‌ خواهند شد.

مزایای رقابتی دوره‌های مجتمع فنی برق

پشتیبانی نامحدود، بازآموزی رایگان، برگزاری دوره‌های کاملا عملی و اعطای مدرک معتبر، از مهمترین مزایای شرکت در دوره‌های مجتمع فنی برق محسوب می‌شود.

پشتیبانی 6 ساله: یکی از مهمترین نقاط قوت مجتمع فنی، پشتیبانی واقعی و طولانی مدت آن است. به عبارت دیگر مجتمع متعهد می‌شود که تا 6 سال کلیه سوالات و مشکلات آموزشی هنرجویان را پاسخ دهد. در این راستا اگر هنرجویی پس از اتمام دوره و جذب در بازار کار نیز در مورد مساله‌ای به مشکل خورد می‌تواند ضمن برقرای ارتباط تلفنی مساله را مطرح و مرتفع کند. حتی اگر قادر به تعمیر قطعه و یا پاسخگویی به نیاز مشتری در هر یک از حرفه‌ها نبود، می‌تواند قطعه و یا مورد مربوطه را به آموزشگاه آورده و با کمک اساتید نسبت به تعمیر و حل مشکل آن اقدام کند.

کارگاه‌های مجهز: عملی بودن 100 درصد دوره‌ها و تجهیز کامل کارگاه‌ها از دیگر مزایای دوره‌های مجتمع فنی به شمار می‌رود. حتی در بسیاری از رشته‌ها استانداردهایی فراتر از دستورالعمل سازمان فنی و حرفه‌ای را در کارگاه‌ها تامین کرده‌ایم.

نظم و هماهنگی: کلیه کلاس‌ها و دوره‌های مجتمع فنی برق بر مبنای تقویم آموزشی از پیش اعلام شده برگزار می‌شود. این مساله ضمن پیشگیری از تداخل برنامه‌ها، به افزایش اعتماد هنرجویان و همچنین اساتید به برنامه‌های مجتمع منجر شده است.

اعطای مدرک معتبر: به کلیه هنرجویان پس از اتمام دوره و کسب مهارت‌های لازم مدرک مجتمع اعطا می‌شود. همچنین به هنرجویان مجوز شرکت در آزمون‌های سراسری فنی و حرفه‌ای برای اخذ مدرک معتبر این سازمان داده می‌شود.

رشد قارچ‌گونه موسسات غیرمجاز؛ چالشی بزرگ

فعالیت بدون مجوز برخی آموزشگاه‌ها و عدم نظارت و برخورد با آن‌ها از مهمترین چالش‌های موسسات فنی و حرفه‌ای است. بسیاری از این آموزشگاه‌ها با برگزاری دوره‌های فاقد کیفیت و استاندارد، اعتماد و اطمینان مهارت‌آموزان به موسسات فنی و حرفه‌ای را تخریب می‌کنند.

آموزشگاه‌های فاقد مجوز تنها با هدف جذب دانش‌پذیر بیشتر، دوره‌های فنی و حرفه‌ای فاقد کیفیت و استاندارد را با شهریه‌‌های بسیار پایین برگزار می‌کنند. لذا دانشجو پس از اتمام این دوره، مهارت لازم برای حضور و جذب در بازار کار را کسب نکرده و در نهایت اعتماد و اطمینان خود را به موسسات فنی و حرفه‌ای، حتی موسسات مجاز حائز شرایط و استاندارد را از دست می‌دهد.

متاسفانه تعداد این آموزشگاه‌ها با رشدی قارچ‌گونه رو به فزونی است و با وجود معرفی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، برخوردی با آن‌ها نشده و همچنان به فعالیت غیرمجاز خود ادامه می‌دهند.

عدم حمایت لازم از موسسات مجاز فنی و حرفه‌ای

عدم حمایت از موسسات مجاز دارای استاندارد و کیفیت لازم، چالش و مساله بعدی ماست. تمام سعی موسسات مجاز همچون مجتمع فنی برق این است که ضمن تامین پیش‌نیازها و استانداردهای لازم برای برگزاری دوره‌های مهارتی باکیفیت، بهترین شرایط را برای فراگیری دانش و مهارت هنرجویان و دانش‌پذیران فراهم آورد. این در حالیست که فعالیت موسسات غیرمجاز از اعتماد و اطمینان متقاضیان به دوره‌های مهارتی کاسته، تا جاییکه ما باید چندین جلسه اول را تنها به توجیه دوره و ایجاد اعتماد در بین هنرجویان اختصاص دهیم.

انتقال دانش و مهارت عملی از راه دور و به صورت آنلاین، محال است

یکی دیگر از چالش‌های موجود اعطای مجوز برگزاری دوره‌های آنلاین به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است؛ مساله‌ای که تنها نتیجه آن افت کیفیت دوره‌ها و عدم انتقال دانش و مهارت لازم به هنرجویان است. فلسفه دوره‌های فنی و حرفه‌ای برگزاری دوره‌های مهارت آموزی به صورت عملی و در کارگاه‌های استاندارد و مجهز بوده و به عبارتی انتقال دانش و مهارت عملی از راه دور و به صورت آنلاین، امری محال و ناممکن است.

حتی در دوره‌های حضوری با وجود ارایه آموزش‌های عملی در کارگاه‌های مجهز، همچنان بخشی از مباحث مغفول مانده و منتقل نمی‌شود. این معضل در دوره‌های آنلاین و غیرحضوری چندبرابر شده و نتیجه آن عدم انتقال مهارت لازم به دانش‌پذیر و سرخوردگی و بی اعتمادی جامعه به دوره‌های مهارت‌آموزی و فنی و حرفه‌ای است.

برنامه‌های توسعه‌ای مجتمع فنی برق

افزایش دوره‌ها و شعب از اولویت‎‌های توسعه‌ای مجتمع فنی برق محسوب می‌شود. طراحی و اجرای دوره‌های جدید در حوزه صافکاری مانند PDR به معنای صافکاری بدون رنگ و یا تعمیر بدون رنگ فرورفتگی‌های خودرو یکی از این برنامه‌هاست. همچنین به زودی شعبه 4 مجتمع فنی برق با محوریت آرایشگری آقایان راه‌اندازی خواهد شد.

اجرای دوره‌های تکمیلی در صنایع چوب و غذایی و همچنین راه‌اندازی دوره‌های مدیریت حسابداری و MBA از دیگر برنامه‌هایی است که در مراحل نهایی اجرا به سر می‌برد.

در پایان به کلیه علاقمندان و متقاضیان رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای، توصیه می‌کنم که پیش از ورود به دوره، در وهله اول علاقه خود را در نظر گرفته و سپس با تحقیق و بررسی بیشتر، دوره موردنظر خود را انتخاب کنند. چراکه همین رشته درصورت تداوم به شغل دائمی آنها تبدیل شده و در اصل سال‌های زیادی از عمر خود را باید در این شغل و حرفه سپری کرده و از طریق آن کسب درآمد کنند.

گفتنی است، مجتمع فنی برق به عنوان یکی از بزرگترین موسسات برگزارکننده دوره‌های تخصصی حوزه برق و مکانیک، آموزش‌های خود را زیر نظر اساتیدی حرفه‌ای با سابقه کار عملی در بازار کار و در بیش از 80 رشته کاربردی و تخصصی شامل الکترونیک از قبیل تعمیرات تخصصی بردهای صنعتی و خانگی، تعمیرات تخصصی موبایل و کنترل و ابزار دقیق، تعمیر لوازم خانگی، تاسیسات، برق خودرو،  مکانیک خودرو درجه یک و دو، گیربکس اتومات و دستی خودروهای ایرانی و خارجی، جوشکاری برق و آرگون، نقاشی خودرو، صافکاری، سیستم‌های نظارتی و امنیتی از قبیل دوربین مدار بسته، دزدگیر و  برق ارایه می‌کند.

انتهای پیام

مرتبط با : مجتمع فنی برق
رایانه کمک
آریاپی
روکش مارال
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز