مالیات گیری از ویلاهای میلیاردی شمال در سال 1400

دولت امسال کمربند مالیات را بر دارایی های مختلف محکم‌تر کرده است و صاحبان ویلاهای میلیاردی در شمال و سایر نقاط کشور نیز باید خود را برای قرار گرفتن زیر چتر مالیاتی دولت آماده کنند.

به گزارش کاماپرس، اواخر سال گذشته بود که زمزمه های مالیات گیری از خودروهای لوکس در سال 1400 به گوش رسید و بعد از مدتی این ماجرا با انتشار جداولی از سوی سازمان امور مالیاتی که مبلغ مالیات خودروهای لوکس در آن مشخص شده بود رنگ واقعیت به خود گرفت.

صاحبان ویلاهای لاکچری منتظر مالیات باشند

در همان مقطع این پرسش مطرح شده بود که با توجه به این که دولت در سال 1400 قصد مالیات ستانی از خودروهایی با قیمت 700 میلیون تومان تا 4 میلیارد تومان و بیشتر را دارد چه سرنوشتی در حوزه مالیات در انتظار املاک و ویلاهای لوکس خواهد بود؟

بخشی از قانون بودجه 1400 که به تصویب مجلس نیز رسیده و لازم الاجراست تکلیف این ماجرا را روشن کرده است. بر اساس این قانون در سالجاری  قطعا باید از واحدها و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت مالیات‌گرفته شود. به این ترتیب به نظر می رسد مالکان ویلاهای میلیاردی و لاکچری در شمال و البته سایر نقاط کش.ر نیز از امسال فشار مالیاتی را به شکل سنگین‌تری روی شانه خود حس خواهند کرد.

راز آسمان پایتخت

قانون بودجه درباره مالیات ویلاها چه حکمی داده است؟

شاید برخی افراد تصور کنند مالیات گیری از ویلاهای گران قیمت مختص ویلاهایی است که سند آنها به نام شخص حقیقی باشد و با انتقال مالکیت ویلاهای گران قیمت به شرکت های خود و تغییر وضعیت مالکیت ویلاها از حقیقی به حقوقی می توان این قانون را دور زد اما این تصور اشتباه است.

قانون بودجه 1400 تصریح کرده است که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند.

پرداخت نکردن مالیات‌چه عواقبی دارد؟

شاید این پرسش مطرح شود که در صورت پرداخت نکردن این مالیات چه عواقبی متوجه مالکان ویلاها خواهد بود؟ پاسخ این است که از امسال خرید و فروش و هر گونه معامله ویلاهای گران قیمت بدون مفاصاحساب مالیاتی ممنوع است و دولت برخلاف سال های قبل در این باره جدیت به خرج خواهد داد. آیین‌نامه اجرایی این قانون هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی به دوایر مربوطه ارسال نشده  اما قرار است حداکثر تا پایان خردادماه امسال این اتفاق هم بیفتد.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

مالیات ویلاها چقدر است؟

قانون بودجه مالیات ویلاهای گران قیمت را در ردیف خانه‌ها ی میلیاردی قرار داده به صورتی که اگر ویلایی دارای ارزش بیش از 10میلیارد تومان باشد به میزان ارزشی که دارد مشمول یک تا 5هزار درصد مالیات می‌ شود. هماهنگی بین دستگاه‌های متولی اجرای این قانون هم یک سوی ماجرای پیچیده مالیات‌گیری از ویلاهای گران‌قیمت است.

روزنامه همشهری در این باره نوشته است: براساس بودجه سال 1400  وزارت‌ مسکن و وزارت صنعت به همراه سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری‌ها موظفند امکان دسترسی برخط به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور را در اختیار این سازمان قرار دهند تا سازمان یاد شده نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز