قیمت مسکن تا پایان سال چه تغییراتی خواهد داشت؟

ژیوار

روند قیمتی مسکن در کشور طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی پبدا کرده و به نظر کارشناسان افزایش نرخ این بخش بستگی زیادی به مسائل سیاسی، نرخ تورم، رشد اقتصادی و نقدینگی دارد.

به گزارش کاماپرس، به نقل از اکو ایران، اطلاعات جدید مرکز آمار نشان دهنده این است که سطح قیمت مسکن طی سال گذشته تغییراتی کرده و رشد داشته است. اطلاعات مرکز آمار تنها اعداد و ارقامی درباره میانگین قیمت مسکن در سال گذشته را نشان می‌دهد. اما در این گزارش نکاتی درباره رشد قیمت مسکن و پیش بینی آینده آن با استفاده از همین آمار و ارقام برای اطلاع بیشتر خوانندگان ارائه شده که در ادامه قابل رویت است؛

* طبق ارقام منتشر شده از مرکز آمار ایران، میانگین قیمت مسکن کشور در سال 1399 به 10 میلیون تومان رسید. این مقدار نسبت به سال گذشته‌اش 100 درصد افزایش پیدا داشته است.

* وضعیت فعلی قیمت مسکن در شهرها نشان دهنده این است که احتمالا حداکثر افزایش قیمتی این بخش اتفاق افتاده است. در واقع ادامه جهش قیمت مسکن بسیار بعید به نظر می‌رسد.

* در نظر گرفتن نسبت قیمتی مسکن در تهران نسبت به کل کشور اطلاعات جامعی را از روند رشد قیمتی این بخش در اختیار مردم قرار می‌دهد. این نسبت بسیار مهم به نظر می‌رسد. چون که افزایش قیمت مسکن در سال 1397 ابتدا از تهران شروع شد و سپس موج آن به شهرهای دیگر رسید.

دریان سفر امید

* طی سال 1398 نسبت قیمت مسکن تهران به کل کشور حدودا 3.7 تا 3.8 بود. به عبارتی قیمت مسکن تهران نسبت به کل کشور نزدیک چهار برابر رشد پیدا کرد.

* اما بررسی نسبت قیمت مسکن تهران به کل کشور طی هر فصل سال گذشته مدام افت داشت. پاییز سال گذشته این نسبت 2.9 بوده و در زمستان به 2.7 کاهش پیدا کرد.

* به عبارتی افزایش سرعت قیمت مسکن طی سال 1399 در بقیه شهرها، به جز پایتخت، و سبقت تورم مسکن کل کشور از تهران باعث شد نسبت مذکور کاهشی شود.

* با توجه به وضعیت موجود، انتظار بر افت بیشتر این نسبت است. چون بررسی آن در دوره‌های قبلی بیان می‌کند که در زمان پایان جهش مسکن، این مقدار تقریبا 2.1 تا 2.4 بود.

* مشاهده نسبت ذکر شده در سال‌های گذشته بیانگر این است که به احتمال قوی سطح فعلی نرخ مسکن در پایتخت کاهش پیدا کرده است، اما به احتمال ضعیف روند رشد نرخ مسکن در بقیه شهرها افزایش پیدا خواهد کرد.

* با توجه به این مسئله و کم شدن سرعت رشد تورم قیمت مسکن سال 1399 نسبت به 1398، انتظار می‌رود در صورت رشد نرخ این بخش طی سال جاری، میزان آن بسیار کمتر از مدت مشابه سال قبل باشد.

* بدترین حالت در شرایط فعلی برای قیمت مسکن در بازار تهران و شهرستان‌ها، به ریسک غیراقتصادی یا همان مسئله پیرامون برجام برمی‌گردد.

* هر نوسانی پیرامون مسئله برجام، روی بازار مسکن و رفتار خریداران و فروشندگان منعکس می‌شود. بنابراین بدترین شرایط برزخ در خصوص مذاکرات وین بوده که به بازار اثبات شده است.

* در شرایط برزخی رشد قیمتی مسکن اتفاق می‌افتد. زیرا افراد به دلیل بلاتکلیفی‌های سیاسی ترجیح می‌دهند که به بازارهای پرریسک وارد نشوند و سرمایه خود را به بخش مسکن منتقل کنند.

* این مسئله یک سیگنالی برای دولت به حساب می‌آید. مبنی بر اینکه ثبات بازار مسکن به مشخص شدن تکلیف ریسک‌های بیرونی اثرگذار بر این حوزه بستگی دارد.

* در حال حاضر خانه اولی‌ها در خرید و فروش ملک حضور ندارند و کسانی در این بازار هستند که آپارتمان‌های خود را تبدیل می‌کنند. با این شرایط به افراد حاضر در بازار توصیه می‌شود حتما از بابت فروش آپارتمان مطمئن شده و سپس برای خرید اقدام کنند.

* به گفته فخرالدین زاوه، کارشناس مسکن، ضعف تقاضای مصرفی در بازار بسیار زیاد شده و این بخش عملا در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد. به عبارتی جنبه دارایی بودن مسکن کاملا مشخص شده و بعد مصرفی بودن آن کاهش پیدا کرده است.

* رفتار مسکن هم مانند دیگر دارایی‌های بازار شده و به همین دلیل نوسان در آن اتفاق می‌افتد. با توجه به این موضوع و دیگر شرایط، در ادامه سال جاری این دارایی رشد قیمتی کمتر از تورم عمومی خواهد داشت.

نهال گشت
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز