قیمت دلار با یک محاسبه جدید 110 هزار تومان است

یک کارشناس اقتصادی با محاسبه قدرت خرید دلار در سال 1356 و مقایسه آن با نرخ دلار کنونی و قدرت خرید آن، قیمت دلار فعلی را نه 24 هزار تومان بلکه 110 هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش کاماپرس، در مورد کاهش ارزش پول ملی محاسبات فراوانی انجام شده و اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده که همه آنها هم تلخ و دردناک است چرا که این ارقام نشان دهنده کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و گسترش فقر در کشور ما به شمار می‌آید.

در تازه ترین محاسبات انجام شده از این دست، احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی در کانال شبکه اجتماعی خود نوشته است؛ با دلار ۲۴۸۰۰ تومان که قیمت این ارز در روز ۶ اسفند ۱۳۹۹در بازار آزاد محسوب می شود و با در نظر گرفتن کاهش قدرت خرید دلار ژانویه ۲۰۲۱ به ۲۲ درصد ژانویه ۱۹۷۸ میلادی یعنی اسفند ۱۳۵۶، ارزش ریال در برابر دلار کمتر از یک – پانزده هزارم شده است . سلطانی در ادامه تصریح کرده است: چنانچه بخواهیم قیمت دلار را به درستی محاسبه کنیم باید گفت نسبت به ۴۳ سال پیش (با قیمت دلار ۷ تومان)، هم اکنون قیمت دلار ۱۱۰ هزار تومان است.

سقوط فاحش سرانه مصرف مردم بر اساس نرخ حقیقی دلار

سلطانی همچنین با ارائه نمودارهایی به تحلیل تغییرات هزینه سرانه مصرفی مردم پرداخته و نوشته است؛ سرانه هزینه های مصرفی ماهانه مردم ایران (به دلار با ارزش حقیقی) در ۳ سال اخیر با ۶۵ درصد کاهش از ۲۰۰ به ۷۰ دلار تنزل یافته است. هزبنه های مصرفی شامل مسکن (شخصی یا اجاره ای) است که بدون احتساب هزینه مسکن، سرانه هزینه های مصرفی مردم ۴۵ دلار در ماه می باشد.

آریاک سفر

هر چند هزینه های بخش خدمات به دلار محاسبه نمی شود، اما هزینه مسکن که نزدیک به ۴۰ درصد هزینه های خانوار را پوشش می دهد و همچنین هزینه هایی مانند خودرو، تلفن همراه و …، بیش و کم متناسب با دلار افزایش یافته است.

اخبار مهم امروز را بخوانید:

در شرایطی که در تحریمهای قبلی (۹۱-۱۳۸۹) سرانه مصرف دلاری (حقیقی) مردم ۳۴ درصد کاهش پیدا کرد، در تحریمهای کنونی (۹۹-۱۳۹۷) ۶۵ درصد کاهش یافته است.

وی این را هم گفته است که بر اساس قیمت دلار حقیقی، سرانه مصرف مردم به دو دهه قبل سقوط پیدا کرده است.

شایان ذکر است در محاسبات بودجه سال آینده – که کلیات آن به تصویب رسیده و در انتظار تصویب مواد و جزئیات نهایی است – نرخ دلار توسط دولت 17 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده و دلار 4200 تومانی نیز همچنان به عنوان ارز دولتی مصوب برای واردات کالای اساسی به این اقلام تخصیص داده می شود.

پیش بینی های کارشناسان اقتصادی نیز این است که دلار تا پایان سال در محدوده قیمت فعلی یعنی کانال 24 هزار تومان باقی بماند و نوسان شدیدی نداشته باشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نرم افزار حسابداری
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “قیمت دلار با یک محاسبه جدید 110 هزار تومان است

  1. مزد وار گفته:

    بر اساس همین استدلال مقاله سایت شما، البته بر اساس قدرت خرید آخر دهه 1350 با امروز، معادل مزد کارگر بایست ماهی 100 میلیون تومان باشد و نه بیرحمانه کارگر بدون بیمه و بدون قانون کار در ماه کمتر از یک میلیون تومان بگیرد!
    البته حساب کارمندان دولتی که دهها میلیون تومان میگرند جداست. کارمندان دولتی جز طبقه از ما بهتران هستند

  2. محسن گفته:

    ولی یک کارشناس دیگه گفته بود دلا رنهابتا باید زیر 1000 تومن باشه شما میگی اینجوری شماها کجا رفتید درس خوندید که هر کس یک چیزی میگخ خودشون هم میدونن اگر دلار بره فاتحه مملکت خونده است.

    • اقتصاد گفته:

      شما مطلبو درست نخوندید . نمیگه که باید گرون بشه . میگه با وضعیت مخارج مردم در سال 56 اگر بخواهیم حساب کنیم .(خوراک . پوشاک . مسکن) ما یعنی دلار برامون 110هزارتومن میشه . یعنی رفاه مردمو گرفتیم .
      مثال: اگر با حقوق یک کار گر میشد در ماه 1000دلار گرفت . الان حقوق همون کارگر 120 دلار هم نمیشه گرفت.

  3. محمد گفته:

    منم به عنوان یک کارشناس اقتصادی استدلالم اینه که دلار زیر 1000 تومن باید باشه

    از روی بخار معده حرف زدن راحته

    • اقتصاد گفته:

      تو کجات کارشناسه آخه . برو اول مطلبو درست بخون بعد بگو. داره میگه در سال 56 اگر با حقوق یک کارگر به طور مثال 1000دلار میشد خرید الان 120 دلارم نمیتونه بخره . نصبت به آن زمان دلار میشه 110 هزار تومان . توان خرید و رفاه مردم امده پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز