قیمت خودرو گران می شود

باشگاه خبرنگاران در گزارش خودرویی امروز خود به بررسی وضعیت این روزهای بازار خودرو پرداخته و از قول رضا شیوا رئیس شورای رقابت نوشته است: آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

به گزارش کاماپرس، افزایش قیمت در بازار خودرو با وجود چند مرحله پیش فروش به یک رویه ثابت تبدیل شده و گرانی در این بازار بیداد می کند. خودروهایی همچون پژو 405 و سمند که خودروهای مورد اقبال خانوارهای متوسط بودند این روزها قیمت هایی را به خود می بینند که خارج از توان پرداخت این خانوارهاست و پراید هم که خودروی ارزان اقشار کم درآمد بود چنان گران معامله می شود که خرید آن برای کم درآمدها هم رویایی است.

باشگاه ه خبرنگاران در گزارش امروز خود به بررسی وضعیت بازار خودرو پرداخته و نوشته است:پنج ماه از جلسه ستاد تنظیم بازار گذشته است اما خبری از کنترل بازار خودرو نیست. بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودرو کماکان افزایشی است و آنطور که فروشندگان خودرو می گویند این بازار دچار نوسانات زیادی شده است. یک سوال هم کماکان بی جواب مانده و آن این که متولی کنترل بازار خودرو چه ارگانی است؟

سخنانی که بوی گرانی خودرو می دهد!

رضا شیوا رئیس شورای رقابت دراین باره به این خبرگزاری گفته است: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

راز آسمان پایتخت

شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروساز‌ها مایل بودند، می‌توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.

وقتی تورم داریم خودروساز مجبور به افزایش قیمت است

وی افزود:  آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.

شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و … طی ۳ ماه افزایش پیدا می‌کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالا‌های دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

سقف تفاوت قیمت 10 درصدی کارخانه و بازار ابلاغ رسمی نشد

یک مقام مسئول در سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این گزارش در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا بعد از آرامش نسبی که در قیمت خودرو ایجاد شده بود مجدد قیمت خودرو در بازار ملتهب شده است؟ گفته است: پیرو اعلام مسئولان در خصوص تفاوت حداکثر 10 درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ما هم اعلام آمادگی کردیم که به شکایت مردم رسیدگی کنیم، اما متاسفانه این ابلاغیه حمایت و پشتیبانی نشد و ابلاغ رسمی هم صورت نگرفت.

سید یاسر رایگانی با بیان این که  اگر اعمال تفاوت ۱۰ درصدی نرخ خودرو در کارخانه و بازار اجرایی می‌شد دست‌ها برای نظارت و برخورد با متخلفان بازتر بود، اما این پیشنهاد در نطفه خفه شد و آنچه امروز در بازار خودرو می‌بینیم در برخی مواقع، اختلاف قیمت ۱۰۰ درصدی است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “قیمت خودرو گران می شود

  1. غفاری گفته:

    با سلام.چند مدت هست ،پشت سر هم دارن جو میدن که خودرو رو گرون کنن.ولی ملت کشش نداره.حالا علت بالا بردن اون چیه؟خدا میدونه تو مغز فاسد بعضی ها چی میگذره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز