قیمت خودرو در بورس تعیین شود یا به دست دلالان؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

مخالفت شورای رقابت با ورود خودرو به بورس موجب شده است که تعیین قیمت خودرو در بورس فعلا منتفی شود اما گزینه جایگزین یعنی سپردن قیمت خودرو در بازار به دلالان هم در شرایط کنونی به نفع اغلب مصرف کنندگان نیست و تولیدکنندگان را نیز متضرر می کند.

به گزارش کاماپرس،  قیمت خودرو طی ماه های اخیر روند صعودی داشته و بازار خودرو نابسامانی دنباله داری را تجربه کرده است. دولت و دو خودروساز بزرگ کشور تلاش کردند با اجرای سیاست پیش فروش های مکرر و قرعه کشی بین متقاضیان و ایجاد محدودیت هایی در مسیر دلالان برای ممانعت از ورود آنها به روند پیش فروش ها، تعادل را تا حدودی به بازار بازگردانند اما نگاهی به قیمت خودرو و شرایط حاکم بر معاملات کم تعداد بازار نشان می دهد این سیاست نتوانسته به نحو موثری عمل کند.

قیمت گذاری شورای رقابت برای خودرو نیز با ساز و کار فعلی تقریبا شبیه شوخی است چرا که خودرو با این قیمت های تعیین شده در این شورا فقط به تعدادی بسیار محدودی از متقاضیان و با قرعه کشی تعلق می گیرد و قیمت گذار اصلی خودرو در این شرایط دلالان و واسطه ها هستند که بازار خودرو جولانگاه آنهاست.

خارج شدن خودرو از توان خرید بسیاری از مردم

خودروسازان خواهان ساز و کار بهتری برای قیمت گذاری هستند تا از زیان خارج شوند اما بسیاری از اقشار جامعه توان پرداخت همین قیمت های فعلی را نیز ندارند. در این شرایط پیشنهاد تعیین قیمت خودرو در بورس تا چه می تواند راهگشای نابسامانی های بازار خودرو باشد؟

راز آسمان پایتخت

دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است: رئیس شواری رقابت مخالفت این شورا با ورود خودرو به بورس را اعلام کرده و دلیل مخالفت با قیمت گذاری خودرو در بورس کالا را کمبود عرضه این کالا و در مقابل تقاضای بالا برشمرده است. نگرانی شورای رقابت این است که در صورت بورسی شدن قیمت خودرو، قیمت‌های بالاتری (به دلیل کمبود عرضه و تقاضای زیاد) کشف شود.

خودروسازان پیگیر قیمت گذاری خودرو در بورس

دنیای اقتصاد در ادامه به پیشینه ماجرا پرداخته و نوشته است: از اردیبهشت سال 99 شورای رقابت دوباره قیمت‌گذاری خودرو را در اختیار گرفت. ازآنجاکه خودروسازان تجربه خوبی از قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت نداشتند و همچنین با توجه به نوسان هزینه‌های تولید، شورا تصمیم گرفت دوره زمانی تغییر قیمت خودروها را از سالی یک بار به هر سه ماه یک بار تغییر دهد.

خودروسازان به این تغییر هم راضی نیستند و عنوان کردند بهتر است قیمت‌گذاری به حاشیه بازار سپرده شود تا آنها از زیان بیرون بیایند. دولت تاکنون روی خوش به این خواسته خودروسازان نشان نداده و  به همین علت آنها به دنبال راهی دیگر برای رهایی از نرخ‌گذاری دستوری رفتند و آن، سپردن قیمت خودرو به بورس بود.

بورسی شدن خودرو هنوز کاملا منتفی نیست

پرسش دیگر این است که با مخالفت شورای رقابت با ورود خودرو به بورس آیا این موضوع کاملا منتفی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شورای رقابت ، در این زمینه تصمیم‌گیر نهایی نیست؛ چراکه کمیسیون صنایع مجلس در طرحی که تا چند روز دیگر برای اعلام وصول به هیات رئیسه ارسال می شود، بر قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا تاکید کرده است.

به گفته یک مقام آگاه در بورس کالا اگر طرح اعضای کمیسیون صنایع در صحن علنی مجلس رای اکثریت را کسب کند، شورای رقابت نمی‌تواند با آن مخالفت کند و این شورا باید تابع تصمیم مجلس در این زمینه باشد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “قیمت خودرو در بورس تعیین شود یا به دست دلالان؟

  1. امین گفته:

    تا زمانی که عرضه از تقاضا خیلی کمتر باشد تعیین قیمت خودرو در بورس اشتباه است چون قیمتها در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود در ان صورت خود بخوان حدیث ان….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز