قیمت تن ماهی معادل نصف حقوق روزانه یک کارگر

افزایش قیمت تن ماهی-کاماپرس
ژیوار

تن ماهی از غذاهایی است که همیشه در سبد غذایی کارگران نقش پررنگی ایفا میکند. با این حال در سال‌های اخیر خرید کنسرو تن ماهی برای افراد زیادی از طبقه‌های کارگری و دهک‌های پایین درآمدی سخت و در نهایت از سبد غذایی آنها حذف شده است.

کاماپرس در این گزارش افزایش قیمت تن ماهی را از ابتدای دهه 90 تا امروز بررسی می‌کند.

افزایش قیمت تن ماهی-کاماپرس

یک افزایش 275 درصدی طی 3 سال

آمارها نشان می‌دهد قیمت تن‌ماهی از فروردین ۱۴۰۰ تا فرودین ۱۴۰۳ چیزی بیش از ۲۵۷درصد افزایش قیمت داشته است. بررسی قیمت تن‌ماهی از ابتدای دهه ۹۰ تا امروز نشان دهنده تورم 1800 درصدی این محصول بوده است. این در حالی است که قیمت تن‌ماهی از سال ۹۲تا ۹۶ با ثبات قیمت همراه بوده و برای خرید آن باید ۶هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌شد. قیمت این محصول اما در سال 97، و با توجه به تورم آن زمان به حوالی ۱۰هزار تومان و در سال ۹۸ قیمت تن‌ماهی به بیش از ۱۹هزار تومان رسید.

از سوی دیگر تن‌ماهی در فروردین ۱۴۰۰ چیزی در حدود ۲۸هزار تومان قیمت داشت که در اسفند ۱۴۰۲ این محصول بیشتر از ۸۵هزار تومان فروخته می‌شد.

دریان سفر امید

در نهایت اینکه یکی از اصلی‌ترین غذاهای سبد کارگران با افزایش ۲۵۷درصدی به تدریج از سبد کارگران هم حذف شد.

بیشتر بخوانید:

رشد قیمت تن‌ماهی از حقوق کارگران بیشتر بود

آنطور که چندثانیه گزارش داده است، براساس مصوبه وزارت کار،پایه حقوق برای یک روز کار یک کارگر در سال 1402 تنها 180 هزار تومان در نظر گرفته شده بود، این در حالی است که میانگین قیمت تن‌ماهی در همان سال بیش از ۸۰هزار تومان بود، این یعنی هر قوطی کنسرو ماهی بیش از ۵۰درصد حقوق روزانه یک کارگر قیمت داشت.

لازم به ذکر است حقوق کارگران در سال 1402 فقط 27 درصد افزایش پیدا کرد اما قیمت تن ماهی در سال 1402 بیشتر از 115 درصد بالا رفت.

انتهای پیام

تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان