قانون جدید مالیات خودرو در چه صورت شامل پراید و تیبا می‌شود؟

تصور می‌شد سوزن قانون مالیات خودرو که سال گذشته مصوب شد و امسال اجرا می شود فقط به خودروهای لوکس و میلیاردی بند می شود اما بررسی‌ها نشان می دهد این طور نیست و این مالیات می تواند حتی خودروهای معمولی مثل پراید و تیبا را هم هدف بگیرد.

به گزارش کاماپرس، هدف از قانون مالیات خودرو ، گسترده کردن چتر مالیات بر سر افرادی است که درآمد و دارایی بیشتری دارند و تفاوتی نمی کند این دارایی به صورت یک خودروی لوکس میلیاردی یا چندین و چند خودروی معمولی که ارزش مجموع آنها از میلیارد بالا بزند.

روزنامه همشهری به منظور روشن کردن ابعاد مختلف این قانون گزارشی منتشر کرده که در بخشی از آن می خوانیم: از هنگامی که بررسی طرحی برای اخذ مالیات‌ از خودروهای گران‌ و لوکس در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، این مدل جدید مالیاتی به‌عنوان مالیات خودروهای لوکس مشهور شد، اما حالا که این قانون نهایی شده می توان به سهولت دریافت که فقط خودروهای لوکس و دارای قیمت بالای یک‌میلیارد تومان مشمول این قانون نیستند بلکه معیار اصلی قانونگذار برای مالیات گیری، مجموع قیمت خودروهای سواری و وانت دوکابین تحت مالکیت یک خانوار یا شخص حقوقی بوده است.

به عنوان مثال بد نیست بدانید طبق قانون جدید مالک یک خودروی 1.2میلیارد تومانی – مثل برخی انواع شاسی بلندهای کره ای – باید بابت 200میلیون تومان مازاد ارزش خودروی خود نسبت به یک‌میلیارد تومان، یک‌درصد مالیات بپردازد و ضمنا خانواری هم که چنین خودرویی ندارد اما فرضاً 3خودروی 400میلیون تومانی – مثلا سه خودرو در حد رنو ساندرو – در مالکیت دارد نیز باید چنین مالیاتی را پرداخت کند.

جالب اینجاست که اگر فردی مثلاً  تعداد فراوانی خودروی ارزان وطنی – مثل پراید و تیبا – را خریداری و احتکار کرده باشد نیز مشمول این مالیات خواهد شد؛ ازاین‌رو کسانی که در بازار خودرو سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده‌اند نیز در تیررس مالیات خواهند بود.

آریاک سفر

مالیات جدید خودرو چطور محاسبه می شود؟

مالیاتی که برای خودرو در این قانون درنظر گرفته شده متغیر است و می‌تواند از چندصدهزار تومان تا چندصد میلیون تومان باشد بنابراین اگر در خانوار شما مجموع قیمت خودروهای سواری و وانت از یک میلیارد تومان بیشتر است، احتمالا شما نیز باید خود را برای پرداخت مالیات آماده کنید.

برای روشن شدن میزان مالیات به یک مثال که ایسنا آن را در گزارش خود عنوان کرده ، توجه کنید. طبق این مثال مالیات هیوندایی آزرای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را ۴۹ میلیون تومان است، یعنی ۲ درصد از قیمت کل. البته در این مورد هم اختلاف نظرهایی وجود دارد که دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو آن را مطرح کرده است.

وی گفته است؛ برای محاسبه مالیات باید از قیمت آزرا رقم ۵/ ۱ میلیارد تومان را کم کرد و آنگاه عدد مالیات را محاسبه کرد. با توجه به اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با این شیوه محاسبه مالیات خودرو مورد مثال (آزرای ۵/ ۲ میلیارد تومانی)  نسبت به مازاد ۵/ ۱ میلیاردی، ۲۰ میلیون تومان از آب در می‌آید.

اخبار و مطالب مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و گزارش های مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز