عرضه اولیه 2 هزار میلیارد تومانی فردا در بورس انرژی

لست سکند

بر اساس اعلام مدیرعامل بورس انرژی فردا یکشنبه 26 مردادماه 99 عرضه اولیه قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی شرکت ملی نفت ایران به ارزش 2 هزار میلیارد تومان در بورس انرژی انجام می شود.

به گزارش کاماپرس، سرمایه گذاران بورس فردا امکان مشارکت در یک عرضه اولیه متفاوت را خواهند داشت که متولی آن شرکت ملی نفت و مجری آن یکی از زیرمجموعه های نسبتا نوپا ولی آینده دار و مهم بورس به نام بورس انرژی است.

مدیرعامل بورس انرژی در این باره به عرضه اولیه قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و اظهار کرد: این اوراق با نمادهای  “سنفت ۰۰۲” و ” سنفت ۰۰۳”  به بازار می‌آید و ناشر این اوراق شرکت ملی نفت ایران است.

جزیئات عرضه سنفت ۰۰۲ و  سنفت ۰۰۳

سید علی حسینی گفت: این اوراق به ترتیب ابزار مالی اختیار فروش و خرید ۱۸.۵ و ۱۹ درصدی بوده و بازارگردان نیز با نرخ سود روزشمار سالانه ۱۷.۵ درصد نسبت به نقدشوندگی اوراق در طی دوره معاملاتی اقدام می‎کند.

راز آسمان پایتخت

وی گفت: طول دوره عرضه اولیه در این نماد، یک روز کاری و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ خواهد بود، سررسید این اوراق دو سال شمسی بوده و معاملات ثانویه این اوراق نیز حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان روزعرضه اولیه آغاز می‌شود.

حسینی قیمت پایه هر قرارداد را ۹ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۲۲۰ ریال اعلام کرد که بدین ترتیب حجم تامین مالی در نماد سنفت۰۰۲، معادل پانزده هزار میلیارد ریال و در نماد سنفت ۰۰۳ ، پنج هزار میلیارد ریال خواهد بود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

مدیر عامل بورس انرژی ایران افزود:  عملیات بازارگردانی این اوراق به طور جداگانه توسط دو شرکت تأمین سرمایه انجام می‌پذیرد و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کد معاملاتی بورس انرژی هستند طی دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه  می‌توانند از طریق کارگزاری‎های دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند.

وی افزود: مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله بوده و تسویه نقدی در سررسید نیز حداکثر سه روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

حسینی در مورد نحوه تعیین قیمت پایه این اوراق اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیات پذیرش بورس انرژی ایران، قیمت پایه این اوراق حاصل‌ضرب قیمت رسمی فروش نفت خام سنگین صادراتی ایران بر حسب دلار با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار و آخرین نرخ خرید و فروش اسکناس دلار به ریال در سامانه سنا بانک مرکزی یک روز کاری قبل از انتشار اطلاعیه عرضه (سه شنبه  ۲۱ مرداد ۹۹) است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز