عرضه اولیه های گران ؛ گردابی برای فرار سرمایه ها از بورس

تورهای مسافرتی لحظه آخر

قیمت گذاری سهام هایی که در بورس عرضه اولیه می شوند و شائبه گران فروشی این سهام ها یکی از چالش های مهم بورس است با این حال مسئولان بورس درخواست پاسخگویی در این زمینه را مورد بی اعتنایی قرار می دهند.

به گزارش کاماپرس، بحث بر قیمت سهام هایی که در بورس عرضه اولیه می شوند ، خصوصا در عرضه اولیه ها امسال – تقریبا همیشه قبل از هر عرضه اولیه داغ می شود. پرسش توام با اعتراض سرمایه گذاران بورسی این است که چرا این قیمت این سهام های عرضه اولیه ای با ارزندگی آنها بر اساس معیارهایی همچون EPS سهم یا نسبت P  به E به قیمت تعیین شده تناسبی ندارد؟

شائبه ای که در این عرضه ها مطرح می شود این است که دولت و سازمان بورس سهام شرکت های دولتی و سهام دولت در برخی شرکت ها را با قیمت های گران تر از واقع  به مردم عرضه کنند و به دلیل آن که اغلب سهامداران بازار تازه کار هستند، بدون تحلیل لازم این سهام خریداری و به زیان بخش بزرگی از مردم منتهی می شود.

در مورد بحث قیمت گذاری سهام دولت، سیدمحمد علوی دبیرکل جامعه حسابداران رسمی‌ایران یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده که مروری بر این یادداشت نکات مهمی را به سهامداران و مسئولان گوشزد می کند.

علوی در بخشی از این یادداشت نوشته است؛ براساس ارقام پیش‌بینی شده در بودجه سال آتی، فروش 95 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی و فروش 125 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت؛ دو مورد از اقلام اصلی منابع درآمدی دولت در سال پیش‌رو است. تجربه 9‌ماه نخست امسال حاوی درس‌های ارزنده‌ای است که باید آویزه‌گوش سیاست‌گذاران و مجریان منویات بودجه در سال آتی شود. در نخستین ماه‌های سال‌جاری حجم انبوهی از سهام شرکت‌های دولتی در بورس اوراق بهادار عرضه شد.

راز آسمان پایتخت

قیمت گذاری سهام بر چه مبنایی انجام می شود؟

قیمت‌گذاری سهام ‌باید برمبنای ارزش روز دارایی‌های آن صورت پذیرد، چراکه خریدار مالک بالفعل دارایی‌ها، آن‌هم در شرایطی است که ارزش جاری آنها به سبب شرایط تورمی روزبه‌روز افزایش می‌یابد.  در عین حال، عرضه عمومی سهام و خریداری آن توسط سهامداران خرد و سرمایه‌گذاران کوچک براساس بازدهی آتی دارایی‌ها صورت می‌پذیرد و وقتی مردم عادی و طبقات متوسط جامعه بخشی از پس‌انداز خود را صرف خرید سهام می‌کنند، بهای سهام باید براساس سودآوری آتی آن تعیین شود؛ یعنی در این حالت، ارزش جاری بازدهی‌های آتی ملاک قیمت‌‌گذاری خواهد بود.

اخبار مهم امروز را بخوانید:

فروش سهام بر مبنای ارزش جاری دارایی های شرکت، گران فروشی است

نکته ظریف و بغرنج کار در همین امر نهفته است. در این شرایط شاهد یک کف قیمتی برای سهام دولتی خواهیم بود که براساس ارزش جاری بازده آتی آن تعیین می‌شود و یک سقف قیمتی که براساس ارزش جاری دارایی‌های آن تعیین خواهد شد. فروش سهام به سرمایه‌گذارانی که با هدف تملک واحد مشمول واگذاری آن را خریداری می‌کنند به قیمت کف، منجر به عدم‌لحاظ منافع عمومی در واگذاری سهام می‌شود و درحقیقت در این حالت ارزان‌فروشی سهام رخ می‌دهد. از سوی دیگر فروش سهام برمبنای ارزش جاری دارایی‌ و قیمت سقف آن به سهامداران خرد نیز گران‌فروشی سهام می‌تواند باشد.

براین مبنا، به‌نظر می‌رسد کارشناسان قیمت‌گذاری سهام و ناظران در بازار سرمایه باید دقت کافی به‌عمل آورند که در شرایطی که سهام به‌صورت غیربلوکی در بازار عرضه عمومی می‌شود قیمت آن با توجه به سودآوری آتی آن توجیه داشته باشد و در عین حال در شرایطی که شاهد واگذاری یک‌جای سهام هستیم، قیمت‌گذاری آن با ملاحظات یادشده برمبنای ارزش جاری دارایی‌های آن تعیین شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “عرضه اولیه های گران ؛ گردابی برای فرار سرمایه ها از بورس

  1. م.ب گفته:

    پالایش نمونه بارز دزدی مردم بی پناه که تو روز روشن دولت جیب مردم خالی کرد واقعا جای تاسف داره

  2. رستم سیستان گفته:

    بخدا اگه قالیباف برکنار نشه وفکری برندارن شاهد فاجعه ریزش شدید در بورس وزیان و فرار همه خواهیم بود عرضه اولیه. پالایش یکم 10000دادن الان 9هزارتومن چون دولت وکارشناس هرچی دوست داره قیمت میزاره بعد من تازه کار برا دو هزارسود طمع میکنم وامروز بازارمثبت 5میزارم فروش نمیفروشه بعد منفی میشه میتونم بفروشم

  3. رضا گفته:

    امروز 13 دی عرضه اولیه های اولیه زیان ده شدند عرصه های اولیه سیتا و امین و بگیلان بعد از 5 ماه زیان ده شدند. قیمت گذاری نادرست عرضه اولیه ها باعث زیان دیدن افراد ناآشنا با بورس شده است. چرا هیچ نظارتی از سازمان بورس به خاطر قیمت گذاری بالا عرضه اولیه ها صورت نمیگیرد.
    لطفا در این باره خبر و یا گزارشی تهیه کنید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز