عرضه اولیه غکورش و نکات مهمی درباره این عرضه و تعویق آن

لست سکند

در حالی که قرار بود عرضه اولیه شرکت صنعت غذایی کورش که در بورس با نماد غکورش پذیرش شده است امروز انجام شود اما این عرضه فعلا به تعویق افتاد اما نکاتی درباره این عرضه و تعویق آن وجود دارد که سرمایه گذاران بورسی باید به آن توجه کنند.

به گزارش کاماپرس، در عرضه اولیه های بورس تهران معمولاً ۵ تا 15 درصد از کل سهام شرکت به روش ثبت سفارش ارائه می‌شود و به همه مشارکت کنندگان تعداد مساوی سهم تخصیص داده می شود.

عرضه اولیه سهام شرکت صنایع غذایی کورش با نماد «غکورش» قرار بود امروز چهارشنبه 29 مرداد ماه  با مدیریت عرضه کارگزاری فارابی به متقاضیان عرضه شود اما این عرضه لغو شد.
بازدهی قابل‌توجه غکورش در ماه‌های اخیر
علی جهانبخش مدیر تحلیل کارگزاری فارابی درباره عرضه اولیه غکورش توضیح داد: صنعت غذایی کورش از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ و صاحب برند و محصولات اویلا، فامیلا، کیمبال و سانتین است که در سال 1380 با نام کشت و صنعت گلبرگ بهاران آغاز به کار کرد. گروه صنعتی گلرنگ پیش‌تر نیز با نمادهای «قرن» و «افق کورش» در بورس فعالیت می‌کرد. هر دو نماد این گروه صنعتی از بازدهی قابل‌توجهی در ماه‌های اخیر برخوردار بوده است، به‌طوری‌که شخصی که یک سال و نیم قبل یک میلیون تومان در نماد افق کورش سرمایه‌گذاری کرده، هم اکنون یک میلیون‌ تومان دارایی‌اش به بیش از 17 میلیون تومان رسیده است.

سرمایه غکورش ؛ 3 هزار میلیارد ریال 
بنا به اعلام ایسنا وی درباره سابقه فعالیت شرکت صنایع غذایی کورش افزود: این شرکت در سال 1392 در قزوین راه‌اندازی و یکسال بعد به اشتهارد منتقل شد. اکنون تولیدات شرکت در دو کارخانه اشتهارد و تاکستان انجام می‌شود. در راستای تکمیل زنجیره تامین نیز شرکت در سال 1395 مخازن ذخیره روغن به ظرفیت 36 هزار تن را در بندر امام(ره) افتتاح کرد.
مدیر تحلیل کارگزاری فارابی همچنین در ادامه درباره سرمایه این شرکت توضیح داد: سرمایه شرکت مذکور پس از چند مرحله افزایش از آورده نقدی و مطالبات به سه هزار میلیارد ریال رسیده و پایان سال مالی آن نیز 29 اسفند است.

پیش بینی رشد 50 درصدی فروش

راز آسمان پایتخت

آن‌طور که جهان‌بخش توضیح می‌دهد «فعالیت عمده این شرکت در زمینه تولید روغن خوراکی است که با بهره‌مندی از دستگاه‌های تصفيه و بسته‌بندی روغن خوراكی، سهم 13.3 درصدی خود از بازار داخل در سال 97 را به 14.7 درصد در سال 98 رسانده است.»
وی همچنین با اشاره به روند صعودی فروش محصولات این شرکت‌ در سال‌های اخیر گفت: شرکت صنایع غذایی کورش با رشدی مداوم طی سال‌های اخیر، سال گذشته مبلغ 30 هزار و 92 میلیارد ریال فروش داشته است. همچنین برآوردها نشان می‌دهد این شرکت تا انتهای تیرماه 99 نیز در مجموع 10 هزار و 396 میلیارد ریال فروش داشته است. طبق اظهارات مسئولان شرکت صنایع غذایی کورش، در بودجه سال 99 حدود 45 هزار میلیارد ریال فروش در نظر گرفته شده که نسبت به سال 98 رشد 50 درصدی را نشان می دهد.

تعویق عرضه غکورش

یک کارشناس بازار سرمایه درباره علل احتمالی لغو عرضه اولیه غکورش به کاماپرس گفت: عللی برای تعویق این عرضه بیان می شود و چون علت تعویق رسما اعلام نشده مسائلی که در این باره مطرح می شود در حد گمانه زنی است. داود زاهدی بیان کرد: یکی از گمانه زنی هایی که در این باره انجام می شود این است که شرکت با شرایط غیرمترقبه و جدیدی مواجه شده که قیمت گذاری سهام آن باید مجددا انجام شود. گمانه زنی دیگری که در این باره شده این است که نهاد ناظر به اطلاعات جدیدی دست یافته که گزارش های مالی غکورش را به نحو قابل توجهی دستخوش تغییر می کند یا مواردی در گزارش های مالی شرکت برای رفع ابهام مورد توافق قرار گرفته بوده که رفع ابهام از سوی شرکت انجام نشده است.  وی شفاف سازی در این زمینه را مسئولیت قطعی سازمان بورس دانست و خاطرنشان کرد: تعویق عرضه سهام یک شرکت بدون ذکر دلیل در شرایط کنونی بورس موجب بی اعتمادی بیشتر سرمایه گذاران و گریز سرمایه ها از بورس است.

مطالب مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : صنعت غذایی کورش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “عرضه اولیه غکورش و نکات مهمی درباره این عرضه و تعویق آن

  1. زق گفته:

    کسی که مسئول این کاره آیا نمیتونه قبل از اعلام زمان عرضه اطلاعات شرکت وبررسی کنه حتما باید درست روز عرضه بفهمه که شرکت ایراد داره انگار خوابن وروز چهارشنبه یهویی خبردار میشن که شرکتی عرضه اولیه داره واقعا که تا کی میخوان ادا دربیارن وبا اعتماد وحیثیت شرکتها بازی کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز