عرضه اولیه ترکیبی به بورس تهران می‌آید(جزئیات+روش کشف قیمت)

عرضه اولیه ترکیبی
لست سکند

عرضه اولیه ترکیبی به زودی در بورس تهران اجرا می شود. این روش عرضه اولیه، با شیوه عرضه هایی که در حال حاضر در بازار سهام اجرا می‌شود – ثبت سفارش یا همان بوک بیلدینگ – تفاوت‌های فراوانی دارد.

به گزارش کاماپرس، عرضه اولیه سهام یکی از جذابیت های مهم بورس است و سرمایه‌گذاران بورس تهران سالهاست با عرضه اولیه به روش ثبت سفارش یا همان بوک بیلدینگ خو گرفته اند اما بر اساس اظهارات مسئولان بازار سرمایه قرار است به زودی تغییرات بزرگی در این روش ایجاد شود.

سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح این تغییرات گفته است: با توجه به ایجاد بستر مناسب برای پذیرش شرکت‌های کوچک و یا پرریسک و با هدف افزایش کیفیت در فرآیند کشف قیمت سهام و توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، روش جدیدی برای عرضه اولیه با عنوان «روش ترکیبی» به عنوان مدلی جدید در عرضه ‌های اولیه به ظرفیت های بورس تهران افزوده می شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و گزارش های مهم بورس ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

عرضه اولیه ترکیبی دو مرحله‌ای خواهد بود

در این مدل عرضه، ثبت سفارش سهام عرضه شده در بورس در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول بخشی از سهام (حدود۷۰ تا ۱۰۰ درصد کل سهام قابل عرضه به تشخیص سازمان بورس) که برای عرضه اولیه ارائه شده، به سرمایه‌گذاران واجد شرایط یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از قبیل  ETFها و صندوق‌های صدور و ابطال‌ یا همان Mutual Funds تخصیص داده می‌شود.

راز آسمان پایتخت

خبرهای پربازدید امروز:

پارچینی افزود: در این مرحله صندوق‌های ذکر شده براساس سهمیه اعلامی توسط بورس در فرآیند کشف قیمت سهام حضور می‌یابند و پس از کشف قیمت در این مرحله، قیمت کشف شده به عنوان مبنای عرضه سهام (عرضه به قیمت ثابت) به عموم سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود.

خبر مهم مرتبط را بخوانید:

عرضه اولیه شرکت های پرریسک به سرمایه گذاران محدود

به گفته مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه اولیه به روش ترکیبی این امکان را برای بورس‌ ایجاد می کند که از این پس عرضه سهام شرکت‎هایی که ارزش بازار سهام شناور آنها کم‌تر از ۵ هزار میلیارد ریال است را از طریق روش ترکیبی اجرا و 100 درصد سهام این شرکت ها را به سرمایه گذاران واجد شرایط یعنی به صندوق‌ها واگذار کنند.

گفت: همچنین، اگر هیات پذیرش به هنگام پذیرش شرکتی، آن شرکت را پر ریسک تلقی کند، می‌تواند عرضه اولیه آن شرکت را به روش ترکیبی و تنها به سرمایه‌گذاران واجد شرایط محدود کند.

واگذاری معامله سهام برخی عرضه ها به سرمایه گذاران حرفه‌ای

مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در دستورالعمل جدید عرضه‌های اولیه به تصویب رسید، امکان محدود کردن معاملات ثانویه برخی از عرضه‌های اولیه به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است که این دسته از سرمایه‌گذاران توسط هیات مدیره بورس‌ها تعریف و تعیین خواهند شد. این تحول از یک سو، سرعت پذیرش شرکت‌های پرریسک و پرمخاطره را بالا می‌برد و از طرف دیگر، حضور سرمایه‌گذاران واجد شرایط و حرفه‌ای با دید بلندمدت، شرایط را برای توسعه عملیات و فعالیت‌های این نوع از شرکت‌ها به‌دور از تلاطم‌ها و مخاطرات بازار فراهم خواهد کرد. زیرا از حضور سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای در این دسته از شرکت‌ها ممانعت به عمل می‌آید؛ در نتیجه، از ایجاد بازاری متلاطم نیز اجتناب می‌شود.

اخبار جذاب و پربازدید را بخوانید:

ایجاد تحول در روش قیمت گذاری عرضه های اولیه

بنا به اعلام سنا، مدیر نظارت بر بورس‌ها با بیان اینکه در دستورالعمل جدید عرضه‌های اولیه، وظیفه قیمت‌گذاری برعهده متعهد خرید که یک نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس است، خواهد بود، خاطرنشان کرد: در رویکرد جدید، کلیه گزارش‌های قیمت‌گذاری (در تمامی روش‌های عرضه) باید تحت نظر بورس و طبق الزامات تعیین شده توسط بورس در قالب Road Showمورد بررسی دارندگان مجوز تحلیلگری و ارزش‌گذاری قرار گیرد.

عرضه اولیه به روش سلب حق تقدم

پارچینی امکان عرضه اولیه از طریق «سلب حق تقدم» را از نکات دیگر این دستورالعمل خواند و توضیح داد: عرضه‌کنندگان با بهره‌گیری از این نکته، ملزم به ارائه سهام خود در فرایند عرضه اولیه نیستند. به بیانی دیگر، عرضه‌کنندگان می‌توانند مجمعی را برگزار کنند و فرایند عرضه اولیه را از طریق افزایش سرمایه‌ از محل سلب حق تقدم به سرمایه‌گذاران ارائه دهند.

تغییر مهم در کشف قیمت بر اساس روش جدید عرضه اولیه

این مدیر ارشد سازمان بورس‌ ادامه داد: موضوع دیگری که در مدل ثبت سفارش و همچنین روش ترکیبی در دستورالعمل جدید عرضه‌های اولیه تغییر کرد، این است که در دستورالعمل پیشین، دامنه رقابت در ثبت سفارش از قیمت پایه اعلامی ۱۰ درصد بالاتر بود. براساس بازنگری انجام شده در دو روش یادشده، این دامنه به مثبت و منفی دو برابر دامنه نوسان بازار که در شرایط فعلی  ۱۰ درصد مثبت و منفی است، تغییر پیدا کرد. براساس این نکته، امکان کشف قیمت حتی کمتر از قیمت اعلامی خواهد بود.

عرضه اولیه‌ها به صورت dark انجام می شود

مدیر نظارت بر بورس‌ها برگزاری حراج به شیوه dark را از دیگر نکات این دستورالعمل برشمرد و گفت: عرضه اولیه به روش‌های ثبت سفارش، حراج و روش ترکیبی، به‌صورت dark خواهند بود و سرمایه‌گذاران فقط می‌توانند درخواست خود را در دوره ثبت سفارش ارسال کنند و اینکه چه سفارش‌هایی با چه قیمت‌هایی در سامانه ثبت شده است برای عرضه‌گنندگان و همچنین متقاضیان خرید، قابل مشاهده نخواهد بود. این موضوع، مانع از الگوبرداری یا تاثیرپذیری از سفارش‌های دیگران می‌شود و در نتیجه، افراد براساس تحلیل و نه رفتارهای هیجانی و روانی به ثبت سفارش‌های خود می‌پردازند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و گزارش های مهم بورس ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “عرضه اولیه ترکیبی به بورس تهران می‌آید(جزئیات+روش کشف قیمت)

  1. علی گفته:

    دولت بورس رو ول کنه خوب میشه هر جا میبینن مردم ی پولی در میارن قانون میزارن برا خودشون دست از سر مردم بیچاره بردارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز