عرضه اولیه اپال گران فروشی بود؟

بازار سهام روز گذشته شاهد سقوط دور از انتظار 54 هزار واحدی بود و عده ای معتقدند لغو عرضه اولیه اپال نیز به علت همین ریزش سنگین بوده است البته عده ای نیز معتقدند اعتراضاتی که به قیمت گذاری سهام اپال و گران فروشی قلمداد کردن آن انجام شد، موجب لغو این عرضه شده است.

به گزارش کاماپرس، عده ای از فعالان بازار بورس معتقدند قیمت ۱۴۰۰ تا ۱۴۸۰ تومانی هر سهم «اپال» و نیاز به نقدینگی ۸/ ۳هزار میلیارد تومانی دلیل لغو این عرضه بود. برخی سهامداران با ارائه محاسباتی مدعی شدند قیمت گذاری این سهم غیرمنطقی و بسیار گران تر از ارزش واقعی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سقوط روز گذشته و دور از انتظار ۵۴ هزار واحدی شاخص و درخواست برخی فعالان به لغو عرضه سنگین شرکت فرآوری معدنی اپال کانی‌پارس و ادعای گران‌فروشی این سهم در تصمیم مدیران بورس، موثر بود.

عرضه اولیه اپال با قیمت های اعلام شده منطقی بود؟

در کامنت های متعددی که به کاماپرس رسیده بیان شده است که سهم اپال با قیمت گذاری 14800 ریال غیر منطقی است چرا که با EPS و سود 541 ریالی و عدد p/e بدست آمده برای این سهم که 27.35 است، این قیمت گران به شمار می رود. در واقع با این قیمت و این نسبت  p/e این سهم 27 سال طول میکشد تا سرمایه ای که صرف خرید این سهام می شود، شروع به سود دهی کند. این در حالیست که تا 2 سال پیش p/e سهم های خوب و بنیادی به خصوص در عرضه اولیه ها بیشتر از 3 و 4 نبود.

آریاک سفر

به باور برخی سهامداران خرید سهام و سرمایه گذاری در سهامی با p/e بیشتر از عدد 9 منطقی نیست.

سهامداران این پرسش را مطرح کرده اند که این قیمت گذاری – به ادعای آنها – غیر کارشناسی چگونه انجام شده و چرا سامان بورس در برابر این قیمت گذاری سکوت کرده است؟

طبق اعلام قبلی، قرار بود روز چهارشنبه، بازار سهام میزبان فرآوری معدنی اپال کانی‌پارس با عرضه اولیه ۱/ ۲میلیارد سهم باشد اما با تصمیم بورس تهران این عرضه لغو و به زمان نامعلوم دیگری موکول شد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

 

علت دیگر لغو عرضه اپال

از سوی دیگر برخی از کارشناسان با اشاره به قیمت ۱۴۰۰ تا ۱۴۸۰ تومانی هر سهم «اپال» و نیاز به نقدینگی ۸/ ۳هزار میلیارد تومانی، خواهان لغو این عرضه بودند. عده‌ا‌ی هم با بررسی دارایی‌های جاری و غیر‌جاری و بدهی‌های این شرکت و حقوق مالکانه دارایی‌ها، مدعی شدند ارزش ذاتی و واقعی هر سهم کمتر از برآورد‌های ارائه شده است.

با این اوصاف، اقدام دیروز بورس تهران شاید موجب بهبود نسبی بازار در روزهای آینده شود اما با توجه به اینکه عده زیادی از سهامداران با تکیه بر اطلاعیه‌های بورس تهران از قبل اقدام به تامین نقدینگی می‌کنند، بهتر است مسوولان بورس با در نظر گرفتن همه شرایط، تصمیمات قطعی را آگاهانه گرفته و دست به تغییر در دقیقه ۹۰ نزنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : فرآوری معدنی اپال کانی پارس
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز