پالایشی یکم چگونه به کابوس سهامداران تبدیل شد؟/ انگشت اتهام به دولت و حقوقی ها

صندوق پالایشی یکم که روز گذشته به زیر قیمت پذیره نویسی سقوط کرده بود امروز نیز بیش از 2 درصد منفی خورد اما سوال اینجاست که چگونه صندوقی که قرار بود سرمایه های مردم را حفظ و آنها را به بورس جذب کند، به کابوس سهامداران تبدیل شده است؟

به گزارش کاماپرس، صحبت کردن از وضعیت صندوق پالایشی یکم با سهامداران این صندوق بسیار سخت است چرا که این افراد به هیچ وجه از شرایط کنونی این صندوق و ضرر و زیانی که متحمل شده اند حال و روز خوشی ندارند.

انگشت اتهام هر روز به صورت جدی تری به سوی دولت نشانه می رود که چرا مردم را به سرمایه گذاری در سهامی تشویق کرده که اکنون بعد از خواب طولانی سرمایه ، حاصلی جز زیان برای آنها ندارد؟

محمدرضا رسولی کارشناس اقتصادی در روزنامه شرق یادداشتی به رشته تحریر درآورده و در این خصوص نوشته است؛ بورس به آرامی در حال فعالیت بود و به‌طور منطقی رسالت خودش را انجام می‌داد، اما دولت مثل آنچه در این چند ماه دیدیم با دست‌کاری در بورس و دستوری‌کردن آن، بازار سرمایه را از ریل خارج کرد و درحال‌حاضر هم هیچ حمایت و برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بازار سهام نداشته و تنها ژست حمایت از سهام‌داران زیان‌دیده را به خود می‌گیرد.

همدستی دولت با حقوقی ها برای افزایش کاذب قیمت سهام

آریاک سفر

هیچ کار مهمی تاکنون انجام نشده که به نفع سرمایه‌گذاران باشد. تصمیم‌گیران دست به اقداماتی می‌زنند که متأسفانه نه‌تنها به نفع سرمایه‌گذار تمام نمی‌شود بلکه به ضرر آنان نیز منجر می‌شود. درباره قیمت‌گذاری نفت خام مصوبه دادند که «تخفیف نفت به پالایشگاه‌ها». این کار را کردند چون باید صندوق پالایشی یکم را عرضه می‌کردند. پالایشی یکم حالا به کابوس سهام‌دارانی تبدیل شده که چند ماه قبل پول خود را به نیت کسب سودی منطقی یا برای جلوگیری از سقوط ارزش پولشان به بورس آورده بودند. طبق اظهارات حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، زمانی که دولت می‌خواهد سهام خودش را به فروش برساند، با همکاری برخی از سهام‌داران عمده که حقوقی‌ها هستند، قیمت آن سهام را افزایش می‌دهد و زمانی که سهام خود را عرضه کرد و به فروش رساند، بازار را رها می‌کند تا قیمت‌ها سقوط کند.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

به نوشته رسولی، در واقع به این شکل ، دولت سهام‌های خودش را با قیمت گزافی به فروش می‌رساند اما مردم که این سهام‌ها را خریداری می‌کنند، دچار ضرر و زیان می‌شوند. از دیدگاه آقای محسن علیزاده، عضو شورای عالی بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، هدف دولت از این کار، به‌نوعی فروش سهام‌های دولتی و تأمین کسری بودجه از بازار سهام است. در این میاه شِکوِه و شکایت مردم از دولت هم به جایی نرسیده است. دولت با وجود آنکه بارها توسط مسئولان مختلف، مردم را به مشارکت و سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب کرده است، اکنون حتی از دلگرمی‌دادن لفظی به سهام‌داران درباره آینده آن نیز شانه خالی می‌کند.

سهامداران فعلا از خرید و فروش سهام اجتناب کنند

در ادامه این یادداشت آمده است: با شناختی که از دولت داریم و با اتفاقات پنج‌‌ماهه ابتدای سال جاری، می‌توان نتیجه گرفت دولت حساب ویژه‌ای روی بازار سرمایه باز کرده است! درحال‌حاضر با توجه به شرایطی که بازار سرمایه در آن قرار دارد، توصیه به سهام‌داران جزء این است که به‌جای پاک‌کردن صورت مسئله و حراج اموال خود با ضرر بسیار و خارج‌کردن سرمایه‌شان از بازار سرمایه، از خرید و فروش سهام خود اجتناب کنند و بهترین حالت رصد بازار است. در غیر این صورت برای خرید و فروش، از یک شرکت سبدگردان یا مشاور سرمایه‌گذاری حرفه‌ای استفاده کنند و هدایت سهام خود را به آنها بسپارند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

7 دیدگاه برای “پالایشی یکم چگونه به کابوس سهامداران تبدیل شد؟/ انگشت اتهام به دولت و حقوقی ها

  1. بیژن گفته:

    مدعی العموم خوابیده ، دزدی اشکار تیم مافیایی حقوقی و دروغ و فریب دولت را نمی بیند به این کار دولت اخلال در نظام و اقتصاد برای بهر برداری سیاسی خودش وبه سرمایه میلیاردی رساندن مافیای وابسته دولت هستش این دولت ۴۲سوال حکوت دینی را زیر سوال برده اگر حق با این دولت هست پس فاتحه این حکومت خوانده شده هست .علی برکت الله.

  2. ایران گفته:

    مشخصه دولت میخواست جیب مردم و خالی کنه وگرنه تو تلویزیون رسمی اینقدر تبلیغ پالایش نمیکرد به هر طریقی در توانشونه مردم و غارت میکنن

  3. علیرضا علی کرمیان گفته:

    درزمان طاغوت ماکه بچه بودیم می گفتند دروغ گناه کبیره است ودروغگوهم دشمن خدااست ولی الآن دروغ گویی شده مد هرچی بزرگتر زیبنده تر

  4. ناشناس گفته:

    واقعا دولت باید سرمردم کلاه بذاره کم دردسرو بدبختی و بی پولی داریم بیاد بگه سود میکنید بخرید سهام دولتیه بعد قیمتش بیاد زیر قیمتی که خودمون خریدیم و بدبختمون کنه…بعد از دو سه ماه باید انقد بیاد پایین….همه کاراتون فقط به نفع خودتونه نه مردم نه زندگی مردم چشماتونو بستین بی پولی مردم رو نمیبینید گشنگی نخوردین بفهمین گشنگی چه دردیه.به داد مردم برسین نه اینکه از جیب مردم بریزین تو حلق خودتون

  5. علی گفته:

    ۵ ماه است سهامداران خرد در ضررند، بیشتر نمادهای بورسی بیش از ۵۰ درصد افت کرده آند عرضه ها اولیه به قیمت ۵ ماه پیش معامله می‌شود مثلاً وسپهر و امین پالایش یکم ۴‌ماه است پول مردم را بلوک کرده است و اکنون نیز زیر قیمت فروش است حتی ضرر کرده است
    مردم صندوق خریدند که بعداز چهار ماه حتی سود بانکی را هم ندارد
    ولی این بورس آتش زیر خاکستر است یک روزی این خشم های ‌فرو خورده خواهند ترکید آن روز مشکل بورس امنیتی است نه اقتصادی
    # رئیس جمهور آینده ایران را مال باختگان بازار سرمایه تعیین خواهند کرد

  6. محمد علی گفته:

    چرا پالایشگاههایی که افزایش سرمایه دادند و باعث افت صندوق پالایشی شده اند، سهام جایزه به سهامداران صندوق پالایشی ندادند؟
    این اجحاف به سهامداران صندوق پالایشی را کدام مرجع باید رسیدگی کند؟

  7. رضا گفته:

    اخه نمادی که بیش از 60 درصد اصلاح کرده چرا دولت نباید ازش حمایت کنه؟چه اشتباهی کردیم که پولمونو اوردیم تو بورس که دولت باهاش کار کنه اما سرمونو گلاه گزاشت.حالا هم اگه بازار رشد نکنه دیگه جای موندن تو بورس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز