طلاق توافقی چه شرایطی دارد؟

ژیوار

طلاق توافقی به عنوان یکی از گزینه‌های پایان دادن به اختلافات و مشکلات ایجاد شده در زندگی زناشویی شناخته می‌شود. در قانون، راه‌های مختلفی برای حل مشکلات زوجین در نظر گرفته شده است؛ با این وجود، در شرایطی که امکان سازش بین طرفین وجود نداشته باشد، طلاق توافقی مطرح می‌شود. پیچیدگی و طولانی بودن فرآیند طلاق توافقی باعث می‌شود که بسیاری از زوجین از طریق وکیل خانواده برای این کار اقدام کنند و کلیه فرآیند آن را در مدت زمان کمتری انجام دهند.

کاماپرس در این گزارش به بیان نکاتی درباره طلاق توافقی پرداخته است.

طلاق توافقی چیست؟

در طلاق توافقی، زوجین برای جدایی و مسائلی مانند مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و حضانت فرزندان به توافق می­رسند و در این شرایط هر توافقی که بین زوجین شکل گرفته باشد، برای دادگاه قابل قبول است. دادگاه در صورتی که این توافق بر خلاف قوانین نباشد، به آن احترام می‌گذارد و رای طلاق صادر می‌کند. این رای، گواهی عدم امکان سازش نام دارد و یکی از کم‌دردسرترین و ساده‌ترین طلاق‌ها است. طلاق توافقی بدون ایجاد درگیری بین طرفین انجام می‌شود و همچنین احتمال ایجاد اختلافات و مشکلات در آینده را کاهش می‌دهد.

پرداخت مهریه در طلاق توافقی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در این نوع طلاق بین زوجین توافق می‌شود، پرداخت مهریه است. ممکن است زوجین در رابطه با بخشیده شدن مهریه به صورت کامل، دریافت کامل مهریه، بخشیدن بخشی از مهریه یا انتقال مهریه به شکل‌های دیگر توافق کرده باشند. باید در نظر داشت که برای اعتبار قانونی بخشیدن به مهریه، زوجین باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه و سند مهریه را به نام زن تنظیم کنند. به منظور تضمین اعتبار بیشتر به فرآیند بخشیدن مهریه، بهتر است که این کار در حضور تعدادی شاهد انجام شود. لازم است که سند بخشیدن مهریه، مبلغ مهریه و شرایط بخشش آن به صورت کامل در این توافق ذکر شود و هیچ ابهامی وجود نداشته باشد.

دریان سفر امید

حضانت طلاق در طلاق توافقی

یکی از حساس‌ترین و بحث‌برانگیزترین مسائل در طلاق توافقی، مساله حضانت فرزندان است. توافق‌های بین زوجین در رابطه با حضانت فرزندان باید به صورت مکتوب و رسمی انجام شود و بر مبنای رشد و مصحلت فرزندان باشد. حضانت فرزند در طلاق توافقی ممکن است به صورت مشترک یا با تکیه بر یکی از والدین انجام شود. به صورت کلی حضانت فرزند پسر تا هفت سالگی به عهده مادر است و بعد از آن تا 15 سالگی به عهده پدر خواهد بود. بعد از 15 سالگی، فرزند پسر از مدار حضانت خارج می‌شود. در نهایت بر اساس ماده 1174 قانون مدنی، هر یک از والدین دارای حق ملاقات با فرزند خود هستند.

مراحل طلاق توافقی

در قدم اول لازم است که زوجین  به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه و گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت کنند. به این منظور زوجین باید در سامانه تصمیم طلاق ثبت‌­نام و زمان مشاوره را انتخاب کنند. در قدم بعدی، زوجین باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند. پس از آن دادخواست طلاق توافقی ثبت‌شده از طریق دفاتر خدمات قضایی به دادگاه ارسال می‌شود.

در مرحله سوم و زمانی که پرونده طلاق توافقی به شعبه رسید، شعبه مربوطه اقدام به تعیین وقت جلسه برای رسیدگی به طلاق توافقی و زمان آن را به طرفین ابلاغ می‌کند. در این جلسه قاضی با بررسی نظر کارشناس مشاوره و همچنین بررسی توافقات زوجین، گواهی عدم امکان سازش یا رای طلاق توافقی صادر می‌کند.

در مرحله چهارم، زوجین تا سه ماه بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش فرصت دارند که به دفاتر ثبت طلاق بروند و برای جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن اقدام کنند. در طلاق توافقی، طرفین باید حتما در دفترخانه حضور داشته باشند و عدم حضور یکی از زوجین، مانع از انجام طلاق توافقی خواهد شد.

نقش وکیل در طلاق توافقی

وکیل طلاق در این فرآیند می‌تواند مشاوره‌های حقوقی به زوجین ارائه و به آنان در رسیدن به توافق کمک کند. همچنین وکیل طلاق توافقی می‌تواند بسیاری از مراحل قانونی را بدون نیاز به حضور زوجین پیش ببرد و در نهایت به حفظ آرامش و جلوگیری از تنش آنان کمک کند.

انتخاب بهترین وکیل طلاق توافقی با «وکلای خانواده»

گروه وکلای خانواده با مجموعه‌ای از بهترین و مجرب‌ترین وکلای پایه یک متخصص در حوزه خانواده مشغول به فعالیت است. این مجموعه با استفاده از تجربه جمعی و داشتن تخصص در دعاوی مربوط به خانواده، تعداد زیادی از پرونده‌های موفق را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است. وکلای خانواده در زمینه دعاوی خانواده و طلاق به متقاضیان مشاوره تخصصی رایگان ارائه می‌کند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت https://vakil-khanevade.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌­های 09369357104 و 02191001312 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای خانواده
نهال گشت
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز