شیرآلات استیل و چدن چه تفاوتی دارند؟

ژیوار

شیرآلات چدن و استیل از مهم‌ترین وسایل در صنعت تاسیسات و ساختمان‌سازی بوده که به عنوان ابزارهای کنترلی در سیستم‌های لوله‌کشی آب، گاز و سایر سیالات به کار برده می‌شوند. انتخاب مواد مناسب برای ساخت آن‌ها می‌تواند تاثیر بسیاری بر عملکرد، دوام و هزینه‌های نگهداری این شیرآلات داشته باشد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی شیرآلات چدن و استیل، تفاوت این دو و انواع آن‌ها می‌پردازد.

آشنایی با شیرآلات چدن و استیل

شیرآلات چدن از آلیاژ آهن و کربن ساخته شده و به دلیل خواص مکانیکی خوب و مقاومت در برابر فشار، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. چدن به طور کلی دارای مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی است. در مقابل، شیرآلات استیل از آلیاژ آهن و کروم ساخته شده و به دلیل خواص ضد زنگ و زیبایی ظاهری، در بسیاری از صنایع به‌ویژه صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار دارند. استیل به دلیل خاصیت ضد زنگ بودن، معمولا در محیط‌های مرطوب یا خورنده استفاده می‌شود.

تفاوت استیل و چدن در شیرآلات

خواص مکانیکی: چدن دارای مقاومت فشاری بالایی بوده که آن را برای کاربردهای تحت فشار مناسب می‌کند. معمولا سخت‌تر از استیل است اما این سختی می‌تواند باعث شکنندگی آن نیز شود. چدن همچنین به دلیل ساختار متراکم خود، مقاومت خوبی در برابر سایش دارد. در مقابل، استیل دارای مقاومت کششی بالاتری نسبت به چدن است که باعث می‌شود در برابر نیروهای کششی مقاومت بیشتری داشته باشد. همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری دارد که آن را برای کاربردهایی که نیاز به تغییر شکل دارند، مناسب می‌کند. استیل به طور طبیعی در برابر خوردگی مقاوم‌تر از چدن است.

کاربردها: شیرآلات چدن در سیستم‌های آب‌رسانی، آبیاری کشاورزی و تاسیسات صنعتی به دلیل مقاومت بالا و هزینه پایین‌تر مورد استفاده است اما شیرآلات استیل بیشتر در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی استفاده می‌شود چراکه خاصیت ضد زنگ بودن و تمیز شدن آسان دارد و برای محیط‌هایی که نیاز به رعایت استانداردهای بهداشتی دارند، مناسب‌تر است.

دریان سفر امید

قیمت: شیرآلات چدن قیمت کمتری نسبت به شیرآلات استیل دارند. این موضوع به دلیل قیمت پایین‌تر مواد اولیه و فرآیند تولید ساده‌تر آن‌ها است. در مقابل، شیرآلات استیل به دلیل هزینه بالای مواد اولیه و فرآیند تولید پیچیده‌تر، قیمت بالاتری دارد اما این هزینه ممکن است باتوجه به عمر طولانی‌تر و نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری جبران شود.

تعمیر و نگهداری: شیرآلات چدن نیاز به نگهداری کمتری دارند اما در صورت قرارگیری در شرایط مرطوب یا خورنده، ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند. بنابراین، پوشش‌دهی مناسب یا رنگ‌آمیزی می‌تواند عمر آن‌ها را افزایش دهد. در مقابل، شیرآلات استیل نیاز به نگهداری بیشتری دارند تا از زنگ‌زدگی‌شان جلوگیری شود. تمیز کردن منظم و استفاده از مواد شوینده غیرخورنده می‌تواند به حفظ ظاهر و عملکرد شیرآلات استیل کمک کند.

تاثیرات زیست‌محیطی: تولید چدن شامل فرآیندهای انرژی‌بر و آلاینده‌زا است اما قابل بازیافت نیز خواهد بود. استیل نیز با اینکه قابل بازیافت بوده اما فرآیند تولید آن می‌تواند کمتر آلاینده تولید کند؛ به‌ویژه اگر از مواد بازیافتی استفاده شود.

انواع شیرآلات ساخته شده از چدن و استیل

شیرآلات کشویی: این نوع شیرآلات برای کنترل جریان سیالات در لوله‌ها استفاده می‌شوند. شیرهای کشویی چدنی معمولا در سیستم‌های آبرسانی و تأسیسات صنعتی کاربرد دارند. همچنین جنس استیل آن به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، در صنایع غذایی و دارویی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیرآلات کروی: این شیرآلات برای تنظیم جریان سیالات استفاده می‌شوند. طراحی آن‌ها باعث می‌شود که جریان به راحتی تنظیم شود و معمولا در سیستم‌های بخار و آب گرم به کار می‌روند.

شیرآلات پروانه‌ای: این نوع شیرآلات برای قطع و وصل کردن جریان سیال استفاده می‌شوند و به دلیل طراحی ساده و وزن کم، در بسیاری از سیستم‌های آبرسانی و تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیرآلات اطمینان: این شیرآلات برای جلوگیری از بازگشت سیال طراحی شده‌ و معمولا در سیستم‌های پمپاژ و لوله‌کشی آب صنایع غذایی یا شیمیایی، استفاده می‌شوند.

شیرآلات توپی: شیر توپی برای کنترل جریان سیالات در سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود. علاوه بر مقاومت خوب در برابر فشار و دما، هزینه خرید و نصب کمی نیز دارند. همچنین به دلیل مقاومت در برابر خوردگی در محیط‌های غیرخورنده برای سیستم‌های آب و فاضلاب، صنایع غذایی، شیمیایی، نفت و گاز مناسب است.

خرید شیرآلات چدن و استیل از “والو سنتر”

انتخاب بین شیرآلات چدن و استیل بستگی به نیازهای خاص پروژه، شرایط محیطی و بودجه‌تان دارد. والو سنتر، شرکت تهیه و تامین شیرآلات صنعتی مانند شیر سوزنی، انواع پمپ، تجهیزات ابزار دقیق، اتصالات فولادی، لوله‌های کربن استیل و … بوده که علاوه بر دارا بودن مجموعه وسیعی از اقلام صنعتی مورد نیاز صنایع در انبار تهران، دارای کادری مجرب و شرکای بازرگانی بین‌المللی نیز است که قادر به تامین کالا با قیمت‌های رقابتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از برندهای بین‌المللی هستند. والو سنتر با ایفای نقش موثر در زنجیره‌ی تامین تجهیزات مورد نیاز صنایع ایران همچنین تامین کالای باکیفیت، به ارتقاء سطح کیفی برای مشتریان خود می‌پردازد. برای ارتباط با این مجموعه به آدرس تهران، ۴۵ متری زرند، خیابان شهید امری بروید یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۳۴۲۱۰۷ تماس بگیرید. لازم به ذکر است برای تسهیل فرآیند ارتباط و خرید محصولات مورد نظرتان هم می‌توانید به نشانی اینترنتی https://valvecenter.ir  مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : والو سنتر
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز