شکل Z اسرار آمیز در جنگ روسیه چه معنایی دارد؟

ژیوار

شکل Z  اسرار آمیز بر روی تانک ها و کامیون های نظامی روسی یک پیام مهم دارد. اما تحلیل گران نظامی گمانه زنی های متفاوتی برای این نماد انجام داده اند. با شروع حمله روسیه به اوکراین، وسایل نظامی بیشتری با Z و همچنین حروف دیگر از جمله O، X، A و V منقوش شد.

به گزارش کاماپرس، این موضوع از آنجا پیچیده تر شد که اساسا حرف Z در الفبای سیریلیک روسی با این نوشتار وجود ندارد، بلکه حرفی با صدای مشابه z   است که شبیه  3 لاتین نوشته می شود.

مطالب مهم و مرتبط:

مشهورترین نظریه ای که توسط کارشناسان نظامی برای توضیح حروف مورد استفاده قرار می گیرد این است که آنها بر اساس مناطق مربوطه که معمولاً نیروهای روسی در آن مستقر هستند نوشته شده اند و Z احتمالاً مخفف Zapad (غرب) است. در حالی که برخی دیگر از کارشناسان نظامی روسیه حامی جنگ گمان می کنند که حرف Z مخفف نام رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و حرف V برای ولادیمیر پوتین است.

دریان سفر امید

اما خود وزارت دفاع روسیه در مورد هیچ یک از تئوری ها اظهار نظر نکرده است و در عوض در کانال اینستاگرام خود پست کرده است که Z به معنای Za pobedu (“برای پیروزی”) و V به معنای “قدرت حقیقت” است.

طی هفته گذشته، Z از نمادی نظامی به علامت حمایت عمومی از  حمله روسیه به اوکراین تبدیل شده است. شبکه دولتی RT روسیه با حمایت مالی کرملین سه روز پس از شروع درگیری در رسانه های اجتماعی خود اعلام کرد که برای همبستگی و حمایت از نیروهای روسی، کالاهای مندرج به حرف Z از جمله تی شرت و هودی را می فروشد.

حرف Z همچنین روی بلوک‌های آپارتمانی بزرگ دوران شوروی نقاشی شده و بر روی تابلوهای تبلیغاتی خیابانی نصب شده است. تعدادی از مدارس نیز تصاویری از کودکانی که در ساختار Z ایستاده اند منتشر کرده اند. یکی از تصاویری که از روز یکشنبه در فضای مجازی دست به دست می‌شود، کودکان بیمار لاعلاج را از یک آسایشگاه در جنوب شهر کازان نشان می‌دهد که برای حمایت از حمله به اوکراین، علامت Z را تشکیل می‌دهند.

همچنین ایوان کولیاک، ژیمناست روسی، زمانی که در 5 مارس در جام جهانی ژیمناستیک برگزار شده در قطر در کنار یک رقیب اوکراینی کوتون ایلیا روی سکو رفت، علامت Z روی لباس خود چسباند و این موجب شد فدراسیون بین المللی ژیمناستیک اقدامات انضباطی علیه او به کار گیرد.

این نماد در خارج از روسیه نیز در معرض دید قرار گرفته است، به عنوان نمونه: هزاران صرب با تکان دادن پرچم های روسیه و حمل حروف Z  در بلگراد به سمت سفارت روسیه راهپیمایی کردند تا حمایت خود را از مسکو در برابر اوکراین را نشان دهند.  همچنین تابلوهایی با این نماد در بلاروس نصب کرده اند.

 

نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “شکل Z اسرار آمیز در جنگ روسیه چه معنایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز