شکست پروژه تنش‌زایی ترامپ با ایران برای کنترل قیمت نفت

تورهای مسافرتی لحظه آخر

پس از روزها آشفتگی، بالاخره قیمت نفت در روز جمعه به ثبات رسید اما نگرانی‌های بسیاری در مورد کوتاه‌مدت بودن این بهبودی وجود دارد.

به گزارش کاماپرس، وست تگزاس اینترمدیت (WTI) که به عنوان شاخص نقتی اصلی آمریکا شناخته می‎شود، پیش از این ریزش تاریخی، با قیمت 17 دلار در هر بشکه معامله می‎شد.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت اوایل هفته با ریزش 312 درصدی به منفی 40 دلار در هر بشکه سقوط کرد که بسیاری از کارشناسان این موضوع را ناشی از کاهش چشمگیر تقاضای بازار پس از همه‌گیر شدن کرونا و کمبود محل ذخیره‌سازی برای میلیون‌ها بشکه نفت عنوان کرده‌اند؛ موضوعی که احتمال رخ دادن آن بسیار کم است.

آن‌ها کمبود گزینه‌های ذخیره‌سازی، به ویژه در محل ذخیره‌سازی کلیدی در ایالت اوکلاهوما را موجب این افت قیمت که در روز دوشنبه شاهد اوج آن بودیم. می‌دانند.

استفاده ابزاری ترامپ از تنش با ایران

اما ترامپ که اوضاع نفتی آمریکا، به خصوص در این روزهای تبلیغات ریاست‌جمهوری را خطری بزرگ برای از دست دادن جایگاه خود می‌بیند، به امید افزایش مجدد قیمت نفت، در توئیتی که روز چهارشنبه منتشر کرد، تنشی جدید را با ایران کلید زد. او در این توئیت با اشاره به نزدیک شدن قایق‌های نظامی ایران به کشتی‌های آمریکایی، نسبت به احتمال مقابله سخت آمریکا هشدار داد.

راز آسمان پایتخت

شکست پروژه ترامپ از دیدگاه فاندامنتال

تحلیل‌گران بازار نفت اما این تنش‌سازی ترامپ را عاملی کافی برای کنترل بازار نفت نمی‌دانند و معتقدند تحلیل‌های فاندامنتال از ریزش سنگین‌تر قیمت نفت خبر می‌دهند. این در حالیست که دیگر موسسات تحقیقاتی معتبر دنیا نیز نسبت به احتمال ریزش قیمت نفت تا منفی 100 دلار در هر بشکه، هشدار داده‌اند.

نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازاردر موسسه Avatrade، می‌گوید: «بهبود اخیر قیمت نفت، مقطعی است.»

این در حالبست که نفت وست تگزاس اینترمدیت با رشد قیمت 2 درصدی به ثبات حدودی رسیده است. با این حال، نگرانی‌های بسیاری در مورد کاهش شدیدتر قیمت در مقایسه با رکورد تاریخی روز دوشنبه، وجود دارد.

اسلم در پایان افزود: «از دیدگاه فاندامنتال، عرضه و تقاضای بازار هیچ تغییری نداشته و اگر هفته آینده دوباره شاهد کاهش قیمت نباشیم، جای تعجب خواهد بود.»

 

آریاپی
آهن رویال
رایانه کمک
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز