شرایط و هزینه تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه-کاماپرس
ژیوار

با افزایش موج مهاجرت‌های تحصیلی، تحصیل در ترکیه به‌واسطه مزایای متعدد آن از جمله نزدیکی به ایران، هزینه‌های پایین تحصیل، آموزش عالی معتبر و بورسیه‌های تحصیلی طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

به گزارش کاماپرس، مزایای تحصیل در ترکیه موجب شده که سالانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنند؛ به‌طوری که تنها در سال 2019 نزدیک به 6500 دانشجوی خارجی در ترکیه مشغول به تحصیل بودند. با این حال اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، بهتر است پیش از هرگونه اقدام جدی، از شرایط و هزینه تحصیل در ترکیه مطلع شده و با مشاوران و وکلای مهاجرتی مشورت کنید.

در این گزارش به ارائه راهنمای تحصیل در ترکیه در سال 2023 ‌پرداخته شده است.

چرا تحصیل در ترکیه؟

کشور ترکیه با برخورداری از تاریخی غنی، در نقطه اتصال غرب و شرق جهان واقع شده است. این کشور با برقراری ارتباط قوی با کشورهای غربی و برخورداری از سیستم اقتصادی لیبرال، به‌عنوان کشوری پیشرفته و بسیار امن شناخته می‌شود. سیستم آموزشی ترکیه از سبکی مدرن برخوردار بوده و تمامی دانشگاه‌های آن دارای اعتبار بین‌المللی هستند.

برخی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه در ادامه بررسی شده است.

دریان سفر امید

استانداردهای آموزشی: دانشگاه‌های ترکیه ضمن برخورداری از اعتبار جهانی، انواع برنامه‌های تحصیلی را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با بهترین استانداردها ارائه می‌کنند. مدارک ارائه شده از سوی کالج‌های این کشور همگی در سطح بین‌المللی و معتبر هستند.

هزینه‌های پایین: هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه مانند اجاره، خورد و خوراک، حمل و نقل و حتی تفریح در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌ به صرفه‌تر است.

فرصت‌های شغلی: از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه، امکان ورود به بازار کار پس از اتمام تحصیلات و کسب درآمد است.

امکانات و تسهیلات: دانشگاه‌های ترکیه، امکانات و تسهیلات بسیار متنوعی از جمله امکان اقامت تحصیلی، فعالیت در سازمان‌ها و انجمن‌های دانشجویی، امکانات ورزشی و فرهنگی، پشتیبانی آموزشی، بورسیه‌های تحصیلی و نظایر آن را برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند.

تحصیل در ترکیه-کاماپرس

تحصیل در ترکیه چه شرایطی دارد؟

شرایط تحصیل در ترکیه در هریک از سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ادامه آمده است.

کارشناسی: پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه معمولا با برگزاری آزمون YOS یا SAT یا حتی معدل دیپلم صورت می‌گیرد؛ ضمن این‌که بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی، دانشجویان خارجی را با کارنامه و معدل دیپلم پذیرش می‌کنند و تنها برای دانشگاه‌های دولتی، قبولی در آزمون یوس یا ست نیاز است؛ ضمن این‌که زبان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، انگلیسی و ترکی است.

کارشناسی ارشد: تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه منوط به داشتن مدرک زبان ترکی یا انگلیسی و کارنامه آزمون آلس یا جی آر ای بوده و پس از تایید مدارک، متقاضیان باید در مصاحبه دانشگاه شرکت کنند.

دکتری: پذیرش در مقطع دکتری در این کشور مانند کارشناسی ارشد است؛ با این تفاوت که میزان نمره اکتسابی در آزمون‌های آلس یا جی آر ای در این مقطع باید بیشتر باشد.

تحصیل در ترکیه-کاماپرس

چطور ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنیم؟

برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه ابتدا باید در یکی از دانشگاه‌های این کشور قبول شده و سپس برای دریافت ویزای تحصیلی از طریق سفارت اقدام کرد. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه شامل تکمیل فرم درخواست، دو قطعه عکس جدید و بدون رتوش، برگه تاییدیه دانشگاه مورد نظر، پاسپورت، پرداخت هزینه اخذ ویزا، برگه تاییدیه نشان‌دهنده تمکن مالی دانشجو و گواهی عدم سوء‌سابقه است.

هزینه تحصیل در ترکیه در سال 2023

هزینه تحصیل در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی، نسبتا ارزان‌تر است؛ با این حال برخی از هزینه‌های ضروری برای تحصیل در ترکیه در ادامه بررسی شده است.

شهریه دانشگاه

شهریه دانشگاه‌ها نسبت به رشته و دانشگاه موردنظر متفاوت است. به‌طور کلی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی بین 1000 تا 45000 لیر در دانشگاه‌های دولتی و حداقل 3000 لیر در دانشگاه‌های خصوصی است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به‌صورت ترمیک است؛ به این صورت که حداقل برای هر ترم در دانشگاه‌های دولتی 1000 لیر و در دانشگاه‌های خصوصی 2000 دلار نیاز است.

خورد و خوراک

هزینه‌های خورد و خوراک برای هر فرد در ترکیه بسته به میزان مصرف مواد غذایی متفاوت است. به عنوان مثال قیمت نان حدود یک تا سه لیر، آب یک لیر، شیر پنج لیر، 10 عدد تخم‌مرغ 10 لیر، یک کیلو پنیر سفید 25 تا 50 لیر، یک کیلو گوشت قرمز 45 تا 100 لیر و یک کیلوگرم سیب 10 لیر است.

هزینه مسکن و خوابگاه

هزینه‌های اجاره مسکن در ترکیه برای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 1391 لیر و اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر حدود 874 لیر است. در صورتی که از بورسیه‌های تحصیلی استفاده می‌کنید، با مراجعه به دفتر بورس تحصیلی می‌توانید مسکنی با قیمت ارزان‌تر پیدا کنید.

از طرفی با مراجعه به دفتر بین‌المللی دانشگاه می‌توان از خوابگاه‌های دانشجویی نیز استفاده کرد. این خوابگاه‎ها در مقایسه با اجاره مسکن بسیار به‌صرفه‌تر است. به عنوان مثال هزینه ماهانه خوابگاه‌های دولتی حدود 340 لیر و خوابگاه‌های خصوصی حدود 700 تا 2500 لیر است؛ ضمن این‌که خوابگاه‌های دانشجویی از نظر امنیت و فاصله از دانشگاه نیز بسیار مناسب هستند.

هزینه حمل و نقل

هزینه‌های حمل و نقل در ترکیه برای بلیط اتوبوس و مترو حدود دو لیر، ون حدود 3.5 لیر، تاکسی حدود پنج لیر، بلیط اتوبوس آنکارا به استانبول حدود 75 لیر، بلیط قطار آنکارا به استانبول حدود 80 لیر و بلیط هواپیمای آنکارا به استانبول 150 تا 200 لیر است.

مهاجر دانش

موسسه مهاجرتی “مهاجر دانش” (http://Mohajerdanesh.com) به‌عنوان یک مجموعه معتبر با برخورداری از نیروهای متخصص، خدمات ویژه‌ای در زمینه ارائه خدمات مشاوره تحصیلی در ترکیه فراهم کرده است. این مجموعه در تمامی مراحل مهاجرت تحصیلی به ترکیه از جمله فرایند درخواست ویزا، پرداخت هزینه‌های تحصیلی و امثال آن در کنار علاقه‌مندان تحصیل در ترکیه خواهد بود. خدمات ویژه مهاجر دانش شامل مشاوره تلفنی، مشاوره حضوری، ارزیابی و آماده‌سازی مدارک، ثبت‌نام و پشتیبانی کامل و خدماتی از این قبیل است.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه آباد مهاجر دانش
نهال گشت
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “شرایط و هزینه تحصیل در ترکیه

  1. نهال رستمی گفته:

    ترکیه از نظر قیمتی بهتر برای رفتن چون خیلی تفاوت پولی نداریم اما خب اقتصاد اونجا هم خیلی خوب نیست وضعیت مشابه ما دارن فقط آزادی اجتماعی نسبی دارن همین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز