شرایط مهاجرت تحصیلی به بلژیک 2023

تور لحظه آخری-کاماپرس

بلژیک با داشتن جمعیتی حدود 11 میلیون نفر به سه جامعه زبانی مختلف فرانسوی، هلندی و آلمانی تقسیم شده است. ثبات اقتصادی، امنیت بالا، بالا بودن شاخص بهداشت عمومی، پایین بودن نرخ بیکاری، رفاه و کیفیت بالای زندگی از جمله شاخص‌هایی است که سبب شده این کشور اروپایی کوچک را به عنوان مقصد مهاجرتی خود قرار بدهند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

مهاجرت به بلژیک از طریق اخذ ویزای تحصیلی در کنار ویزای سرمایه‌‎گذاری و یا ویزای کار، یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است. از جمله برترین دانشگاه‌های کشور بلژیک می‌توان از دانشگاه کاتولیک لوون، دانشگاه آزاد بروکسل، دانشگاه خنت، دانشگاه لیژ، دانشگاه وریج بروکسل نام برد.

کاماپرس در ادامه شرایط مهاجرت تحصیلی به بلژیک در سال 2023 را بررسی می‌کند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در بلژیک

تحصیل در مقطع کارشناسی در بلژیک حدود سه الی 4 سال طول خواهد کشید و زبان تحصیل در این کشور بر مبنا دانشگاه و رشته از یکدیگر متفاوت می‌شود. تحصیل در بلژیک به سه زبان آلمانی، فرانسوی و هلندی صورت خواهد گرفت و افراد می‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنند. متقاضیان جهت اخذ پذیرش مقطع کارشناسی بلژیک باید دارای حداقل آیلتس 5.5 و یا معادل آن یعنی مدرک تافل 79 یا دولینگو 105 باشند. هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی حدود 835 الی 9 هزار یورو در سال بوده و دانشجویان قادر هستند تا 20 ساعت هفته به کار و کسب درآمد مشغول شوند.

راز آسمان پایتخت

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بلژیک

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این کشور حدود یک الی 2 سال طول خواهد کشید. بسیاری از دوره‌های دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود اما با این حال دانشگاه‌هایی هستند که تدریس را به زبانی غیر از انگلیسی انجام دهند. مدرک زبان مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع ارشد براساس دانشگاه و رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل می‌شوید، از یکدیگر متفاوت می‌شوند. تحصیل در بلژیک در مقطع ارشد نیازمند ارائه مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 و یا معادل آن یعنی تافل 78 و دولینگو 105 است. دانشجویان ارشد اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته به کسب درآمد و کار مشغول شوند. میانگین هزینه‌های تحصیل در این مقطع در طول یک‌سال بین 6 الی 7 هزار یورو است.

تحصیل در مقطع دکتری در بلژیک

تحصیل در مقطع دکتری در این کشور حدود چهار سال طول خواهید کشید. دانشجویان در مقطع دکتری یک سوپروایزر خواهند داشت که به عنوان یک ناظر و یا کارشناس ارشد بر روی تحقیقات و پیشرفت تحصیلی هر شخص و تایید نهایی پایان‌نامه وی نظارت خواهد کرد. در مقطع دکتری افراد ممکن است به عنوان یک برنامه پژوهشی و یا دستیار استاد شناخته شوند و بابت آن حقوق دریافت کنند. بسیاری از دوره‌های دکتری به زبان انگلیسی ارائه خواهد شد. بنابراین، افراد می‌بایست جهت اخذ پذیرش تحصیلی این کشور مدرک زبان با حداقل نمره آیلتس 7 ارائه دهند. هزینه تحصیل در این مقطع به صورت سالانه رقمی حدود 500 الی 830 یورو خواهد بود. دانشجویان دکتری می‌توانند حدود 30 ساعت در هفته جهت تامین مخارح زندگی خود مشغول به کار شوند.

بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی در بلژیک

در بلژیک برخی از دانشگاه‌ها، دولت، آکادمی‌های تحقیقاتی و آموزش عالی و سایر آژانس‌ها و سازمان‌های این کشور، کمک هزینه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته اند. بورسیه‌های ARES از جمله بورسیه‌های ارائه شده برای دانشجویان بین‌المللی است. بورسیه‌های CIUF-CUD از جمله بورسیه‌هایی است که توسط کمیته دانشگاهی بلژیک برای دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی دانشجویان بین‌المللی کشورهای در حال توسعه منتخب، در مقطع ارشد ارائه می‌شود.

اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

در صورتی که افراد به یکی از زبان‌های آلمانی، فرانسوی و هلندی مسلط باشند، دولت بلژیک به آنها اجازه خواهد داد پس از فارغ‌التحصیلی به جست‌وجوی کار بپردازند. افراد می‌بایست پس از تحصیل جهت درخواست مجوز کار به اداره مهاجرت بلژیک مراجعه کنند و سپس با مراجعه به سفارت ویزای کاری خود را دریافت کنند. افراد برای اخذ اقامت دائم بلژیک باید به مدت سه سال در این کشور به کار و زندگی مداوم مشغول شوند. سپس افراد در صورت پرداخت منظم بیمه و مالیات، می‌توانند جهت اخذ اقامت دائم و تابعیت بلژیک درخواست دهند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز