شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین-کاماپرس
ژیوار

شبکه لایتینگ که به اختصار با ال ان نیز شناخته می‌شود، در راستای پاسخ به مشکلات مقیاس‌­پذیری بیت کوین ایجاد شده است. حداکثر تراکنش‌های گزارش شده از بیت کوین 10 واحد در هر ثانیه است و کارمزد تراکنش‌های بیت کوین نیز بسته به تقاضای فعلی آن‌ها متفاوت بوده و نمی‌توان اطلاعات دقیقی از آن ارائه داد. این در حالی است که اگر بیت کوین برای پرداخت‌های روزمره مورد استفاده قرار گیرد، باید سرعت تراکنش آن بیشتر شده و هزینه‌های مرتبط با آن نیز به شدت کاهش پیدا کند.

به گزارش کاماپرس، شبکه لایتینگ یک لایه جدا از شبکه بیت کوین است که با آن تعامل دارد. در واقع، این سیستم متشکل از چندین کانال مختلف است که به افراد و شرکت‌های دارنده بیت کوین اجازه می‌دهد بدون نیاز به استفاده از بلاکچین، برای تایید تراکنش، پول مورد نیاز را جابه­جا کنند. این شبکه شباهت‌هایی با سیستم تسویه حساب فعلی شرکت‌های ویزا و مسترکارت دارد. در واقع با این شبکه، زمان تلف شده برای تسویه حساب بین مشتریان و فروشندگان کمتر می­‌شود.

به عنوان مثال در سیستم‌های پرداختی آنلاین، بلافاصله بعد از پرداخت پول از جانب مشتری، حساب فروشنده شارژ نمی‌شود و ممکن است که این فرآیند روزها یا هفته‌ها طول بکشد، اما با انجام یک راستی آزمایی از طرف خریدار و درخواست فروشنده، چراغ سبز برای انجام سریع معاملات و عدم اتلاف وقت در شبکه بیت کوین روشن می‌­شود!

شبکه لایتنینگ توسط بخش‌های مختلف، پرداخت‌ها را در کمترین زمان ممکن پردازش می‌کند. به عبارتی با این شبکه، تراکنش‌های داخلی با استفاده از کیو آر کدهای مناسب به جای کلیدهای عمومی پیچیده انجام می‌شود. همین مورد سبب می‌شود که صدها یا هزاران تراکنش به صورت فوری و در ثانیه انجام شود و معامله‌­گران برای تایید تراکنش‌های شبکه معطل نشوند که این موضوع، انجام معاملات در ابعاد کوچک را اقتصادی می‌کند.

شبکه لایتنینگ بیتکوین-کاما پرس

دریان سفر امید

مثالی درباره نحوه عملکرد شبکه لایتنینگ

به عنوان مثال، اگر در شبکه بیت کوین معامله‌ای انجام شود، به واسطه شبکه لایتنینگ، تاییدیه‌ای به شخص درخواست دهنده ارسال خواهد شد. این موضوع تحت عنوان شبکه همتا به همتا شناخته می‌شود. معمولا ارسال تاییدیه به شخص درخواست دهنده در چند لحظه رخ می‌دهد و زمانی نمی‌برد، چون پرداخت‌ها روی بلاکچین بیت کوین اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین زمان انتظار برای تایید آن چندان طولانی نخواهد بود و کارمزد زیادی دریافت نمی‌شود.

در حقیقت، شبکه لایتنینگ این امکان را فراهم می‌کند که معاملات در قالب ساتوشی (کوچک‌ترین واحد بیت کوین) توجیه اقتصادی داشته باشد و همه افراد بتوانند از بستر معاملات و دارایی‌های مجازی استفاده کنند. به بیانی دیگر، این شبکه، راه را برای انجام معاملات در هر اندازه‌ای به صورت روزمره آسان می‌کند.

هنگامی که فردی از این شبکه برای انجام معاملات خود استفاده کرد و کارش تمام شد، این امکان را خواهد داشت تا دوباره به صورت مستقیم و از طریق شبکه بیت کوین، معاملات خود را انجام دهد. در واقع استفاده از این شبکه هیچ تداخل و مشکلی برای کاربر مستقیم اکوسیستم بیت کوین فراهم نخواهد کرد.

شبکه لایتینگ بیتکوین-کاما پرس

شبکه لایتنینگ به چه سمتی خواهد رفت؟

شبکه لایتنینگ همچنان جای کار زیادی دارد و باید آزمون و خطا شود. این شبکه با چالش‌های زیادی از قابلیت استفاده گرفته تا امنیت، مواجه است و توسعه­‌دهندگان آن باید تمام تلاش خود را برای رفع چنین مشکلاتی به کار ببرند. با وجود اینکه شبکه لایتنینگ در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارد، اما همچنان توسعه­‌دهندگان آن به این بخش امید زیادی دارند و معتقدند که این مشکلات شبکه را قوی‌تر خواهد کرد تا انجام معاملات در آن به صورت روان و درست انجام شود. این پروتکل نسبتا جوان، در معرض خطرات زیادی قرار دارد که با توسعه هر چه بیشتر آن رفع خواهد شد.

در آینده از شبکه لایتنینگ بیشتر خواهید شنید

از آنجایی که ارزهای دیجیتال در حال تبدیل شدن به جریان اصلی جهان هستند، شبکه‌های لایتنینگ برای کمک به مقیاس­پذیری آن‌ها شکل گرفته‌اند و به همین دلیل این شبکه احتمالا در آینده نزدیک، استفاده از بیت کوین را به عنوان روش اصلی پرداخت فراهم خواهد کرد. با وجود تمام مشکلات و خطرات، بعد از انتشار مشخصات و قوانین شبکه لایتنینگ، محققان رسما امنیت این شبکه را تایید کرده و معتقدند که در گذر زمان، این شبکه نیز مانند ارزهای دیجیتال بیشتر مورد توجه و استفاده کاربران قرار خواهد گرفت.

علاقه­‌مندان برای کسب اطلاعات ببیشتر در این زمینه می­توانند به وبسایت https://coininno.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : کوینینو
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان