سوددهی فخوز ادامه‌دار خواهد بود

ژیوار

سوددهی سهام شرکت‌های فولادی در سال 1399 با چالش‌هایی مواجه شد که ارتباطی هم به عملکرد صنعت مزبور در عرصه اقتصادی کشور نداشت. در واقع به دلیل ساختار اقتصاد ایران و دخالت‌های دولت در زمینه قیمت گذاری بوده که چالش‌هایی در روند این سهام روی داد.

به گزارش کاماپرس، در خصوص چالش‌ها سهامداران بیکار نماندند و با فشار وارد شده از سمت آن‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضع خود، که باعث ایجاد رانت برای خریداران محصولات فولادی شد، عقب نشینی کرد. این امر موجب بازگشت روال سابق شد ولی برای مدت زمانی روال بازدهی بالای شرکت‌های فولادی در بورس از کار افتاد. به گونه‌ای که در یکسری موارد سهامداران شاهد ریزش ارزش سهام خود بوده و حتی محصولات فولادی در بورس کالا هم دچار نوسانات قیمتی شدند.

با این حال عملکرد سهام‌های مربوط به بخش فولاد تا حد زیادی رضایت سهامداران حقیقی را به خود جلب کرده است. از نظر کارشناسان هم به دلیل توجه خاص دولت به صنعت فولاد، ارزش سهام این صنعت همواره افزایشی بوده و به همین دلیل یک ثباتی در بازدهی آن وجود دارد.

در این میان شرکت فولاد خوزستان با نماد «فخوز» در بازار بورس حضور داشته و مانند بسیاری از سهامداران فولادی در دوره مذکور با مشکلاتی مواجه شد. بعد از رفع مشکلات و سپری شدن این دوره مجددا سهام فخوز روند رو به رشد خود را آغاز کرد. توجه به آمار و ارقام نشان دهنده عملکرد مناسب سهام فخوز در بازار سرمایه است. این مجموعه با وجود کامل نبودن زنجیره تولیدش، پس از فولاد مبارکه، حاشیه سود خوبی داشته ولی رده اول سوددهی در این صنعت را ندارد.

فخوز از سهام‌های مناسب بخش فولادی

دریان سفر امید

سهام فخوز در کل نسبت به سایر فولادی‌ها از شرایط مناسبی برخوردار بوده ولی این مجموعه به دلیل فاصله زیادی که با فولاد مبارکه دارد، نتوانسته خریداران زیادی را در بازار بورس به خود جذب کند. با این حال این سهام مناسب به نظر می‌رسد و برای به کار افتادن سرمایه‌های بالقوه و سرگردان بازارهای مختلف گزینه خوبی است.

با توجه به تورم موجود در کشور کلیه شرکت‌های تولیدی از هر سیکل تورمی استفاده کرده و سود مناسبی کسب می‌کنند. همچنین افزایش ساخت و سازها در کشور طی چند سال گذشته موجب رشد تقاضا برای محصولات فولادی شده و این عامل هم به کسب سود برای شرکت‌های فعال این حوزه منتهی می‌شود.

در صورت برقراری گشایش‌های دیپلماتیک در مذاکرات وین تورم موجود در کشور تا حد زیادی مهار شده و رشد ناشی از تورم مهار می‌شود. اما جذب سرمایه خارجی در بخش‌های مختلف کشور رونق می‌گیرد. انتظار بر این است که فولاد خوزستان با توجه بازدهی مناسبی که با وجود عدم تکمیل زنجیره تولید دارد به عنوان محل توجه سرمایه گذاران خارجی قرار بگیرد.

مرتبط با : فولاد خوزستان
نهال گشت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز