سهم 80 درصدی قیمت زمین و سود بساز و بفروش‌ها در گرانی آپارتمان

ژیوار

قیمت واحدهای مسکونی نوساز در محله های مختلف پایتخت به طور متوسط از متری 27 میلیون تا 50 میلیون و بالاتر متغیر است اما ساخت هر متر مربع از همین واحدهای مسکونی از 4/5 تا حداکثر 8 میلیون تومان تمام می شود.

به گزارش کاماپرس، فاصله عمیق بین قیمت تمام شده ساختمان ها و قیمت فروش واحدهای مسکونی همان فاصله پرنشدنی بین رویای خانه دار شدن و جیب اقشار حقوق بگیر جامعه است. همیشه بخش بزرگی از  قیمت تمام شده ساختمان به قیمت زمین اختصاص پیدا می کند و این روزها سهم قیمت زمین در قیمت نهایی واحدهای مسکونی به حداکثر و طبق برخی بررسی ها به 80 درصد رسیده است.

تورم ناشی از سیاست های نادرست اقتصادی و تحریم بازار مسکن را از ناحیه قیمت زمین به شدت متورم و حبابی کرده است به نحوی که بساز و بفروش ها حاضرند یک ملک کلنگی را در برخی مناطق تهران به صورت 60 به 40 نوسازی کرده و مبلغی حدود 10 درصد قیمت کنونی ملک را هم به عنوان جایزه مشارکت به مالک پرداخت کنند. ضمنا رهن یک واحد مسکونی برای مالک تا زمان پایان یافتن عملیات احداث نیز به عهده سازندگان است.

اگر سازندگان مسکن چنین دست و دلبازانه به سراغ مالکان می روند تا با آنها مشارکت کنند دلیلی جز گرانی افسار گسیخته زمین ندارد و صد البته آنها هم نهایتا از این معامله دست پر بیرون می روند چرا که تمام این هزینه ها به اضافه سود نهایی را از مصرف کننده و به عبارتی خریدار آپارتمان دریافت می کنند.

دریان سفر امید

روزنامه همشهری نیز در این باره نوشته است؛ آمارهای رسمی، قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران را حدود 27میلیون تومان برآورد می‌کند. در مقابل آمارهای مربوط به هزینه ساخت‌وساز نیز از میانگین 4 تا 5.5میلیون تومان برای ساخت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران حکایت دارد؛ این یعنی میانگین اثرگذاری قیمت زمین در قیمت نهایی فروش مسکن در شهر تهران به 80درصد رسیده که در مقایسه با دوره‌های قبل بسیار بالاست.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز اخیرا انگشت اتهام گرانی را به سوی سازندگان گرفته و گفته است: قیمت ساخت برای تعاونی های مسکن حدودا متری ۴ میلیون تومان و در حالت آزاد متری ۸ میلیون تومان تمام می شود. چرا سازندگان، خانه ها را متری ۳۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر می فروشند؟

وی این را هم گفته است که ظاهرا سودهای هنگفت هم بعضی سازندگان را راضی نمی کند و از هر آب گل آلودی ماهی می گیرند.

نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز