سقوط 3.5 میلیاردی قیمت خودروهای خارجی

لست سکند

کاهش نرخ ارز و احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو دو دلیل اصلی برای کاهش قیمت خودرو خارجی در ایران است.

به گزارش کاماپرس، بررسی قیمت های یک ماه گذشته بازار خودروهای وارداتی خبر از کاهش 35 درصدی قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران می دهد.

مقایسه قیمت خودرویی در زمان قبل و بعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این شکل است که خودرو ۵/ ۹ میلیارد تومانی حالا تا ۶ میلیارد تومان نیز پایین آمده و حتی گفته می‌شود با این قیمت هم خریداری ندارد. یا مثلا خودرویی دیگر که قیمت آن تا ۵ میلیارد تومان هم بالا رفته بود، در حال حاضر تا ۵/ ۳ میلیارد تومان کاهش یافته، با این حال میلی برای خرید آن نیست.

سه علت کاهش قیمت خودرو خارجی

دنیای اقتصاد نوشت: اینکه چرا بازار خودروهای وارداتی اینچنین در مسیر سقوط قیمت قرار گرفته، با عوامل مختلفی در ارتباط است، به‌ویژه کاهش انتظارات تورمی، کاهش نرخ ارز و البته انتشار اخباری مبنی بر احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو به کشور. قسمت نخست ماجرا به اتفاقات پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برمی‌گردد که پیروزی جو بایدن سبب شد انتظارات تورمی ایرانی‌ها کاهش پیدا کرده و نرخ ارز در مسیر نزول قرار بگیرد.

راز آسمان پایتخت

نکته دیگر اینجاست که پس از کاهش انتظارات تورمی و نزولی شدن نرخ ارز، میل به عرضه در بازار وارداتی‌ها از ترس افت قیمت بالا رفت. از آن سو اما چون تمایل به خرید (به امید پایین آمدن قیمت) بسیار ضعیف بوده، فروشندگان مجبور به پایین آوردن نرخ‌های پیشنهادی خود شدند.  نتیجه این کش و قوس‌ها در بازار خودروهای وارداتی، افت شدید قیمت‌ها بود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر ازسرگیری واردات خودرو به کشور به گوش می‌رسد که ریشه در طرح خودرویی مجلس شورای اسلامی برای لغو ممنوعیت واردات دارد. در نهایت این طرح دیروز در مجلس تصویب نشد اما به هر حال تاثیر خود را در بازار خودروهای وارداتی گذاشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز