سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف وافل-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

سقف وافل همانطور که از نامش پیداست، شبیه نان وافل بوده و ظاهری پنجره‌ای شکل دارد. این سقف نوعی سازه بتنی است که مقاومت بسیار بالایی دارد. همین مسئله باعث شده تا از سقف وافل در پروژه‌های بزرگ مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و سالن‌های بزرگ استفاده شود. از آنجایی که این سقف ظاهر شبکه‌ای مانند دارد به سقف مشبک نیز معروف است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، سقف وافل در ارتفاع بیش از 12 متر کاربرد دارد. به کارگیری قالب وافل در ساخت این سقف موجب می‌شود تا بتواند وزن مرده سازه کمتر شود. سقف وافل به طور کلی به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شود. در ادامه، کاربرد، مزایا و معایب این سقف بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاربرد سقف وافل

این سقف در پروژه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که وزن زیادی به سازه وارد نشود. اگر سازه‌ای نیاز به کاهش تعداد ستون و یا افزایش فاصله بین ستون‌ها داشته باشد، بهتر است تا از سقف وافل استفاده شود. به همین دلیل، کاربرد سقف وافل در بیمارستان‌ها، سوله‌های صنعتی، کتابخانه‌ها، فرودگاه‌ها، استخرها و فرودگاه‌ها بسیار زیاد است.

از جمله سازه‌های مشهوری که در آنها از سقف وافل استفاده شده می‌توان به سالن تئاتر ملی بریتانیا اشاره کرد. سال ساخت این سازه به 1976 بازمی‌گردد و ظرفیتی بالغ بر 2000 نفر دارد. متروی واشنگتن از دیگر مکان‌های مهمی است که در ساخت آن از سقف وافل استفاده شده است.

مزایای سقف وافل

استفاده از این سقف باعث می‌شود تا مقدار مصرفی بتن و فولاد در ساخت سازه کاهش پیدا کند. وزن سقف وافل به مراتب کمتر از سقف‌های سنتی است و اجرای آن با سرعت و ایمنی بیشتری صورت می‌گیرد. قالب‌ وافل به دفعات زیاد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و این قالب‌ها وزن سبکی دارند. به کارگیری سقف وافل موجب حذف انواع تیرچه‌های پیش‌ساخته و بلوک‌های بتنی می‌شود. این سقف‌ها ظاهر مدرن و شیکی دارند و می‌توانند با نورپردازی‌های متنوع، جلوه زیباتری پیدا کنند. عملکرد خوب در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله، مقرون به صرفه بودن، حذف ستون‌های میانی و قابلیت استفاده در اسکلت‌های بتنی و فلزی از دیگر مزایای سقف وافل محسوب می‌شود.

سقف وافل-کاماپرس

سقف وافل چه معایبی دارد؟

هر چند که پیاده‌سازی این سقف تا حد زیادی مقرون به صرفه است؛ اما تهیه قالب‌های آن هزینه زیادی دارد. اجرای سقف وافل به افراد متخصص و حرفه‌ای نیازمند است. این سقف ضخامت کمی دارد؛ به همین دلیل، عایق خوبی برای گرما و سرما در ساختمان‌های مسکونی نیست. محدودیت در استفاده در سطوح شیب‌دار از دیگر معایب این سقف محسوب می‌شود.

قالب وافل چیست؟

قالب وافل در حقیقت یک قالب موقت برای اجرای سقف وافل است. جنس این قالب‌ها معمولاً از پری پروپلین یا پلاستیک است. قالب‌های وافل در ابعاد و شکل‌های مختلف طراحی می‌شود و پس از مرحله بتن‌ریزی از سقف جدا خواهند شد. هر چقدر سقف کوتاه‌تر باشد، قالب‌های وافل بزرگتری نیاز است.

اجرای سقف وافل را به تیم حرفه‌ای بسپارید

همانطور که قبلاً اشاره شد، این سقف‌ها با وجود اینکه به سرعت پیاده‌سازی می‌شوند؛ اما برای اجرای آن به تیم حرفه‌ای نیاز است. در صورتی که قصد اجرای این سقف را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا از مجموعه سهند سازه بتن کمک بگیرید. این مجموعه در سال 1389 توسط تعدادی از متخصصان و مهندسان کشور راه‌اندازی شد. سهند سازه بتن دارای گواهینامه تخصصی در زمینه‌ مقاوم‌سازی ساختمان‌های ورزشی، آموزشی، بهداشتی، درمانی، مسکونی و… است.

انتهای پیام

مرتبط با : سهند سازه بتن
رایانه کمک
آریاپی
روکش مارال
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. سهیل عبادی گفته:

    چه جالب این یونولیت گاهی اوقات دیده بودم سر ساختمان در حال ساخت آتیش هم می گرفت خطری بود این سقف وافل گویا بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز