سایپا پراید را گران فروخت تا بدهی‌اش را بدهد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه تا ثریا، شبکه یک سیما از اشتباه بزرگی گفت که منجر به گرانی خودرو شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس ، فاطمی امین اظهار کرد: اشتباه بزرگی که در صنعت خودرو اتفاق افتاد، «خودسهامداری» یا «سهام چرخه‌ای» بود. به گونه‌ای که شرکت‌هایی سهامدار سایپا هستند که خود سایپا مالک آن‌هاست، یعنی از زیرمجموعه‌های خودروساز به شمار می‌روند و حدود 40 درصد از سهام سایپا متعلق به آن‌هاست.

وی ادامه داد: این مسئله چند خطا ایجاد می‌کند، اول بحث نقدینگی است. به این معنا که زمانی درآمد سایپا خوب بوده و سهام خود را خریده است. اکنون ارزش بازار سایپا نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان است و زمانی که 40 درصد آن خود سهامی باشد یعنی 12 هزار میلیارد تومان سهام چرخه‌ای است.

آریاک سفر

وزیر صنعت تصریح کرد: این باعث شده که منابعی که باید در جریان تولید قرار بگیرند، تبدیل به سهام شوند و در نتیجه خودروساز نقدینگی نداشته باشد و در پی آن، وام بگیرد؛ پس هزینه مالی خودرو بالا می‌رود و نهایتا قیمت خودرو بالا می‌رود؛ تقریبا 9 میلیون تومان برای هر خودرو! این عدد زیاد است.

در همین زمینه بخوانید:

فاطمی امین در ادامه گفت که یکی از پروژه‌های پیش روی دولت، اصلاح همین ساختار مالکیتی و خود سهامداری است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی صنعت خودرو قابل دفاع نیست و مشکلات عدیده‌ای داریم، اما مهم این است که در این مشکلات نمانیم. بیش از 30 40 سال است که اقداماتی در صنعت خودرو انجام شده است و در بعضی موارد نتایج موفقیت‌آمیزی هم داشته است اما در نهایت، این مصرف‌کننده است که حرف آخر را می‌زند.

او افزود: خودرو در حالت کامل، یک پروژه دو ساله است اما نباید تا دوسال بعد منتظر بمانیم؛ پروژه‌ها باید به تدریج اجرا شودند ولی قول می‌دهیم آنچه که مطلوب ما است، باید به ان افتخار کنیم و مردم راضی باشند، دو سال بعد اتفاق می‌افتد. در طول دو سال صنعت خودرو متحول می‌شود.

مرتبط با : سایپا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز