وزیر صنعت: کاهش 15 درصدی قیمت خودرو از سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت خودرو در سال آینده باید 15 درصد کاهش پیدا کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، فاطمی امین در برنامه ثریا شبکه یک سیما اظهار کرد: اقدامات مهمی در وزارت صمت طی ۵ ماه گذشته انجام داده‌ایم و اگر صنعت خودرو را اصلاح کنیم، نه فقط تولیدکننده، که مصرف کننده و قطعه‌ساز هم سود می‌برند. اما فعلا نظام قیمت‌گذاری به کیفیت توجهی ندارد؛ به این ترتیب همه زیان می‌کنند و فقط یک رانت ایجاد می‌شود.

در زمینه خودرو بخوانید:

وی با بیان اینکه اهدافی باتوجه به مسائل خودرو تعیین شده‌اند، گفت: در سال ۱۴۰۱ باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو پایین بیاید. اکنون با دو قیمت بازار و خودروساز مواجه هستیم که قیمت بازار با دلار تغییر می‌کند؛ چراکه در وهله اول تولید خودرو کمتر از تقاضا است و همچنین فرصت کافی برای سرمایه‌گذاری مردم نداریم و ساده‌ترین کار خرید خودرو است.

آریاک سفر

وزیر صنعت ادامه داد: قیمت های خودرو واقعی نیستند و تا پایان سال آینده باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده پایین بیاید. این کار از طریق روش های مختلف از جمله تامین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز صورت می‌گیرد.

تورم چه می‌شود؟

فاطمی امین در خصوص کاهش 15 درصدی قیمت خودرو با احتساب تورم، توضیح داد: برخی از خودروها الان با قیمت تمام شده و بعضی از خودروها زیر قیمت تمام شده در حال عرضه هستند. ما برنامه‌ریزی کردیم و شرایطی را فراهم می‌کنیم که خودروسازان در سال آینده قیمت تمام شده را ۱۵ درصد کاهش دهند، البته این با احتساب قیمت ثابت است.

وی ادامه داد: سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت، بلکه ۱۵ درصد زیر تورم افزایش دارد! حتی در برخی از خودروها این افزایش قیمت، کمتر هم می شود.

وزیر صنعت تصریح کرد: به طور مثال خودرویی که الان ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد سال آینده با تورم ۳۰ درصدی قیمت آن ۲۶۰ میلیون می‌شود که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم قیمت تمام شده ۱۵ درصد کمتر شود؛ یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به ۲۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر می‌رسد.

افزایش تیراژ خودرو تا سه میلیون دستگاه

او در خصوص امکان‌پذیربودن افزایش تیراژ خودرو نیز گفت: ما ناگزیر هستیم برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت، تیراژ خودرو را افزایش دهیم. تقاضای خودرو در بازار موجود است، چندین میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که باید جایگزین شوند. به لحاظ سرمایه‌گذاری تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ظرفیت داریم. در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو اصلاح و سودآور می‌شود و این صنعت برای سرمایه گذاری‌هایی که باید اتفاق بیفتد تا به تولید ۳ میلیون دستگاه برسیم، آماده خواهد شد.

وزیر صنعت با قبول اینکه قیمت خودرو بالاست، گفت: اما قیمت نسبی خودرو و درآمد هم متناسب نیست. طبق برنامه رشد ۸ درصدی اقتصادی، درآمد سرانه افراد ارتقا پیدا می‌کند و متناسب با قیمت خودرو می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در تعاملات بین المللی هم منتظر نتیجه مذاکرات نیستیم و تحریم‌ها نمی‌توانند مانع ما بشوند و قابل خنثی سازی هستند!

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز