4 تاثیر ترسناک هوش مصنوعی بر آینده زندگی انسان

آینده هوش مصنوعی
ژیوار

در نیمه اول قرن بیستم، تصور هوش مصنوعی تقریباً تنها برای طرفداران داستان‌های علمی‌تخیلی معنا داشت. در ادبیات و سینما، ربات‌های انسان‌نما، دستگاه‌های آگاه و صاحب ادراک و سایر اشکال هوش مصنوعی در مرکز بسیاری از آثار برجسته داستانی قرار داشت- از فیلم «متروپلیس» (1927، فریتز لانگ) تا «من، ربات» (2004، با بازی ویل اسمیت).

تاریخچه کوتاهی از تأثیر هوش مصنوعی بر جوامع
به گزارش کاماپرس، بیشتر مواقع، تبلیغات حول هوش مصنوعی از ظرفیت‌های واقعی که محققین توانسته‌اند در این زمینه خلق کنند، پیشی می‌گیرد. ولی در روزهای پایانی قرن بیستم، پیشرفت‌های بسیار سروصدای زیادی در جوامع ایجاد کرد. وقتی کامپیوتر آی‌بی‌ام گری کاسپاروف، پادشاه شطرنج جهان را شکست داد، نه فقط نشانه‌ای از شکست تاریخی و مهم در تاریخ شطرنج شد، بلکه این رخداد ورود به آستانه‌ای جدید بود؛ حالا دیگر این دستگاه‌های متفکر قلمروهای علمی‌‌تخیلی را ترک کردند و وارد دنیای واقعی شده بودند.
عصر کلان‌داده و رشد تصاعدی قدرت‌ رایانه‌ای عاقبت به هوش مصنوعی این قدرت را داده بود که حجم عظیمی از داده‌ها را غربال کند و یاد بگیرد کارهایی را که پیش‌تر فقط انسان‌ها انجام می‌دادند، چگونه انجام دهد.
آثار این رنسانس ماشینی بر جوامع هم نفوذ کرده است: ابزار تشخیص صدا و گام‌های فعلاً کوتاهی که خودروهای بدون‌راننده برداشته‌اند، نشانه‌ای بر این مدعاست. ولی توسعه هوش مصنوعی در پنج‌سال آینده احتمالاً به تغییرات اجتماعی منجر می‌شود که بسیار فراتر از چیزی که دیده‌ایم می‌رسد.

آینده هوش مصنوعی

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

هوش مصنوعی چه تأثیری بر آینده دارد؟

  • سرعت زندگی. آشکارترین تغییری که بسیاری از مردم در جامعه احساس خواهند کرد، افزایش سرعت انجام کارها در مؤسسات بزرگ است. سازمانی که مدام با کاربران در ارتباط است – کسب‌وکارها، ادارات دولتی، مراکز غیرانتفاعی- مجبور می‌شوند در فرایندهای تصمیم‌گیری‌ و فعالیت‌های مربوط به مصرف‌کنندگان‌شان به هوش مصنوعی مجهز شوند و هوش مصنوعی به این سازمان‌ها اجازه می‌دهد بیشتر تصمیمات‌شان را سریع‌تر به‌ سرانجام برسانند.
  • پایان حریم خصوصی. جوامع شاهد این خواهند بود که سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی تعهدات اخلاقی‌شان را در بوته آزمایش قرار می‌دهد و سیستم‌های هوش مصنوعی احتمالاً نسبت به خودمان بسیار آگاه‌تر از ما خواهند شد.
  • وضع قوانین هوش مصنوعی. باید منتظر باشیم برای سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، محیط‌های نظارتی پیچیده‌تر شوند. به‌زودی در سراسر دنیا، دولت‌ها در هر سطحی به‌دنبال تنظیم و نظارت بر گسترش هوش مصنوعی خواهند شد.
  • تیم‌شدن انسان و هوش مصنوعی. انتظار بیشتر جوامع این خواهد بود که کسب‌وکارها و حکومت‌ها از هوش مصنوعی به‌عنوان وسیله‌ای برای افزایش هوش و مهارت بشر، یا شریکی برای انسان‌ها در رسیدن به یک هدف کاری استفاده کنند، که برخلاف این تصور است که جایگزینی برای کارگران انسانی می‌شود. تیم‌سازی انسان و هوش مصنوعی، یا حفظ انسان در هر فرایندی که ذاتاً تحت‌تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد، برای مدیریت برآمده از ترس نفوذ هوش مصنوعی در جوامع ضرورت بسیاری دارد.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز