رشد دو روزه بورس و 4 درس مهم که شما را به سود می‌رساند

رشد بورس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته می تواند برای سهامدارانی که با دقت بازار را رصد و بررسی می کنند مسیرهای جدید به سوی سودآوری را روشن کند اما سرمایه گذارانی که قصد کسب سود در بازار به شدت پرریسک کنونی را دارند باید برخی نکات را نیز مورد توجه قرار دهند.

به گزارش کاماپرس، شاخص بورس برای اولین بار در سال 1400 توانست دو روز پشت سرهم صعودی باقی بماند. در پنج روز کاری گذشته، شاخص کل بعد از افت وخیزی که پشت سر گذاشت، از کانال 1.2 میلیون خارج شد و دوباره به آن برگشت تا نهایتا رشد 800 واحدی در کارنامه هفته اول اردیبهشت ماه ثبت شود.

احمدرضا نجفی خبرنگار اقتصادی که خود در بورس نیز معامله سهام انجام می دهد رشد دو روزه بورس را زیر ذره بین برده و گزارشی خواندنی و آموزنده در روزنامه هفت صبح پنجشنبه 9 اردیبهشت ماه 1400 منتشر کرده است.

نجفی نوشته است که کارنامه او به شخصه بهتر از شاخص کل بود و در هفته ای که به پایان رسیده توانسته است سود دو درصدی نصیب سبد خود کند.

وی در ادامه این گزارش نوشته است؛ اگر راز موفقیتم را بخواهید، باید بگویم من در این هفته صرفا بازار را نگاه می‌کردم!

آریاک سفر

البته اگر می‌خواستم دست به معامله بزنم به احتمال زیاد موفق نمی شدم، چراکه کارگزاری عزیز دو روز از پنج روز کاری را تعطیل بود و با اختلال هایش اعصاب من و دیگر مشتریانش را خرد کرد.

در گزارش این روزنامه نگار اقتصادی درس های آموزنده ای درباره رشد دو روزه شاخص در هفته گذشته وجود دارد که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

1. شاخص 1.2 میلیونی را جدی بگیرید

هفتمین مرتبه است که مرز 1.2 میلیون واحد به کمک شاخص کل می آید. پیش از این در نیمه آبان، اواخر دی ماه، اواسط بهمن ماه و اواسط اسفندماه و اواخر فروردین شاخص کل بورس با نزدیک شدن به محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد تغییر روند داده و در مسیر صعودی قرار گرفته است. موردی که به اندازه کافی می تواند دلیلی بر اهمیت مرز 1.2 میلیون واحد در معاملات بورس تهران باشد.

برای همین در هفته‌ای که رو به پایان است، سهام خود را دودستی چسبیدم. البته در سه روز اول هفته عملا امکان فروش سهام با وجود صف های فروش سنگین وجود نداشت. تا جایی که روز دوشنبه تنها دو هزار میلیارد تومان سهام در بورس معامله شد.

2. حواستان به صندوق‌های ETF باشد

فاکتورهای زیادی در بورس برای شناسایی روند معاملات وجود دارد. بعضی شاخص کل را مدنظر قرار می دهند، بعضی صرفا شاخص هم وزن برایشان مهم است و بعضی دیگر هم با نگاه به نقشه بازار کلیت معاملات دستشان می آید. ولی من روش دیگری دارم. از شش دانگ حواسم چهارتایش را جمع صندوق های ETF می کنم؛ چراکه آنها آینه بورس هستند و به خوبی با بررسی تحولاتشان می توان متوجه شد چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه آینده ای پیش رویمان قرار دارد. احتمالا به همین خاطر بود که از جهش 16 هزارواحدی شاخص کل در روز سه شنبه متعجب نشدم، چراکه صندوق ها روند صعودی را از روز دوشنبه آغاز کرده بودند.

3. در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد

از زمانی که ریزش بورس آغاز شده، هیچ روزی نبوده که تمام نمادها و گروه های بورسی به صورت هماهنگ صعودی باشند. همیشه آسیاب به نوبت بوده. یک بار شرکت های کوچک و بزرگ با هم شیفت بندی می کنند و یک بار نمادهای دلاری و ریالی جای خود را به هم قرض می دهند. در دو روزی که شاخص کل صعودی بوده، به خوبی این موضوع خودش را نشان داده است. روز سه‌شنبه زمانی که شاخص کل جهش 16 هزارواحدی را پشت سر گذاشت، نمادهای دلاری خودی نشان دادند. در این روز فلزات اساسی یکدست سبزپوش بودند و در بین آنها فملی، فولاد، فخوز، فنوال، هرمز، فجز و فایرا بیش از پنج درصد رشد کردند. گروه محصولات شیمیایی هم با رشد قیمت سهام پترول، شگویا، آریا، فارس و شاراک سبزپوش شد. شپنا و شتران هم به عنوان دیگر نمادهای دلاری در گروه پالایشگاه ها روند صعودی داشتند.

روز چهارشنبه شرایط به کلی متفاوت بود. با اینکه شاخص کل به روند صعودی خود ادامه داد، اما این‌بار نوبت به سهام غیردلاری رسید. منظورمان بانک ها و خودرویی هاست.

دیروز چهارشنبه دیگر خبری از صف خرید فملی و پترول نبود. انگار دیگر کسی دلش نمی خواست سراغ فلزات و محصولات شیمیایی برود. به جای آن بازار بانک ها و موسسات اعتباری حسابی داغ بود. وبملت، وتجارت، وبصادر، ونوین و وپاسار همگی بالای پنج درصد رشد کردند و شاهد تشکیل صف خرید برای لیدرهای خودرویی؛ یعنی خساپا، خودرو و خبهمن بودیم. باید ببینیم برای هفته آینده نوبت به کدام نمادها خواهد رسید. البته معلوم نیست روند صعودی برای هفته بعد هم ادامه پیدا کند.

4. مواظب خنجر حقوقی‌ها باشید

بازارگردان ها در روزهای نزولی بازار هوای سهامداران را دارند. خنجر آنها زمانی از غلاف بیرون می آید که قیمت سهام روند صعودی به خود بگیرد. این روزها باید مواظب این خنجرها باشیم تا به عاقبت سهامداران فملی دچار نشویم. بازارگردان ها دائما نمی توانند به خرید سهام ادامه دهند و برای همین در روزهای صعودی بازار دست به فروش می زنند تا سرمایه لازم برای حمایت را داشته باشند. عرضه حقوقی ها می تواند روند صعودی بازار را در نطفه خفه کند.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “رشد دو روزه بورس و 4 درس مهم که شما را به سود می‌رساند

  1. نجمه جون گفته:

    خخخ ههههه خخخخ ههههه عالی نبود، اصلن چی نگفتی که چی چی باشه، فک کردی تحلیل کردی؟ خخخخخ ههههه خخخخح، برو دو درصدرت هفته بعد می پره تو هم ماتم می گیری هم میفهمی تحلیل بردار نیست بورس ایران.. برو لب جوب آب رو نگاه کن بهتره بری لب بورس تابلوها رو چک و واچک کنی. خخخخخ ههههه خخخخخ هخهخهخهخههههه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز