بورس تهران 600 هزار واحد حباب دارد + نمودار          

امروز شاخص بورس 5 هزار واحد دیگر صعود کرد با این حال اکثریت سهام بازار نزولی بودند. جو بی اعتمادی هنوز در بورس پابرجاست و یک کارشناس اقتصادی نیز در اظهار نظری مناقشه برانگیز اعلام کرد بورس 400 تا 600 هزار واحد دیگر حباب دارد.

به گزارش کاماپرس، شاخص کل بورس امروز برای دومین روز متوالی صعودی بود و 5 هزار واحد دیگر به ارتفاع شاخص افزوده شد. آیا رشد متوالی شاخص در دو روز اخیر نشان دهنده بهبود وضعیت بورس است؟ با کمی دقت در نقشه بازار و بررسی شاخص مهم دیگر یعنی شاخص هم وزن که روند معاملات و قیمت سهام شرکت های کوچک و پرشمار بازار را نشان می دهد ، می توان با قاطعیت به سوال قبل پاسخ منفی داد.

رشد پنج هزار و ۶۵ واحدی شاخص که ارتفاع شاخص کل را به رقم یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۹۵ واحدی رساند در برابر کاهش 5 صدم درصدی شاخص هم‌وزن به وضوح نشان می‌دهد اکثریت بازار همچنان نزولی است و شاخص کل تنها با کمک بازارگردانی نمادهای شاخص ساز بالا رفته است.

احسان سلطانی کارشناس مطرح اقتصادی که سال گذشته در زمان اوج رونق بازار سهام به کرات سقوط بازار را پیش بینی و در این باره هشدار داده بود این بار نیز با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود زنگ ها را برای سقوط بیشتر شاخص به صدا درآورده است.

جزئیات رشد حبابی شاخص

آریاک سفر

سلطانی در این پست که با یک نمودار همراه است، نوشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نیمه اول سال ۱۳۹۶ حدود ۸۰ هزار واحد بود که از نیمه دوم این سال روند رشد خود را آغاز کرد و در ۵ مرداد ۱۳۹۹ از مرز ۲ میلیون واحد گذشت.

در شرایطی شاخص کل ۲۳ برابر افزایش یافته بود که قیمت دلار و مسکن  کمتر از ۶ برابر بالا رفته بود. پس از این صعود حبابی شاخص کل شروع به سقوط کرد و در ۲۰ آبان ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. شاخص کل از بهمن ۱۳۹۹ به بعد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نوسان داشته است.

ارزش جاری دلاری بازار بورس اوراق بهادار تهران از ۸۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ به ۲۰۰ میلیارد دلار در اوایل اردیبهشت ماه صعود کرده است. در شرایطی که نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۶ قیمت طلا و مسکن حدود ۶ برابر شده، ارزش جاری بازار بورس تهران ۱۵ برابر افزایش یافته است.

نسبت قیمت به عایدی بورس تهران بیش از ۲ برابر میانگین بلندمدت می باشد. با در نظر گرفتن حتی ۲۰ درصد عرضه اولیه، شاخص بورس تهران بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد حباب دارد.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز