دلایل تفاوت قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی

آریاک سفر

اگرچه ورق گالوانیزه و ورق رنگی دو ورق فولادی تقریبا شبیه به هم از نظر تولید و جنس ورق هستند، اما عملا شاهد تفاوت قیمت در این دو نوع محصول هستیم. دلیل تفاوت قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی را باید در تفاوت‌های این دو محصول و کاربردهای آن‌ها جستجو کرد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی دلایل تفاوت قیمت ورق گالوانیزه و ورق رنگی و عوامل تاثیرگذار روی بهای این دو محصول پرکاربرد فولادی پرداخته است.

کاربردهای ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از ورق‌های فولادی است که کاربردهای خاص آن باعث تفاوت این ورق با سایر ورق‌های مشابه شده است. دلیل این تفاوت را باید در پوشش این ورق دنبال کرد. ورق گالوانیزه دارای پوششی از فلز روی است که  آن را در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. در واقع پوشش روی باعث از بین بردن تماس عوامل مخرب مانند اکسیژن و آب با ورق فولادی شده و عمر این ورق را به خصوص در مناطق و کاربردهای خاص افزایش می‌دهد. قیمت ورق گالوانیزه نیز بر همین اساس متفاوت از سایر ورق‌ها است.

ورق‌های گالوانیزه به صورت ورق سرد و ورق گرم گالوانیزه تولید شده و دو نوع صاف و گلدار آن در بازار وجود دارد. از مهم‌ترین کاربردهای انواع ورق گالوانیزه می‌توان به استفاده در ساختمان‌سازی، استفاده در گلخانه‌ها، استفاده در سقف شیروانی و سوله‌ها اشاره کرد. همچنین صنایع خودروسازی و سازندگان لوازم خانگی نیز از مشتریان همیشگی ورق گالوانیزه هستند. این ورق به دلیل سطح صاف و براق در ساخت کابینت، قفسه، بیلبورد، وسایل آشپزخانه و تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریان سفر امید

کاربردهای ورق رنگی

ورق رنگی یکی از انواع ورق‌های گالوانیزه است و به همین دلیل به آن ورق گالوانیزه رنگی نیز گفته می‌شود. از جمله تفاوت‌های ورق رنگی و ورق گالوانیزه را باید در رنگ ظاهری این ورق‌ها دنبال کرد. شرکت‌های تولید کننده ورق رنگی این نوع از ورق را در رنگ‌های متنوع به بازار عرضه می‌کنند.

تولید ورق رنگی مراحل بیشتری نسبت به ورق گالوانیزه دارد و همین موضوع می‌تواند در تعیین قیمت ورق رنگی تاثیر داشته باشد. در واقع ورق گالوانیزه پس از تولید با لایه‌ای از رنگ کوره‌ای یا الکترواستاتیک پوشانیده شده و به اصطلاح در کوره رنگ می‌شود.

ورق رنگی همانند ورق گالوانیزه در برابر رطوبت و عوامل مخرب تاثیرگذار بر فولاد مقاوم است. اما عامل اصلی که باعث خاص شدن کاربردهای این ورق می‌شود، رنگ‌های زیبای آن است. این ورق بیشتر در پوشش سقف ویلاها، منازل و سوله‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در انواع کرکره‌‌ای، موج‌دار و شیروانی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

علت تفاوت قیمت ورق گالوانیزه و ورق رنگی

به دلیل متفاوت بودن بخشی از مراحل تولید این دو ورق، قیمت ورق گالوانیزه با قیمت ورق رنگی متفاوت است. ورق رنگی دارای مراحل بیشتری در تولید است و معمولا ورق گالوانیزه پس از تولید به بخش رنگ کوره در کارخانه سپرده می‌شود تا عملیات رنگ کردن آن انجام شود. نوع و کیفیت رنگ و هزینه تولید نیز در این زمینه تاثیرگذار است. به همین دلایل قیمت ورق رنگی از ورق گالوانیزه بیشتر است.

از سوی دیگر هر کدام از این ورق‌ها در ابعاد و وزن‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. وزن متفاوت می‌تواند باعث تفاوت هزینه خرید نیز بشود. کاربرد هر یک از این محصولات، نوع برند و کیفیت محصول نیز در نهایت باعث تفاوت قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع ورق گالوانیزه و رنگی

هزینه تامین مواد اولیه شامل قیمت جهانی فولاد و فلز روی و بهای رنگ استفاده شده، اصلی‌ترین تاثیر را روی قیمت ورق گالوانیزه و رنگی دارد. به طوریکه هر نوع نوسان قیمتی در این موارد باعث کاهش یا افزایش بهای خرید ورق‌ها می‌شود.

از سوی دیگر کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضای بازار و نوسانات نرخ ارز نیز تعیین کننده میزان نوسان قیمتی ورق می‌شود.

خرید آنلاین ورق گالوانیزه و رنگی از سایت «پیوان»

سایت «پیوان» بر اساس تجربه حاصل از 50 سال فعالیت مستمر در حوزه تامین و فروش مقاطع و ورق‌های فولادی به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر در این زمینه شناخته شده است. این سایت امکان استعلام لحظه‌ای قیمت انواع محصولات فولادی و سفارش آنلاین این محصولات را برای همه فعالان صنعت کشور فراهم آورده است.

علاقمندان برای مشاهده قیمت، مقایسه محصولات و سفارش آنلاین می‌توانند به سایت پیوان به آدرس pivan.co مراجعه و یا با شماره تلفن 02145171 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : پیوان
سلام پرواز ایرانیان
آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان