دستورالعمل تبدیل پلاک خودرو منطقه آزاد به پلاک ملی

تورهای مسافرتی لحظه آخر

به دنبال ابلاغ مجوز پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد، دستورالعمل و چگونگی طی فرایند قانونی تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی اعلام شد.

به گزارش کاماپرس، با اعلام دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، امکان واردات خودروهای پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی با پرداخت عوارض قانونی فراهم شده و این خودروها می‌توانند به پلاک ملی تبدیل شوند.

مزایای تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی

طی چند روز اخیر، نمایندگان مجلس نیز بحث پلاک‌ ملی کردن خودروهای مناطق آزاد را اقدام مثبتی توصیف کردند و معتقدند که با این اقدام حدودا ۵۰ هزار دستگاه خودرو موجود در این مناطق وارد سرزمین اصلی می‌شود که این مساله می‌تواند به ایجاد تعادل عرضه و تقاضا کمک کرده و بخشی از ناترازی تولید و تقاضا را جبران کند.

همچنین برخی معتقدند که با اجرایی شدن پلاک ملی برای خودروهای باکیفیت مناطق آزاد، اتفاقات خوبی در حوزه محیط زیست رقم خورده و منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود.

به باور برخی کارشناسان این مساله تاثیر بالایی در تعدیل قیمت خودرو در بازار آزاد خودرو نیز، خواهد داشت.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

شایان ذکر است که بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند ث تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲، شماره‌گذاری‌ ملی و همچنین واردات به سرزمین اصلی برای آن دسته از خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آیین‌نامه، مجاز به تردد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده‌اند، نیز مجاز اعلام شده است. بنابراین خودروهای وارد شده از طریق مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی نیز از این پس می‌توانند پلاک ملی دریافت کنند.

دستورالعمل تبدیل پلاک آزاد به پلاک ملی

تبدیل پلاک آزاد به پلاک ملی، نیازمند طی فرآیند و روند قانونی است که به شرح زیر اعلام می‌شود:

  1. در گام نخست باید به سامانه راهور (سامانه اینترنتی پلاک) مراجعه کرده و فرم ثبت درخواست به صورت آنلاین تکمیل شود. این فرم موضوعاتی همچون اطلاعات شخصی مالک خودرو، شماره پلاک فعلی خودرو و برخی اطلاعات شخصی مربوط به مالک و خود خودرو را شامل می‌شود.
  2. در مرحله بعد، متقاضی باید هزینه تعویض پلاک را بر اساس قوانین و مقررات پرداخت کند و سپس نوبت مراجعه به مراکز تعویض پلاک را دریافت کند.
  3. پس از آن باید در زمان تعیین شده به همراه مدارک شناسایی مالک خودرو، مدارک مالکیت خودرو و فرم بازدید فنی خودرو، به مرکز تعویض پلاک مراجعه شود.
  4. بعد از تایید مدارک و اطلاعات تعویض پلاک، پلاک جدید از سوی مرکز پلاک‌دهی صادر می‌شود.

شایان ذکر است که مدت زمان صدور پلاک ملی جدید، بسته به شرایط محلی و مقررات اداره‌ی پلاک‌ها متفاوت است.

انتهای پیام

دادپویان
ایده سبز
اوج آرام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز