کدام غذای محلی را در تفلیس امتحان کنیم؟ + معرفی 5 خوردنی خوشمزه گرجی

غذای تفلیس_کاماپرس
ژیوار

سفر کردن یکی از کارهای لذت‌بخش‌ دنیاست و به شما این فرصت را می‌دهد تا با افراد جدید، فرهنگ‌ها و آداب‌ و رسوم مردم کشورهای مختلف بیشتر آشنا شوید. علاوه‌بر‌این در تمامی نقاط دنیا جاذبه‌های جغرافیایی متفاوت و متنوعی وجود دارد که در سفر به هر نقطه از جهان می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. تفلیس بزرگ‌ترین شهر گرجستان است و در سواحل رودخانه کورا واقع‌ شده است. این شهر حدود 1.5 میلیون نفر را در خود جای‌ داده و یک نقطه توریستی محبوب و پرطرفدار به شمار می‌رود.

در کشورهای مختلف و با توجه به جغرافیای هر منطقه، نوع خوراکی‌ها و غذاها متفاوت است، سفر کردن این امکان را به شما می‌دهد تا غذاهای محلی هر شهر یا کشور را امتحان کنید و از تجربه طعم‌ها و مزه‌های متفاوت لذت ببرید.

کاماپرس در این گزارش، چند نوع غذای معروف و محلی تفلیس را معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

۱- خاچاپوری آجارولی 

دریان سفر امید

خاچاپوری یکی از غذاهای معروف تفلیس است که نماینده فرهنگ گرجی‌هاست. شهرت این غذا به‌اندازه‌ای است که در اکثر رستوران‌ها و کافه‌های گرجستان می‌توان آن را در منو مشاهده کرد. در پخت این غذا از نان، پنیر، تخم‌مرغ و کره استفاده می‌شود. روش پخت آن نیز بدین‌صورت است که خمیر نان را به شکل چشم پهن می‌کنند و پنیر را به آن اضافه کرده و در داخل فر قرار می‌دهند تا نان برشته و پنیر روی آن آب شود. سپس یک تخم‌مرغ روی آن می‌شکنند تا با حرارت کم پخته شود و در آخر روی آن را با کره آب‌شده چرب می‌کنند.

غذای تفلیس_کاماپرس

۲- خینکالی Khinkali

خینکالی یک غذای گرجی است که به خاطر ظاهر جالبش بسیار پرطرفدار است و شبیه به دامپلینگ چین است اما مواد تشکیل‌دهنده آن کاملاً متفاوت است. در خینکالی خمیر به شکل یک بقچه پیچیده می‌شود و درون آن نیز از گوشت و ادویه و سبزی‌ها پر می‌شود. خینکالی انواع مختلفی دارد که مدل‌های محبوب آن عبارت‌اند از خینکالی گوشت، خینکالی سیب‌زمینی، خینکالی قارچ، اما همچنان متداول‌ترین و معروف‌ترین نوع آن، خینکالی گوشت است.

خینکالی علاوه بر دستور نسبتاً پیچیده، آداب و مهارت خاصی برای خوردن دارد. برای خوردن خینکالی ابتدا باید یک سوراخ روی خمیر ایجاد کنید و عصاره مواد داخل خمیر را بمکید و سپس خود آن را میل کنید. اگر قصد سفر به تفلیس را دارید و به امتحان کردن این غذا تمایل دارید، بدانید که زمان زیادی برای پخت آن لازم است و باید برای آماده شدن این غذا مقداری صبر کنید.

۳- کباب متسوادی Mtsvadi

در گرجستان از متسوادی به‌عنوان کباب محلی این کشور نام‌برده می‌شود. این غذا از تکه‌های کبابی گوشت بره، گوساله یا خوک تشکیل‌شده است و اغلب در جشن‌های گرجستانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بااینکه روش کباب کردن در تمام شهرهای گرجستان مانند تفلیس یا باتومی یکسان است، اما انتخاب نوع گوشت ممکن است با توجه به منطقه یا شهر موردنظر، اختلاف داشته باشد. برخلاف نمونه‌های ترکی و ارمنی آن، گرجی‌ها ترجیح می‌دهند بجای استفاده از چاشنی‌های ترش مختلف به‌عنوان طعم‌دهنده، تنها از نمک استفاده کنند تا طعم طبیعی گوشت حفظ شود. متسوادی گزینه‌‎ بسیار مناسبی برای مسافران گرجستان و بهترین گزینه برای انتخاب غذا در تورهای گردشی طبیعت است.

متسوادی با تکمالی (tkemali) نوعی متسوادی است که در آن از سس تکمالی که با آلوی ترش به همراه نمک و فلفل درست‌شده نیز سرو می‌شود. تکمالی یکی از معروف‌ترین چاشنی‌های گرجی است که در کنار غذاهای محلی مختلف از سیب‌زمینی گرفته تا نان و مرغ سرخ‌شده به سفره گرجستانی‌ها طعمی جالب می‌دهد.

۴- آجاپساندالی Ajapsandali

آجاپساندالی یکی دیگر از غذاهای معروف تفلیس است که یک وعده غذای گیاهی محسوب می‌شود و برای گیاهخواران مناسب است. این غذا با استفاده از بادمجان، فلفل، گوجه‌فرنگی، سیر، دلمه، گشنیز و ادویه پخته می‌شود. البته برخی‌ها علاوه بر سبزی‌های گفته‌شده، آجاپساندالی را با فلفل قرمز و سیب‌زمینی می‌پزند که تقریباً شبیه خوراک بادمجان خودمان در ایران می‌شود. معمولاً تمام مواد اولیه آجاپساندالی از سبزی‌های گرجستانی است و فصل تابستان بهترین زمان برای امتحان کردن آن است. در بازارهای شلوغ و معابر پر رفت‌وآمد در گرجستان نیز به آجاپساندالی دسترسی دارید چراکه غذایی سنتی و محبوب در این کشور است و طرفداران زیادی دارد.

غذای تفلیس_کاماپرس

۵- بادریجانی نیگوِزیت Badrijani nigvzit

بادریجانی نیگوزیت نیز یک غذای گیاهی در گرجستان است و در لغت به معنای بادمجان با گردو می‌شود که به ترکیبات اصلی غذا اشاره می‌کند. برای تهیه این غذا بادمجان را به ورقه‌های نازک برش می‌دهند و سرخ می‌کنند. پس‌ازاین‌ که بادمجان‌ها به‌خوبی سرخ شدند، داخل هرکدام را با گردوی خردشده، سیر و سبزی‌ها پر می‌کنند و در آخر نیز روی آن‌ها را با دانه‌های انار تزئین و سرو می‌کنند. بادریجانی اغلب به‌عنوان پیش‌غذا یا فینگر فود و در کنار غذاهای دیگر سرو می‌شود و جزو غذاهای معروف تفلیس است.

انتهای پیام

مرتبط با : الماس نشانسه کلیکقاره پیما
نهال گشت
آژانس هرمس 724
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز