دبیرکل جامعه هتلداران کیش:‌ شعارهای پزشکیان بدون رشد گردشگری محقق نمی شود

مهرداد تاوتلی - کاماپرس
ژیوار

هزینه بالا و روزافزون حمل‌ونقل در ایران به‌تدریج گروه بزرگتری از مردم را از امکان سفر و اقامت در هتل محروم می‌کند. علاوه بر کاهش درآمد ناشی از کم‌شدن مسافر، اختصاص نیافتن یارانه و تسهیلات دولتی به هتل‌ها شرایط را برای این صنف سخت‌تر کرده است. این‌ها‌ تنها بخشی از مشکلاتی است که صنعت هتل‌داری ایران اکنون با آن روبه‌رو است. از همین رو کاماپرس با مهرداد تاوتلی، دبیرکل جامعه هتل‌داران به گفت‌وگو نشسته است تا برخی از مطالبات و انتظارات صنف هتلداری را از دولت مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری منتخب بیان کند.

هتل‌داری زمان‌برترین رکن گردشگری است

دبیرکل جامعه هتل‌داران گفت که گردشگری سه رکن اساسی دارد؛ حمل‌ونقل، هتل‌داری و رستوران‌داری؛ اینها سه ضلع مثلث گردشگری را تشکیل می‌دهند. درمورد حمل‌ونقل ما با مشکل ایمن‌نبودن جاده‌ها و کوهستانی‌بودن برخی از جاده‌ها مواجهیم؛ ناوگان هوایی نیز نیاز به گسترش دارد. هرچند همه از مشکل تحریم و نبود زیرساخت مطلع هستیم؛ اما در هر صورت گردشگری (به‌ویژه در مناطقی مانند کیش) نیازمند هواپیما است.

او ادامه داد: ضلع بعد، رستوران‌داری است. غذاهای محلی و سنتی ما بسیار جذاب هستند؛ اما نمی‌توان مدام با غذای محلی از گردشگر خارجی پذیرایی کرد. در این زمینه نیاز به سرآشپزی داریم که غذاهای فرنگی را نیز به‌خوبی غذاهای سنتی طبخ کند. البته این موضوع جزو وظایف دولت نیست و به‌خودی خود بر اثر تقاضای موجود برای غذا، گسترش خواهد یافت. هتل‌داری رکن سوم گردشگری است که در بین این سه مورد، بیشترین زمان و توجه را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید:

در شهرهای بزرگ با کمبود هتل مواجهیم

تاوتلی در گفت‌وگو با کاماپرس تاکید کرد که برای گسترش گردشگری باید هتل و صنعت هتل‌داری توسعه پیدا کند. تعداد هتل‌های شهرهای بزرگ ایران مانند اصفهان، شیراز، کرمان و یزد بسیار کم است و عملاً با مشکل کمبود اقامتگاه مواجه هستیم.

دریان سفر امید

رفع مشکل هتل‌ها نیازمند زمان طولانی است. کسی که در زمینه هتل‌داری سرمایه‌گذاری می‌کند نیاز به هزینه برای کسب مجوز دارد و برای ساخت هتل و تجهیز آن نیز باید هزینه بالایی صرف کرد. پس از این مراحل به‌مرور سرمایه فرد به او باز خواهدگشت. با این تفاصیل سرمایه‌گذرای در هتل‌داری بازگشت سرمایه بالایی ندارد و به صرفه نیست و بنابراین دولت باید از بخش خصوصی در این زمینه حمایت کند. اختصاص زمین رایگان و یا ارزان به هتل‌سازان، معافیت از مالیات، رایگان شدن هزینه آب و برق، وام بلندمدت و غیره تسهیلاتی هستند که دولت می‌تواند به هتل‌داران بدهد.

هتل‌های ایران نیاز به وام نوسازی دارند

این فعال صنعت هتلداری در ادامه افزود: در ابتدا باید بگویم که هتل‌های ترکیبی ساختمان‌هایی هستند که طبقاتی از آن‌ها اداری، تجاری و یا مسکونی است و سازنده هتل با پیش‌فروش این واحدها می‌تواند هزینه تجهیز هتل خود را تهیه کند. در ایران چنین هتل‌هایی نداریم و نیاز به بناهای این‌چنینی احساس می‌شود. اکثر هتل‌های ایران بسیار قدیمی و فرسوده هستند و عمری بالای 30 تا 40 سال دارند. بازسازی و به‌روز کردن هتل‌های موجود نیز بدون حمایت دولت ممکن نیست. درحال حاضر هتل‌های سه ستاره از مالیات معاف هستند؛ درصورتی‌که هتل‌های چهار و پنج ستاره هزینه بیشتری می‌پردازند و بیشتر به معافیت مالیاتی نیاز دارند.

توقف ایران‌هراسی از طریق رونق گردشگری ممکن می‌‌شود

تاوتلی در پایان با اشاره به اقدماتی که دولت چهاردهم در این حوزه می‌تواند در پیش بگیرد، تصریح کرد: تحقق شعارهایی که آقای پزشکیان مطرح کرده‌اند مانند توقف ایران‌هراسی و بهبود وضعیت اشتغال، از طریق رونق گردشگری ممکن می‌‌شود. امروز کشورهای بزرگ مثل آمریکا، چین و کشورهای منطقه مانند ترکیه، قطر و دبی بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی خود را از گردشگری کسب می‌کنند؛ حتی کشوری مانند عربستان نیز که از گردشگری مذهبی و نفت درآمد خوبی کسب می‌کند، متوجه ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی شده و در حال گسترش آن است. سفارت کشورهایی مانند چین در ایران ژوژمان برگزار می‌کنند و به معرفی فرهنگ خود می‌پردازند. سفارت‌های ایران نیز در خارج از کشور باید برنامه‌های فرهنگی برای معرفی ایران انجام دهند و علاوه بر آن با تسهیل صدور روادید و ویزا، ورود گردشگران خارجی به کشور را آسان‌تر کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : مهرداد تاوتلی
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز