خودروسازان داخلی طی 6 ماه ابتدایی سال چقدر ضرر کردند؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

معضل اصلی صنعت خودروسازی کشور افزایش زیان انباشته خودروسازان است؛ به گونه‌ای که طی 6 ماه ابتدای سال، شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان زیان کردند. این رقم ضرر و زیان ۹۰ درصد بیشتر از  6 ماه گذشته آن بود.

به گزارش کاماپرس، کارشناسان دلیل اصلی این زیان‌ها را دخالت دولت و قیمت‌گذاری غلط می‌دانند. آن‌ها اعتقاد دارند اگر قیمت‌ها به درستی تنظیم می‌شد، خودروسازان چنین زیان‌هایی را متحمل نمی‌شدند.

بررسی جزئیات فعالیت‌های صنعتی در بخش خودرو و قطعات حاکی از آن است که این بخش نتوانسته به رشد مدنظر دست یابد. به عبارتی، شاخص تولید و فروش خودرو و قطعات طی آبان ماه سال جاری نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل، به ترتیب ۲۸.۳ و ۲۲.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در هشت ماهه ۱۴۰۲ نسبت به هشت ماهه قبل، نیز تولید و فروش خودرو به ترتیب با یک درصد و ۱۱.۲ درصد کاهش همراه بوده است. البته این شاخص‌ها در مقایسه با ماه قبل یعنی آبان ماه، افزایش ۵.۳ و ۲۴.۲ درصدی را ثبت کرد.

بیشتر بخوانید:

دلایل زیان خودروسازان

حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو در مورد زیان روزانه 185 میلیارد تومانی سهامداران حوزه خودرو، عنوان کرد: هزینه تمام شده خودرو بالاست و یکی از دلایل آن دخالت‌های دولت در نرخ‌گذاری و قیمت‌گذاری خودرو است. عوامل دیگر از جمله بهره‌وری پایین، خرید گران قطعات و زیان‌ده بودن صنعت خودرو نیز بر قیمت تمام شده خودرو تأثیر می‌گذارند. وجود نیروی انسانی مازاد و تعارض منافع نیز باعث ایجاد مشکلات بیشتری می‌شود.

راز آسمان پایتخت

رحیمی‌نژاد با تاکید بر اینکه گاهی مشکلات در تأمین قطعات منجر به قفل شدن تولید خودرو می‌شود، اظهار کرد: در سال جاری، تولید خودرو تقریباً ثابت و حدودا یک میلیون دستگاه خواهد بود. تولیدات جدید بر اساس تعهدات گذشته خودروسازان انجام می‌شود. ایران خودرو احتمالاً محصول جدیدی معرفی نخواهد کرد، اما سایپا ممکن است روی محصولات جدیدی مانند سهند و شاهین پلاس فروش داشته باشد.

عملکرد جزیره‌ای نهادها صحیح نیست

کارشناس حوزه خودرو و عضو انجمن قطعه سازان کشور، محمود نجفی سهی نیز ضمن تاکید بر زیان 34 هزار میلیارد تومانی خودروسازان در سال 1402 توضیح داد: هر چند نظارت باید در همه صنایع و بخش‌های مختلف صورت گیرد، اما عملکرد جزیره‌ای برخی نهادها در مورد کالاهای اساسی و نرخ‌گذاری‌های حوزه انرژی صحیح نیست.

نجفی سهی به دلایل مختلفی از جمله نیروی انسانی نامناسب و هزینه‌های پرسنلی بالا، به عنوان دلایل عدم سودآوری خودروسازان اشاره کرد و ادامه داد: در صنعت خودروسازی به افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌ها نیاز داریم. او همچنین قابلیت دفاع پذیری قیمت تمام شده خودروها را حائز اهمیت عنوان کرد.

نجفی، 50 درصد نیروی انسانی خودروسازان را مازاد دانست و گفت: خودرو سازان یک میلیون و 600 هزار نیروی انسانی دارند که تعداد زیادی از این نیرو‌ها مازاد هستند و به دلایل امنیتی و اجتماعی اجازه تعدیل این نیروها به خودروسازان داده نمی‌شود.

به نقل از روزنامه اعتماد،این کارشناس حوزه خودرو  با ابراز نگرانی نسبت به واردات خودروهای دست دوم به کشور، بر ضرورت تداوم صنعت خودروسازی با توجه به سیاست‌های وارداتی و تعرفه‌های خودرویی تاکید کرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز