خودروسازان ایرانی در هر ساعت 4 میلیارد تومان ضرر می کنند

ژیوار

صنعت خودروسازی ایران به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور در طول چند سال اخیر زیان هنگفتی دیده است که به نظر می‌رسد باید در اولویت اقدامات دولت جدید به ریاست مسعود پزشکیان قرار بگیرد.

به گزارش کاماپرس، طبق آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور، آنان فقط در سه ماه نخست سال 1403 بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند. ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به عنوان سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت، در مجموع به‌طور متوسط ماهی بیش از سه‌ هزار میلیارد تومان، هفته‌ای ۷۰۰ میلیارد تومان، روزانه حدودا ۱۰۰ میلیارد تومان، ساعتی ۴.۲ میلیارد تومان، دقیقه‌ای حدودا ۷۰ میلیون تومان و ثانیه‌ای نزدیک به یک‌ میلیون و ۲۰۰هزار تومان زیان را متحمل شده‌اند.

ایران خودرو آبی پوش غرق در زیان

در این گزارش آمده است که بهار فصل پرضرری برای صنعت خودروسازی کشور بوده است؛ موضوعی که صورت حساب‌های مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو آن را تایید می‌کند. ایران‌خودرو در بازه زمانی مورد نظر بیش از 5.6 هزار میلیارد زیان دیده است. بنابراین ایران خودرو در هر ماه از فصل بهار سال 1403، ماهی حدودا 1870 همت ضرر کرده است. زیان هفتگی ایران‌خودرو نیز در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری حدود 423 میلیارد تومان بوده و زیان روزانه‌اش نیز از 60 میلیارد و 500 میلیون تومان عبور کرده است.

بنابراین می‌توان گفت که این شرکت بزرگ خودروسازی در هر ساعت 2.5 میلیارد تومان، در هر دقیقه چهار میلیون و 200 هزار تومان و در هر ثانیه 700 هزار تومان ضرر مالی متحمل شده است.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

سایپا در زنجیره ضرر و زیان

طبق صورت‌های مالی سایپا، این شرکت نیز در سه ماه نخست سال جاری بالغ بر 2 هزار و 755 میلیارد تومان زیان کرده است. سایپایی‌ها روزی حدودا 30 میلیارد تومان، ساعتی نزدیک به یک‌ میلیارد و 235 میلیون تومان، دقیقه‌ای 20 میلیون تومان و ثانیه‌ای حدودا 333 هزار تومان ضرر کرده‌اند.

خودروسازی-کاماپرس

زیان پارس خودرو، سومین خودروساز بزرگ ایران

همچنین زیان پارس خودرو به‌عنوان سومین خودروساز ایران بیش از 783میلیارد تومان بوده است. این شرکت در هر ماه از فصل بهار امسال، 261 میلیارد تومان ضرر کرده است.

زیان هفتگی پارس خودرو نیز حدود 58 میلیارد تومان برآورد شده است اما زیان روزانه‌ این شرکت حدودا 8.2 میلیارد تومانی ثبت شده است. پارس خودرو همچنین ساعتی 340 میلیون تومان، دقیقه‌ای حدودا 6 میلیون تومان و ثانیه‌ای 95 هزار تومان زیان دیده است.

علت و معلول زیان‌دهی در صنعت خودروسازی

به نقل از دنیای اقتصاد، به عقیده کارشناسان و فعالان صنعت خودرو سیاست‌های دستوری در حوزه قیمت که سال‌هاست اجرا می‌شود از  دلایل زیان‌دهی هنگفت خودروسازان است.

به‌گفته خودروسازان، قیمت‌های تعیین‌شده زیر سایه این سیاست، با هزینه تولید هم‌خوانی ندارد و این مسئله سبب زیان‌دهی هنگفت این شرکت‌ها شده است. از سوی دیگر، بعد از قیمت‌گذاری دستوری، مسائل دیگری مانند وجود نیروی مازاد و ضعف بهره‌وری و همچنین ناکارآمدی سیستم مالی نیز به‌عنوان دیگر عوامل فرعی که سبب زیان‌دهی خودروسازان شده‌، اعلام شده‌ است.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروپارس خودروسایپا
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز